عینک هوشمند Stories

عینک هوشمند Stories؛ محصولی از Facebook و Ray-Ban

مارک زاکربرگ مدیر اجرایی پلتفرم های Meta در روز چهارشنبه 27 سپتامبر از محصول جدید این شرکت، عینک هوشمند Stories، برای تمامی کاربران خود رونمایی کرد. زاکربرگ این محصول را با عنوان «محصولی که دنیای واقعی و مجازی را گردهم می‌آورد»، توصیف می‌کند.

تصویر نزدیک از عینک Facebook و RayBan
عینک Facebook/Ray-Ban: Stories

در راستای همکاری Meta و Ray-Ban عینک‌های هوشمند Stories، وارد بازار نوپای پوشیدنی‌ها که بر تصویربرداری تا واقعیت افزوده تمرکز دارد، می‌شود. عینک Ray-Ban Stories حریف سرسختی برای عینک تولیدشده Snapchat: Spectacles شناخته می شود.

این عینک فیسبوک از EssilorLuxottica SA که صاحب سبک کلاسیک قاب Ray-Ban (Wayfarer) است، استفاده می‌کند. همچنین به کاربران اجازه تصویربرداری و ضبط ویدیو، گوش‌دادن به موسیقی و پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی را می‌دهد.

عینک و وسایل جانبی Facebook و RayBan
ست کامل عینک Stories

مارکت جدید دنیای هوشمندها

در حالی که عینک هوشمند Stories از دید AR دچار کمبود‌هایی است، اما فیسبوک قصد دارد فناوری نمایش محتوای دیجیتال بر دنیای واقعی را به این محصول اضافه کند.

مونیکا پرکاش (Monisha Perkash) مدیر تولید فیسبوک می‌گوید:
«ما در حال تولید عینک های AR به عنوان نسل بعدی پلتفرم های پردازشی هستیم. این محصول به عنوان یک قدم مهم به سمت این چشم‌انداز است.»

فیسبوک در حال واردشدن به مارکتی است که رقیب‌ها هر روز در آن زیاد‌تر می‌شوند. کمپانی مادر Snapchat، Snap Inc، برای اولین بار عینک  Spectacles را در سال 2016 با یک دوربین داخلی برای فیلم‌برداری معرفی و عرضه کرد. در سال 2019 کمپانی Amazon.com Inc عینک‌های هوشمندی را برای پاسخگویی به تماس و استفاده از Alexa عرضه کرد. هرچند که این عینک‌ها نیز فاقد AR بودند. در ماه می، Snap Inc نسخه از Spectacles را معرفی کرد که از ویژگی‌های AR برخوردار خواهد بود، هر چند که این عینک‌ها برای کاربران عادی در دسترس نخواهد بود. کمپانی Apple نیز اعلام کرده قصد دارد در طول این دهه سراغ عینک‌هایی که از قابلیت AR برخوردارند برود.

امکانات عینک هوشمند Stories

در سمت راست این عینک تاچی برای کنترل موسیقی، دستیار صوتی و پاسخ‌گویی به تماس‌ها وجود دارد. کاربران با کشیدن انگشت خود به چپ و راست می‌توانند مقدار صدا را تنظیم کنند و با زدن یک ضربه موسیقی را شروع، متوقف و یا رد کنند، همچنین با زدن دو ضربه به تماس‌ها پاسخ و یا پایان دهند. قابل گفتن است که یک دستیار صوتی پایه نیز برای این عینک در نظر گرفته شده است.

 تا به الان فیسبوک اعلام نکرده چه زمانی یک عینک AR واقعی را به بازار عرضه خواهدکرد، اما چنین وسیله‌ای استراتژی بلندمدت کمپانی برای ساخت آن‌چیزی است که مدیر اجرایی آن را دنیای دیجیتال، متاورس (metaverse: digital worlds) می خواند.

جایی که مردم با یکدیگر به وسیله ابزارهای واقعیت مجازی وقت بگذرانند. زاکربرگ معتقد است ابزارهایی که از قدرت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بهره می‌برند، پلتفرم بزرگ بعدی برای ارتباط بین انسان‌ها بعد از اختراع تلفن همراه هستند. این ابزارها کمتر جای ارتباط‌های رودررو را خواهد گرفت.

