سال ۲۰۲۵ برای طرفداران مارول سال مهمیست؛ چراکه فیلم Fantastic Four: First Steps در تاریخ ۲۴ ژوئیه اکران میشود. داستان این فیلم که در دههی ۱۹۶۰ میگذرد و بازیگرانی همچون پدرو پاسکال و ونسا کربی در آن نقشآفرینی میکنند، بازگشتی بزرگ برای نخستین خانوادهی مارول به سینماست. مت شاکمن، کارگردان فیلم، و استودیو مارول امیدوارند این روایت تازه بتواند هم مخاطبان قدیمی را راضی نگه دارد و هم نسل جدید را با این شخصیتها آشنا کند.
چهار شگفتانگیز از سال ۱۹۶۱ تاکنون توسط برخی از برجستهترین هنرمندان دنیای کمیک به تصویر کشیده شدهاند. به همین بهانه، جمعی از طراحان مطرح کمیک درباره رویکرد خود به طراحی این شخصیتها، منابع الهامشان و ابزارهایی که برای خلق آثارشان استفاده میکنند، صحبت کردهاند.
یک خانواده، نه فقط یک تیم ابرقهرمانی
والتر سایمونسن، هنرمند شناختهشدهی آمریکایی که در دهه ۹۰ مجموعهای محبوب از این سری را طراحی کرده، تاکید دارد که این گروه بهعنوان یک خانواده شکل گرفتهاند؛ خانوادهای با روابط عاطفی پیچیده، بحثها و همکاریهای مشترک. به گفتهی او، این پویایی باعث میشود که نیاز کمتری به طراحی جداگانه و منحصربهفرد برای هر عضو تیم باشد؛ چراکه آنها هم از نظر داستانی و هم از نظر گرافیکی به یکدیگر پیوند خوردهاند. سایمونسن بیشتر به شیوهی سنتی کار میکند و فقط گاهی برای اصلاحات جزئی از کامپیوتر کمک میگیرد.

نوستالژی بهجای نوسازی
دین هاسپییل (Dino)، هنرمند مستقل آمریکایی، با اشاره به تأثیر پررنگ جک کربی، خالق مشترک این مجموعه، معتقد است که ظاهر این خانواده نباید بهروز شود. از نگاه او، این شخصیتها نمادهای نوستالژیک دوران طلایی مارول هستند و مانند لباسهای قدیمی محبوب یک خاله یا عمو، باید همانطور که هستند پذیرفته شوند. هاسپییل طراحیهایش را با مداد و جوهر روی کاغذ انجام میدهد و رنگگذاری و نوشتار را بهصورت دیجیتال تکمیل میکند. او میگوید حتی جک کربی هم برای گسترش مرزهای بصری کمیک، از کلاژهای روانگردان استفاده میکرد و اگر امروز زنده بود، شاید از هوش مصنوعی استفاده نمیکرد، بلکه این هوش مصنوعی بود که باید به او میرسید.
آزادی خلاقانه در نمایش قدرتها
فریزر اروینگ، هنرمند بریتانیایی شناختهشده در آثاری مانند بتمن و قاضی دث، میگوید هرکدام از شخصیتهای چهار شگفتانگیز ویژگیهای بصری منحصربهفردی دارند؛ از آتش گرفته تا شفافیت. بههمیندلیل، هر هنرمندی میتواند تفسیر خودش را از این قدرتها به تصویر بکشد. او که هم بهصورت دستی و هم دیجیتال کار کرده، در مورد این گروه کار دیجیتال را ترجیح میدهد چون امکان آزمایشهای خلاقانهی بیشتری را فراهم میکند.

تمرکز بر جنبههای علمی و ماجراجویانه
نیل ادواردز، هنرمند بریتانیایی که تجربهی طراحی برای سریهای اسپایدرمن و چهار شگفتانگیز را دارد، میگوید هنگام طراحی این تیم، به جای تمرکز بر جنبههای ابرقهرمانی، بیشتر بر وجه اکتشافی و علمی آنها تمرکز کرده است. او نیز اکنون بیشتر با ابزارهای دیجیتال کار میکند.
چهار عنصر طبیعت بهعنوان الهام بصری
سیمونه بیانکی، هنرمند ایتالیایی با کارنامهای پربار در مارول و دیسی، به عناصر طبیعی بهعنوان مبنای طراحی شخصیتها اشاره میکند. او معتقد است چهار شگفتانگیز درواقع نمایندهی چهار عنصر زمین، آتش، باد و آب هستند. او از طراحی آتش و شعلهها، با وجود دشواریشان، لذت میبرد و شخصیت «تینک» را بهدلیل فرم صخرهایاش بسیار جذاب میداند. بیانکی کار خود را با طراحی سریع دیجیتال آغاز میکند، سپس با مداد جزئیات را بهصورت سنتی ترسیم میکند و در نهایت اثر نهایی را رنگ میزند.

چهار سبک برای چهار شخصیت
مایک پرکینز، هنرمند بریتانیایی که تجربهی طراحی برای «کاپیتان آمریکا» و «لوئیس لین» را دارد، رویکرد خود را به نحوهی جوهرزنی در این مجموعه متمرکز کرده است. بهگفتهی او، هرکدام از چهار شخصیت باید حس متفاوتی داشته باشند؛ از لطافت خطوط زن نامرئی گرفته تا سبک کارتونی برای تینک. او فقط بهصورت سنتی کار میکند و معتقد است خلق آثار آنالوگ، حس خودانگیختگی و بیواسطگی بیشتری دارد.
بازگشت به ریشهها، نه بازتعریف ظاهر
لی گاربت، دیگر هنرمند بریتانیایی که آثاری مانند «لوکی»، «دکتر استرنج» و «لوسیفر» را در کارنامه دارد، پویایی خانوادگی چهار شگفتانگیز را کلید اصلی موفقیت آنها میداند. بهنظر او، حتی اگر شخصیتها بهطور جداگانه در سریهای دیگر ظاهر شوند، حضورشان در کنار یکدیگر همیشه قویتر است. گاربت تاکید میکند که نیازی به بهروزرسانی ظاهر یا شخصیت این تیم وجود ندارد، چراکه آنها بیشتر از آنکه ابرقهرمان باشند، کاوشگر و ماجراجو هستند. او طراحیهای خود را با مداد و جوهر روی تخته انجام میدهد و سپس برای رنگگذاری دیجیتال، آنها را اسکن میکند.
منبع: +