آژانس تبلیغاتی لئو برنت دبی با همکاری شبکه مخابراتی عمانتل، فونت عربی «مَقروء» (به معنای خوانا) را طراحی کردهاست.
چالش یادگیری برای خوانندگان مبتلا به دیسلکسی
«زبان عربی یکی از کهنترین و زیباترین زبانهای جهان است. این زبان با دارابودن کلمات زیاد، همچنین در زمره پیچیدهترین زبانها قرار میگیرد و همین امر یادگیری آن را برای افراد مبتلا به دیسلکسی بسیار دشوارتر میکند.» این گفتهی دکتر عبدو محمد، مدیر هنری در آژانس خلاقیت لئو برنت دبی و بنیانگذار شرکت طراحی فونت بهارات است.
دکتر محمد در بررسیهای خود علیرغم وجود بیش از ۸.۴ میلیون نفر مبتلا به اختلال یادگیری در منطقهی خاورمیانه و شمال آفریقا، فقدان یک فونت عربی رایج و سازگار با دیسلکسی را خاطر نشان میکند. برای رفع این مشکل، لئو برنت با شرکت مخابراتی عمانتل در عمان به منظور تولید فونتی که نیازهای خوانندگان دیسلکسی را برآورده سازد، همکاری مشترکی را آغاز کرد.
تحقیقات مبتنی بر مشارکت
تحقیقات اولیه روی این فونت با همکاری نزدیک با افراد مبتلا به دیسلکسی انجام شد. این تحقیق به گروه برای تجزیه و تحلیل تطبیقی مجموعهای از فونتهای عربی یاری رساند. از شرکتکنندگان خواسته شد تا فونتهای مختلف را بخوانند، حروف را ترسیم کنند و برداشت خود هنگام خواندن با فونتهای گوناگون را شرح دهند. همچنین سطح استرس آنها مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. این فرآیند به گروه کمک کرد تا ویژگیهای فونتهای مؤثر و نامناسب را شناسایی کند. جنبهی مشارکت به همینجا ختم نشد و با هر بار بازنگری «مَقروء»، داوطلبان خوانایی آن را آزمایش میکردند.
کشف کلیدی؛ قدرت در «غیرقاعدگی»
یکی از جالبترین یافتهها این بود که برای بسیاری از افراد مبتلا به دیسلکسی، انسجام در لیگاتورها، سریفها و سایر جنبههای فونتها، لزوما به خوانایی کمک نمیکند. حروف عربی اشتراکات زیادی در ساختار، بدنه اصلی و فضای داخلی دارند و این یکی از عوامل اصلی دشواری در تمایز آنهاست.
بدین ترتیب، گروه تحقیق دریافتند که با ایجاد عمدیِ برخی نامنظمیها، مانند اندازههای متفاوت فضای داخلی، میتوانند اطمینان حاصل کنند که حروف (گلیفها) به راحتی از یکدیگر قابل تشخیص باشند. تیم همچنین از سایر جنبههای متمایز تایپوگرافی عربی مانند نقطهگذاری (اعراب) استفاده کرد و آنها را بزرگتر کرد و بر غیرقاعدگی در شکل و اندازه آنها افزود تا تمایزشان بیشتر شود. وبسایت فونت «مَقروء» میگوید که هر حرف (گلیف)، از طریق «ناهمگنیهای» خود به راحتی قابل تشخیص است.
دیسلکسی یا نارساخوانی، یک اختلال یادگیری است که بر خواندن روان و صحیح کلمات و جملهها تأثیر میگذارد. افراد مبتلا به دیسلکسی در درک و پردازش صداها و تبدیل آنها به حروف و کلمات مشکل دارند. این امر میتواند منجر به مشکلاتی در خواندن، نوشتن، املا و گاه حتی صحبتکردن شود.
منبع: +