حریم خصوصی کاربران

اگر که فیسبوک در مارکت ابزارهای دیجیتال موفق باشد، قادر خواهد بود تبلیغ‌ها و برنامه‎‌های پیام‌رسان خود را بدون نیاز به تکیه بر سیستم‌عامل‎‌ها و گجت‌های ساخته‌شده توسط کمپانی‌های رقیب مانند Apple Inc و Google بسازد. بخش سخت‌افزار این کمپانی نیز هدست‌های Oculus VR و دستگاه قابل حمل برای گفتگوی تصویری را ساخته و به فروش می‌رساند. او حالا قصد دارد در سال جاری ویژگی های VR را به محصول‌های Oculus اضافه کنند.

در حالی که این محصول ورود دیرهنگامی داشته، چندین سال پس از Spectacles کمپانی Snap و هشت سال پس از معرفی عینک گوگل (Google Glass) تلاشی از غول موتورهای جستجو در عینک‌های AR است. این محصول فیسبوک سوال‌هایی را درباره حریم خصوصی کاربران ایجاد می کند. عینک هوشمند Stories داده‌هایی را که فیسبوک به آنها نیاز دارد را جمع‌آوری می‌کند. مقدار شارژ باتری و مشخصه های Wi-Fi ،به علاوه مشخصه‌های اعتباری مورد نیاز کاربران برای فیسبوک خود از جمله آنهاست. کاربران می‌توانند برای اشتراک‌گذاری اطلاعات بیشتر مانند شماره همراه، عکس‌ها و طول ویدیوها گزینه مورد نظرشان را انتخاب کنند.

تصویر از قاب های متفاوت عینک Facebook و RayBan
سه مدل مختلف فریم های عینک Stories

ثبت تصویر و ویدئو با عینک هوشمند Stories

عینک‌ها محصولی تنها نیستند، قرار است موسیقی و تماس از طریق پلوتوث نیز به عینک‌ها سپرده شود. فیسبوک استفاده از برنامه‌ای به نام Facebook View را برای مدیریت و تنظیم عینک‌ها لازم می داند. زمانی که یک کاربر عکس یا فیلمی را می‌گیرد، این مدیا در قسمتی از این برنامه قرار می‌گیرد. کاربر می‌تواند این مدیا را بر روی حافظه دستگاه خود ذخیره و ویرایش کند.

شما می‌توانید با استفاده از دو روش عکس و ویدئو خود را بگیرید:

  1. با استفاده از دستورهای “Hey Facebook, take a photo”   یا“Hey Facebook, take a video”
  2. با استفاده از فشار کوتا بر روی دکمه برای ضبط ویدئو یا فشار بلند مدت برای عکس برداری.
  3. عینک هوشمند هوشمند Stories در اصل کاربد کای ایرباد های اپل را دارد ولی در عین حال قادر به گرفتن تصویر نیز می باشد. معلوم نمی باشد که چنین محصولی، با توجه به اینکه با  تلفن های هوشمند نیز می توان تصویر های بهتری گرفتن و کاربران بسیاری در حال حاضر صاحب ایرباد هستند، محبوبیت زیادی در بازار پیدا کند. این محصول نیز نسبت به دیگر Wayfarers های Ray-Ban گران تر هستند و که بین 100$ تا 200$ هزینه می برند.
تصویر از محیط برنامه Facebook View
محیط برنامه Facebook View

قیمت عینک هوشمند Stories

عینک هوشمند Stories در ایالات متحده، کانادا، انگلستان، ایرند، ایتالیا و استرالیا همراه با یک کیس شارژ است، عرضه خواد شد. عمر باتری آن با مصرف کنترل شده حدود 6 ساعت است، و بر اساس گفته های فیسبوک این عینک ضد آب نیست. مدل 299$ دارای فریم استاندارد در حالی که مدل 329$ فریمی پلاریزه و نسخه 379$ دارای لنز های ترانزیشن می باشد.  

این عینک ها دارای کلیدی در داخل خود هستند که با استفاده از آن می توان ویژگی های تصویر برداری را غیر فعال کرد، همچنین یک چراغ LED زمانی که در حال تصویر برداری هستید چشمک می زند تا مردم بدانند که در حال عکس برداری یا ظبط هستند.

تصویر از نسخه های مختلف عینک Stories
نسخه های مختلف عینک Stories

با توجه به گفته های Facebook  و  Ray-Ban این امکان وجود دارد که هر دو این کمپانی ها با هم بر روی نسخه های AR این محصول کار کنند. و این همکاری امکان دارد منجر به استفاده از دیگر سبک های Ray-Ban و دیگر برند های Luxottica همچون Oakley و Chanelو Pradaو Burberry شود.



مهلا شکوهیان
دبیر بخش گیم و هوش مصنوعی