گرافیکدیزاین، همواره همگام با توسعه فناوری و خلق نیازهای جدید، ابعاد گستردهتر و پیچیدهتری یافته است. «تجربه کاربری» و «کاربردپذیری» محصول یا سرویس، مفاهیمی از پروسه دیزاین هستند که در دنیای دیجیتال امروزی اهمیت مضاعفی یافتهاند. مفهوم User Experience (به اختصار: UX) یا همان «تجربه کاربری» به بررسی یک روش منطقی برای یک ارائه عالی در تعامل با مشتریان میپردازد. به عبارت دیگر، تجربه کاربری همان خاطرهای است که با استفاده از یک محصول در ذهن کاربر نقش میبندد. هدف طراحی تجربه کاربری (UX Design)، این است که خاطرهای خوش در ذهن کاربر نقش ببندد تا او باز هم از محصول استفاده کند.
باید بدانیم تجربه کاربری چیزی فرای طراحی عملکرد و واسط کاربری (UI) است و شامل استفاده موثر از فناوری، ارائه محتوای ارزشمند، تعامل منطقی با کاربر، قابلیت استفاده، سهولت استفاده، به کارگیری استانداردها و اثربخشی به منظور کمک به کاربر برای انجام اهدافش است.
سؤالی که در تجربه کاربری مطرح است این است که: چطور در بازار به این بزرگی، با وجود رقبای بسیار زیاد و تنوع محصول و خدمات، محصولی ارائه میشود که به طرز چشمگیری توجه مخاطبان (مشتریان) را جلب کرده و تعامل بهتری با آنان برقرار میکند؟
در پروسه طراحی تجربه کاربری، علاوه بر طراحان گرافیک، مدیران استراتژی، معماران اطلاعات، طراحان تعاملی، متخصصان بازاریابی، مدیران تولید، مدیران پروژه، طراحان صنعتی و برنامه نویسان موبایل و وب نیز دخیل هستند. در این میان طراحان گرافیک با تسلط بر تمامی ابعاد مختلف و متنوع دیزاین، پروسه ای را برای تضمین تولید محصولی کاملا کاربردی دنبال میکنند. این پروسه شامل تمام سطوح مختلف دیزاین میشود: پژوهش، معماری اطلاعات، قاب بندی (Wireframing)، طراحی تعاملی، طراحی بصری، تست کاربری، و …
اما طراحانی که تازه میخواهند وارد این دنیای جدید شوند، لازم است علاوه بر مهارتهای سنتی با مفاهیم عمیق تری از پروسه دیزاین در دنیای امروزی آشنا شوند.
در مقاله بعد سعی داریم 5 نکته مهمی را که یک طراح گرافیک برای ورود به «طراحی تجربه کاربری» به آنها نیاز دارد، بیان کنیم.