ممکن است تعجب کنید، اما من چندان به طراحی یا حتی رنگآمیزی علاقه ندارم. آن را به اندازهای دوست دارم که هر روز انجامش بدهم، اما فقط وقتی که به عنوان ابزاری برای روایت داستان استفاده شود. من به عنوان یک بزرگسال متوجه شدم که علاقهام به طراحی تنها به این دلیل شکل گرفته که شخصیتها را زنده کنم. و این با عشق صرف به طراحی کاملاً متفاوت است!
من همیشه با هدف روایت داستان طراحی میکنم، نه صرفاً برای زیباییشناسی. در اصول پایهای مانند آناتومی، پرسپکتیو، حجم، تئوری رنگ و ترکیببندی چندان قوی نیستم. اما طی بیش از ۲۰ سال حضور در این صنعت و انجام حدود ۴۰۰۰ صفحه کمیک و مانگا، چیزهای زیادی یاد گرفتهام.
۱. به عناصر روایت توجه کنید
همه چیز میتواند داستانی بگوید. جهت نور میتواند زمان روز را نشان دهد، یک حالت چهره احساس خاصی را منتقل کند، حرکات دست و تماس چشمی سرنخی از گفتوگو بدهند و سایهای که در پیشزمینه افتاده، میتواند وجود یک ساختمان خارج از قاب را القا کند و به فضا عمق بدهد.
ترکیببندی برای نشان دادن اهمیت عناصر کلیدی ضروری است، اما هر جزئیاتی میتواند به روایت کمک کند و زندگی به طراحیهایتان ببخشد.

۲. تصویر کلی را ببینید
تماشاچیان هنر را بهتر از ما درک میکنند – واقعاً! مردم بهطور غریزی میدانند چه چیزی واقعی، ملموس یا اصیل به نظر میرسد، در حالی که ما هنرمندان اغلب روی جزئیات تمرکز میکنیم و تصویر کلی را از دست میدهیم.
ممکن است مخاطب گاهی واژگان مناسبی برای توضیح اینکه چه چیزی مؤثر است نداشته باشد، اما بهسرعت میفهمد چه چیزی برایش جذاب یا دلپذیر است. به تصویر کلی دقت کنید؛ جزئیات تنها زمانی اهمیت دارند که به کل اثر خدمت کنند.
بیشتر بخوانید:راهنمای طراحی کاراکتر برای انیمیشن به سبک دیزنی
۳. لذت بردن از کار را فراموش نکنید
سعی کنید در هر مرحله از فرایند خلق اثر از کارتان لذت ببرید. این احتمال وجود دارد که جسارت تجربه کردن پیدا کنید و راههایی برای تعامل با اثر بیابید که قبلاً در نظر نداشتید.
وقتی از ابتدا تا انتها از کارتان لذت میبرید، نتیجه اغلب بیش از مجموع اجزایش است. علاوه بر این، اگر خودم در حین کار خسته شوم، چطور میتوانم از دیگران انتظار علاقه داشته باشم؟ مخاطب بسیار سریع این را حس میکند.

۴. از منابع واقعی استفاده کنید
استفاده از مرجع بسیار مهم است، به ویژه در آثار فانتزی و داستانی. وقتی جهان خلق میکنیم، نیاز به پایهای محکم داریم تا چیزهایی که تجسم میکنیم واقعی به نظر برسند. هر شیء، مبلمان یا نورپردازی میتواند به ایجاد حس طبیعی در اثر کمک کند.
تحقیق کافی انجام دهید تا مخاطب بیشتر با صحنه درگیر شود تا با فرآیند خلق آن.
۵. عاشق چیزی باشید که طراحی میکنید
هیچ مرجع بدی وجود ندارد. میتوانید هر چیزی را به تأثیرات خود اضافه کنید، به شرط اینکه برایتان معنیدار باشد!
من از کار امپرسیونیستها لذت میبرم و اغلب سعی میکنم کدهای رنگی را در آثارم بشکنم. میدانم هرگز به سطح آنها نخواهم رسید، اما تلاش برای این کار به من کمک میکند بسیاری از مسائل را بهتر درک کنم و سبک هنری خود را تعریف کنم.

۶. قوانین هنر را بشناسید اما بدانید کی باید بشکنید
قوانین هنر مانند تئوری رنگ، پرسپکتیو و آناتومی برای درک ساختار ترکیببندی وجود دارند. اما دانستن آنها نیز مفید است. شکستن این قوانین بدون دانستن آنها محدودکننده است، اما انتخابی و آگاهانه، قدرتبخش است و سبک هنری شما را شکل میدهد.

۷. جریان طبیعی روایت را دنبال کنید
خواندن صفحات باید آسان و جذاب باشد. در مانگا، خواننده از بالا سمت راست شروع میکند و به پایین سمت چپ میرود، سپس صفحه بعد را از بالا راست شروع میکند. اگر جریان طبیعی خواندن رعایت شود، حرکتها طبیعیتر و گاهی تقریباً در حرکت به نظر میرسند.
۸. روند کارتان را نشان دهید
همیشه اثر خود را برنامهریزی کنید. من هنگام شروع یک طراحی، صحنه یا صفحه مانگا، طرحهای سریع و ایدهها را در حاشیه میکشم تا عناصر اصلی همیشه در دید باشند و بتوانم با آزادی خلاقانه روی آنها کار کنم.

۹. از بهترینها الهام بگیرید
بلند پرواز کنید و سراغ کارهایی بروید که با آن ارتباط عمیق دارید. شکست خواهید خورد، اما یاد خواهید گرفت. مقایسه آثار خود با استادان ممکن است دلسردکننده باشد، اما ضروری است تا بفهمیم چه چیزی در آثار آنها جذاب است.

۱۰. شخصیتهای قوی خلق کنید
طراحی شخصیت در مانگا باید در سیاه و سفید جذاب باشد قبل از اینکه رنگ اضافه شود. هر شخصیت باید ویژگیهای چهره متمایزی داشته باشد تا خواننده بتواند سریع آنها را تشخیص دهد، به ویژه در نمای نزدیک که در مانگا بسیار رایج است.
۱۱. مهارتها را در حین کار افزایش دهید
تمرین و تجربه را در طراحیهای واقعی خود انجام دهید، نه فقط در تمرینها. یادگیری در حین خلق صفحات و آثار، کار را همیشه جذاب و چالشبرانگیز نگه میدارد.

۱۲. الهام اولیه خود را به خاطر بیاورید
فراموش نکنید چرا طراحی را انتخاب کردید. چه آثاری باعث شد به مسیر هنری خود ادامه دهید؟ هرگاه ممکن است، به این حس بازگردید و انرژی آن را به طراحیهایتان منتقل کنید.

۱۳. انتخابهای داستانی خود را پشتیبانی کنید
اگر داستانی درباره ظلم، خشونت یا عشق روایت میکنید، عناصری مانند ترکیببندی، رنگ و هر ابزار دیگر را انتخاب کنید که با موضوع هماهنگ باشد و آن را تقویت کند. هر جزئیات میتواند داستانی بگوید؛ از آنها استفاده کنید.
تونی والنت، زاده فرانسه و اکنون ساکن کانادا، نویسنده و تصویرگر مانگای Radiant است که در سال ۲۰۱۳ توسط Ankama منتشر شد و در سال ۲۰۱۸ به سری انیمه تبدیل شد.
منبع: +

