در طی سالیان گذشته مشکلات بسیاری به کمک دیزاین حل و برطرف شدهاند. اما گاهی نیز دیزاین خود موجب به وجودآمدن مشکلات جدید شدهاست. در این مطلب با سه تا از مهمترین اصول طراحی محصولات بیعیب و نقص آشنا خواهیمشد.
اصول طراحی برای یک محصول بی عیب و نقص
توجه به جنبههای مختلف محصول
قدم اول در اصول طراحی، بررسی نتایج و عملکرد محصولاتی است که قبلا طراحی شدهاند. گاها پیش میآید که در طراحی محصول قشر خاصی از جامعه به کل در نظر گرفته نشدهاند و حتی برای آنها توهینآمیز است. برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی باید هنگام طراحی، با ذهنی آزاد جنبههای مختلف موضوع را در نظر بگیریم تا در نهایت محصولی ارائه کنیم که از هرگونه تبعیض و توهین دور باشد.
مثلا: در سال 1793 ایلای ویتنی (Eli Whitney) مخترع آمریکایی، توانست ماشین پنبهپاککنی را طراحی و اختراع کند. به کمک این ماشین الیاف پنبه با سرعت بیشتری از دانههایش جدا شده و در نتیجه کشت پنبه افزایش پیدا میکرد. به مرور و با استفاده از این دستگاه اقتصاد محلی رونق گرفت. اما در کنار تمام مزایا این ماشین باعث به طول انجامیدن دوران بردهداری شد.
دسترسی آسان
نکته بعدی که باید به آن در اصول طراحی توجه کنیم، دسترسی آسان به محصول است. بهترین مثال برای این موضوع نقشه دیجیتالی مترو آمریکا بوده که به تازگی طراحی شدهاست. نکته قابل توجه در استفاده از نقشه این است که نیاز به نصب هیچ برنامهای ندارد و شهروندان آمریکایی میتوانند به راحتی و با یک سرچ ساده در گوگل نقشه را مشاهدهکنند. با این کار دسترسی آسان به اطلاعات برای همهی مردم حتی افراد مسن فراهم خواهدشد که این اصل مهمی برای رضایت یک کاربر است.
انتقال اطلاعات موثق
محصولی که طراحی میکنیم باید بتواند ضمن برقراری ارتباط موثر، اطلاعات موثقی را نیز به دیگران انتقال دهد. برای مثال، موزهها وظیفه دارند حقایق تاریخی که برای مدتها مخفی بودهاند را در اختیار مردم قرار دهند. Greenwood Rising نام موزه ای در آمریکا است. این موزه به پاس گرامیداشت کشتهشدگان حادثه تولسا (کشتار سیاه پوستان ساکن تولسا به دست عدهای اوباش سفیدپوست) در سال 2021 طراحی و ساخته شدهاست. این موزه قصد دارد حقیقت آنچه را که در این ماجرا بر سر سیاه پوستان آمده است را برای عموم به نمایش بگذارد.
در پایان، باید بگوییم که نکته مهم برای یک طراح خوب استفاده از اصول طراحی مناسب است. یک طراحی زمانی خوب و کاربردی است که بتواند ما را در ساخت محصولات مفید و با ارزش کمک کند. مشتریان را به گمراهی نیاندازد و اطلاعات موثق و درست را در سریعترین زمان در اختیار کاربر قرار دهد.
منبع:
fastcompany