هویت بصری و لوگوی انتشارات روستر (به معنای خروس)، درست تصویر یک خروس است. شما درست به سراغ اصل مطلب میروید، بدون هیچگونه متعلقات اضافی. انتشارات روستر یک نشر اسپانیایی زبان در حوزه کودک و نوجوان است. طراحی لوگوی این انتشارات را ناصر حسنی و سعید صفار نژاد در استودیو آن انجام دادهاند. این پروژه مربوط به سال 2020 است. هنرمندان این پروژه از تجربه کار دیزاین لوگو در حوزه کودک و طراحی خروس کاغذی روی لوگو انتشارات روستر برایمان گفتهاند:
نام و نماد، نقطه شروع طراحی هویت بصری
دانستن اینکه خروس به جز نام انتشارات، سمبل و نمادی در فرهنگهای مختلف است، به طراح کمک میکند تا طرح نهاییاش، دقیقتر از کار دربیاید. چرا که رنگها و شکل خطوط در لوگو میتوانند هرکدام صفت خاصی را در ذهن بیننده پررنگ کنند:
«انتشارات روستر (خروس) یک ناشر اسپانیایی زبان در حوزه کودک و نوجوان هست. مخاطب این نشر گروه سنی ۴ تا ۱۸ سال است.
خروس حیوانی زیبا، پرقدرت و پرانرژی است که سحرگاه فعالیت خود را آغاز میکند. خروس در برخی کشورهای اروپایی بهخصوص فرانسه، پرتغال و اسپانیا نماد ایمان و عدالت است. از دیگر نشانههای خروس وابستگی به خورشید، چالاکی، غرور، دنیای مردگان، شجاعت و برتری است.»
«انتخاب این اسم برای یک انتشارات برای من اتفاق جذابی بود و تصمیم گرفتم از شخصیت خروس برای لوگوی این کار استفاده کنم.
با توجه به مخاطب و نوع محصول، طراحی یک نشان که تکراری نباشد دغدغهای بزرگ بود. پس از بررسیهای زیاد با توجه به همخانواده بودن کتاب و کاغذ، از اوریگامی استفاده کردم. بازی هوشمندانه کاغذ و تا، میتوانست شکل خاصی از خروس را به نمایش بگذارد.»
«رنگهای استفاده شده در این پروژه، طیفهای مختلف رنگهای زرد، نارنجی و قرمز هستند. همهی این رنگها پیام شادی و انرژی را به مخاطب منتقل میکنند. دلیل انتخاب ما هم مخاطب این انتشارات بود. همچنین برای نوشتههای این کار از روش دست آزاد استفاده کردیم. نام انتشارات با دستخطی ساده و خوانا، بدون هرگونه پیچیدگی در زیر خروس نوشته شدهاست.
چالش ایدههای ساده و متداول
گاهی اوقات به این فکر میکنیم با این همه لوگو که به روزانه در سرتاسر دنیا طراحی میشوند، آیا خطر تکراریشدن و تمامشدن ایده وجود ندارد؟ درست بعداز این فکر با یک لوگوی ساده مواجه میشویم. هویت بصری که راحت و خلاقانه یک ایدهی به ظاهر تکراری را به شکلی فوق العاده تصویر کرده است. دنیای دیزاین و طراحی نامحدود است و ما باید این را همیشه درنظرداشته باشیم. ناصرحسنی در این مورد میگوید:
«این پروژه نیز مانند دیگر پروژههای طراحی هویت بصری، خالی از چالش و سختی نبوده است. رسیدن به تصویر خروس بسیار بسیار ما را دچار چالش کرد. چرا که تصویر خروس پیش از این نیز در لوگوهای زیادی کار شدهبود. در این پروژه میخواستیم محتوا را با کمترین جزئیات ممکن حفظ کنیم. همین قسمت سخت ماجرا بود.»