مایکروسافت به تازگی اعلام کرده است که تولید Surface Studio 2+ را متوقف کرده است. این کامپیوتر همهکاره که با طراحی مدرن و صفحه نمایش بزرگ به بازار عرضه شد، در نهایت با وجود ایدهای عالی، نتوانست در بازار رقابت کند و به شکست منجر شد. این شکست نه بهدلیل نداشتن ایده خوب، بلکه به دلیل مشکلات متعدد در اجرا و ناتوانی مایکروسافت در پشتیبانی مناسب از نرمافزار و سختافزار این دستگاه بود.
مشکلات نرمافزاری و پشتیبانی ناکافی
یکی از بزرگترین مشکلات Surface Studio از ابتدا، نرمافزار و پشتیبانی آن بود. مایکروسافت این دستگاه را به عنوان ترکیبی از تبلت طراحی و کامپیوتر دسکتاپ معرفی کرد و ویژگیهایی نظیر صفحه لمسی و قلم مخصوص و ابزار کنترل Surface Dial را به آن اضافه کرد. این ابزار میتوانست با قرار گرفتن بر روی صفحه نمایش، گزینههایی را برای کاربران به نمایش بگذارد و تجربهای جذاب ایجاد کند.
با این حال، این ویژگیها بهطور کامل بهدلیل نبود پشتیبانی نرمافزاری مناسب به شکست انجامید. مایکروسافت باید میدانست که این ابزارها برای موفقیت نیاز به پشتیبانی از سوی توسعهدهندگان نرمافزار دارند و اگر این نیاز تأمین نمیشد، این ویژگیها فقط به ترفندهای بیفایده تبدیل میشدند. از طرفی، مایکروسافت هیچ برنامه مشخصی برای توسعه این ویژگیها نداشت و در نهایت، Surface Dial حتی در تبلیغات و بازاریابی مدل جدید نیز حذف شد.
قیمت گزاف و سختافزار ضعیف
یکی دیگر از مشکلات جدی Surface Studio، قیمت بسیار بالای آن بود. قیمت اولیه مدل Surface Studio 3,000 دلار بود که در مدلهای بعدی به 4,199 دلار و سپس 4,500 دلار رسید. این در حالی بود که سختافزار این دستگاه بیشتر شبیه به لپتاپهای میانرده بود و از پردازندههایی با قدرت پردازش پایینتر از آنچه که از یک دستگاه با این قیمت انتظار میرفت، استفاده میکرد. به علاوه، کارت گرافیک این دستگاه از نوع نسخه موبایلی کارتهای گرافیک NVIDIA بود که قدرت کمتری نسبت به نسخههای دسکتاپی آن داشت.
بیشتر بخوانید: داستان توسعه سرفس استودیو؛ مایکروسافت چگونه کامپیوتر رومیزی را دوباره خلق کرد؟
رقابت نابرابر با دستگاههای موجود
Surface Studio با این قیمت و سختافزار میانرده هیچ دلیلی برای ترغیب طراحان و حرفهایهای خلاق برای خرید این دستگاه نداشت. بازار بهویژه برای دستگاههای کاملاً یکپارچه و قدرتمند، آماده بود تا از محصولی با عملکرد بالا استقبال کند، اما مایکروسافت به جای این که یک گزینه حرفهای و قدرتمند ارائه دهد، دستگاهی با سختافزار متوسط و قیمت گزاف عرضه کرد که در رقابت با محصولات موجود مانند Wacom Cintiq و دستگاههای Apple، حرف زیادی برای گفتن نداشت.
از طراحی عالی تا اجرا ضعیف
Surface Studio از نظر طراحی یکی از زیباترین و کاربرپسندترین کامپیوترهای همهکاره بود، با صفحه نمایش 28 اینچی با وضوح 4,500 در 3,000 پیکسل و یک پایه زیبا که امکان چرخش صفحه را فراهم میکرد. این دستگاه برای کسانی که به دنبال یک دستگاه شیک و متفاوت بودند، جذاب بود، اما مایکروسافت در نهایت نتوانست توجه طراحان حرفهای را جلب کند. سختافزار ضعیف و قیمت بالا، این دستگاه را از هدف خود دور کرد.
پایان داستان Surface Studio
مایکروسافت با Surface Studio ایدهای فوقالعاده داشت، اما در اجرا نتواست به انتظارات بازار و طراحان حرفهای پاسخ دهد. این دستگاه که باید رقیب جدی iMac میشد، در نهایت با مشکلاتی نظیر نبود پشتیبانی نرمافزاری، سختافزار ضعیف و قیمت گزاف مواجه شد و نتوانست جایگاه خود را در بازار پیدا کند. حالا مایکروسافت باید به دنبال دیگر راهها برای رقابت با برندهای بزرگ مانند Apple باشد و درسهای لازم را از این تجربه بگیرد.