پوستر تئاتر با تایپوگرافی حسی؛ با نگاهی به آثار بهرام بیضایی

طراحی پوستر تئاتر همواره عرصه‌ای چالش‌برانگیز برای طراحان گرافیک بوده‌است. چرا که باید مفاهیم عمیق و پیچیده یک اثر نمایشی را در قالب تصویری یا حسی و با استفاده از تایپوگرافی منتقل کنند. این امر نیازمند خلاقیت، درک عمیق از فضای نمایش و آشنایی با اصول نمایشنامه‌نویسی است. طراح در این مسیر با اتکا به تحقیق و مطالعه دقیق، صبر و حوصله، گامی در جهت خلق اثری هنری برمی‌دارد.

انگیزه و انتخاب موضوع

در این پروژه، خلق فضایی بصری با استفاده از تایپوگرافی فارسی و عناصر تصویری غیرواقع‌گرایانه، مدنظر من بود. این رویکرد در میان پوسترهای تئاتر امروزی شاید کمتر دیده ‌شود و اغلب طراحان به سمت استفاده از تصاویر واقع‌گرایانه یا تلفیقی از تصویر و تایپوگرافی گرایش دارند.

علاقه شخصی من به مضامین فرهنگی و سنتی، نقشی اساسی در انتخاب مجموعه نمایشنامه‌های استاد بهرام بیضایی به عنوان منبع الهام این آثار داشت.

خلق اثر

هر یک از پوسترها با توجه به فضای تصویری خاص آن نمایشنامه، مسیری منحصربه‌فرد در خلق خود طی کرده‌است. تایپوگرافی به عنوان عنصر محوری در این آثار، در هر پوستر با ظرافت و متناسب با فضای اصلی نمایشنامه شکل گرفته‌است.

در این مجموعه، تمرکز صرفاً بر روی یک موضوع خاص نبوده و کلیت اثر برای من از اهمیت بالایی برخوردار بوده‌است. تلاش اصلی بر خلق تایپوگرافی خلاقانه و القای حس و حال هر نمایشنامه به مخاطب متمرکز بوده‌است.

الهام‌بخش‌ها

نقاشی‌های ایرانی، حروف فارسی و خلاقیت بیضایی، نقش اساسی در هدایت مسیر طراحی این مجموعه آثار ایفاکرده‌اند. فضای تصویری نقاشی‌های ایرانی و ظرافت حروف فارسی، همواره در آثار من الهام‌بخش بوده‌اند و خلاقیت بی‌نظیر نمایشنامه‌های بیضایی، منبع اصلی الهام در خلق این آثار بوده‌است.

بخش قابل‌توجهی از این تایپوگرافی‌ها با استفاده از روش «تایپوگرافی حسی» که رویکردی شخصی در روند ایده‌پردازی و طراحی من است، خلق شده‌اند.

چالش‌ها

به‌تصویرکشیدن داستانی عمیق و پرمحتوا در قالب یک قاب کوچک تصویری، از بزرگترین چالش‌های همیشگی در طراحی پوستر تئاتر است. این امر مسیر طراحی را دشوار و پرفرازونشیب می‌کند.

همواره دغدغه اصلی من، یافتن راهی برای انتقال جزئیات جذاب و دراماتیک یک متن به زبان بصری پوستر بوده‌است. در این راستا، تلاش می‌کنم تا با استفاده از تایپوگرافی و عناصر غیرواقع‌گرایانه، داستان و مفاهیم آن را به بهترین نحو به مخاطب منتقل کنم.

تجربه‌ها

تجربیات در این پروژه، بیشتر از آن‌که تلخ یا شیرین باشند برایم آموزنده و پربار بوده‌اند. این تجربیات، مرا در مسیر خلق آثار آتی، پخته‌تر و با نگاهی عمیق‌تر به جزئیات موضوعات آماده می‌کنند.

در پایان، خود را بیشتر یک تجربه‌گر در خلق آثار تصویری می‌دانم تا یک طراح گرافیک. علاقه به انجام تجربیات مختلف در این زمینه بدون ترس از قضاوت، در جهت خلق تصاویری نو و بدیع در آثارم، همواره جاری است.



ابوالفضل صفویه
طراح گرافیک