زمانی که دو چیزآشنا اما نامربوط، حتی در افکارمان به هم نزدیک شده و با هم ترکیب میشوند، احساس خاصی از نامناسب بودن پیدا میکنیم. هیچوقت ترکیب دوغ و گوشفیل به گوشتان خورده است؟ اگر قبلا آن را امتحان نکرده باشید، قطعا صورتتان درهم میرود. انگار یک مزه شور در کنار یک مزه شیرین ترکیب مناسبی به نظر نمیآید. اما باید این را بدانید که همین ترکیب در اصفهان طرفداران زیادی دارد. اتفاقا به خاطر همین نامتناسببودن، به یک جاذبه تبدیل شده است.
خلاقیت و ایدهپردازی، زمانی که از چارچوبهای متداول دور میشود، شروع به خلق اشکال، اشیا و مزههای نامتعارف میکند. همین نامتعارف بودن، همین تبادر یک چیزجدید، در دل موجودها، باعث خلق میشود. توجه شما را به پروژه گل و مرغ این هفتهی روزرنگ جلب میکنم. پروژهای که از یک ایدهی کاملا ناآشنا با ذهن سرچشمه میگیرد.
کنجکاوی هنرمند و ترکیب المانهای ایرانی با لوگوهای معروف
رشید رهنما، هنرمند پروژه این هفته، در یک پروژه شخصی، لوگوی شرکتهای معروف دنیا را با گل و مرغهای ایرانی ترکیب میکند. بازخوردهای خوب مخاطبین، ایرانیها و غیرایرانیها، جذابیت آن را برای رهنما چندبرابر می کند.
«به عنوان یک پروژه شخصی کنجکاو شدم ببینم نشانهای کمپانیهای معروف جهان با استایل و شکل و شمایل ایرانی و گل و بلبلی چطور به نظر میرسند. تصاویر زیر نتیجه همین تلاش است.»
«برخورد المانهای گذشته با المانهای دنیای امروز پایه و اساس این ایده و پروژه بود. اینکه یک زیبایی اصیل قدمتدار ایرانی چطور بر تن شمایلهای معروف امروزی مینشیند.»
در جریان خلق این پروژه نقاشیهای گل و مرغ ایرانی، الهامبخش هنرمند بوده است. چالش اصلی در این پروژه به فکر بردن مخاطب بودهاست به گونهای که رهنما میگوید: «بیشترین نگرانیام از این بود که این مواجهه، مواجههای سطحی و دمدستی نباشد، بلکه بتواند ما را به فکر و ایدههای جدید برساند.»