اولین چیزی که به با دیدن تایپ فیس پتک به ذهنم رسید، انیمیشن ماشیناسورها بود. در تیتراژ کارتون ماشیناسورها، دایناسورهای ماشینی با ابزارهایی که در دسترسشان است، با تغییرشکل در سنگها نام انگلیسی انیمیشن”Dinotrux” را شکل می دهند. توجه به این نکته که کوبیدن پُتک روی هرچیز به تغییر شکل آن جسم میانجامد، می تواند شروع یک ایدهی جدید در طراحی یک فونت باشد. تفاوتی نمیکند چه چیز زیر ضربات پُتک قرار بگیرد؛ نحوهی برخورد و شدت ضربههاست که شکل نهایی را تعیین می کند. و اگر کمی منعطف باشید به جز سنگ معادن و بلوکهای سیمانی، حروف نیز قابلیت تغییرشکل در اثر این ضربات را دارند.
تایپ فیس پتک
مهدی ارشادی قبل از اینکه بخواهید شکل آنها را تصور کنید، حروف، اعداد و انواع جزئیات آنها را در زیر پتک قرار دادهاست. در پروژهی این هفتهی روزرنگ، تایپ فیس پتک را با تمام جزئیات و ریزهکاری هایش تماشا می کنیم.
تغییراتی مثل کم شدن فضای بین حروف و چشمها، برهمزدن یکنواختی در ضخامتها، شکستگیهای اتفاقی و تغییر در اندازهها، شکل های متفاوتی را در فونت پُتک بوجود آورده است.
فونت پُتک بر اساس همین تغییرات و با پتککاری و سپس بهینهسازی شکلنهایی ساخته شده است. لبههای نرم حروف از خوردگیهایِ روی پتک گرفته شده و شکستگیها، بیانگر شکافهایی است که هنگام برخورد ضربات بهوجود میآیند. با کنارهم قرار دادن تکههای کوچک و درشت و همچنین جابجاییهای از پیش تعیین شده به حروف شخصیت داده شده است.
فونت پتک امکانات ویژهای در اختیار طراح قرار می دهد. این فونت قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی، عربی، کردی، اردو، انگلیسی را دارد. کاراکترهای لاتین نیز بطور کامل طراحی و ارائه شده است تا بیشترین هماهنگی را با شخصیت کلی داشته باشد.
اعداد اختصاصی طراحی شده مخصوص زبانهای عربی و اردو در کنار عنوان ریال و تومان و همچنین طراحی نماد پیشنهادی ریال و تومان میتواند گزینههای مورد استفاده و کاربردی برای کاربران باشد.
مشخصه بارز این فونت ارائه شکل ظاهری منحصربفرد در اکثر کاراکترهای طراحی شده است و این امکان نمایشی متمایز و در عین حال هماهنگ را ممکن میسازد.
ضمن در نظر گرفتن اعراب متناسب و متفاوت از نظر جثه تلاش شده تا نقطهها نیز در بسیاری از حروف متمایز باشند تا جلوه نمایشی فونت بیشتر شود.
وجود ترکیبهای متنوع در فونتهای نمایشی برای خلق عبارتهای متفاوت امری لازم است. ارائه ترکیبهای جایگزین و از پیش تعیین شده یک قابلیت کاربردی برای طراحان خواهد بود.
ارائه دو شکل از برخی حروف مثل « ر» «ک» «ه» «ی» «ه» برای نمایشیتر کردن یک فونت سودمند است.
این تایپ فیس در زمان طراحی اولیه بر اساس ایده بسته بودن فضای چشمها در بعضی حروف شکل گرفت و رفته رفته به شکل امروزی درآمد. در طی روند طراحی این تایپ فیس از زمان طراحی اتودها تا رسیدن به یک فونت مناسب تغییرات قابل توجهی در آن صورت گرفتهاست.
با وجود تمام مزیتها و امکاناتی که این فونت در اختیار شما قرار می دهد، برای نوشتن عبارات، کلمات و ترکیبهای مختصر کاربرد مناسبتری دارد و برای نوشتن جمله و پاراگراف توصیه نمیشود. این خیلی عادی است که یک فونت نتواند همهی خواستهها و نیازهای مخاطب را برآورده کند؛ اگر واقع بینانه بنگرید، لزومی ندارد همهی آنچه را که میخواهید در یک فونت جستوجو کنید.