پروژه این هفته روزرنگ، اختصاص به طراحی هویتبصری برند اکسسوری و لوازمجانبی مو – لونا دارد. کسبوکارهای کوچک و نوپا، اغلب در شروع با سرمایههای کمی کارشان را آغاز میکنند. بعداز مدتی، با طیکردن پستی و بلندیها و با شروع پیشرفت، نیاز به تغییراتی در زمینه ارائه خدمات به مشتریان دارند. یکی از این تغییرات که بسیار مورد نیاز و ضروری است، طراحی هویت بصری برای این کسب و کارهاست. هزینهای که برای شروع کار برای کارآفرینان اغلب سنگین است و بعداز مدتی با پا گرفتن برند، جای خالی اش احساس میشود.
راوی داستان برند «لونا»، این کسبوکار خانگی، از ایدهها و الهامات و مراحل طراحی این پروژه برایمان گفته است. مدیرهنری و طراح گرافیک هویتبصری برند لونا رضا راعیعمران است.
روند طراحی هویتبصری برند لونا
طراحی هویتبصری، تثبیت و رشد برند
«لونا یک کسبوکار خانگی است که در سال ۱۴۰۰ با هدف ارائه محصولاتجانبی مو در کرمانشاه تاسیس شد. واژه لونا از نام الهه ماه در افسانههای روم باستان گرفته شده است. ما از آن تحت عنوان “لونا، دختر ماه” استفاده کردیم.
با گذشت یک سال از شروع به کار لونا و گسترش خدمات این برند در سراسر کشور، ما به تثبیت موقعیت خود در کنار رقبای اصلی نیاز پیدا کردیم. با هدف ارج نهادن به سلیقه مخاطب از طریق برقراری ارتباط با مشتریان، تصمیم بر آن شد که لونا تصویر گیرا و متفاوتی از خود بر جای بگذارد.
بر آن شدیم تا داستان برند لونا را با نظر به استراتژی تدوین شده خلق کنیم و با الهام از داستان و المانهای برجسته آن، تصویری متمایز ارائه بدهیم.»
اهمیت الگوها و تکرار آنها در هویتبصری
«برای ملموستر ساختن حس برند، از مجموعه الگوهای ویژهای جهت کاربردهای مختلف بهره گرفتیم تا سیستم یکپارچه هویتبصری برند لونا پر رنگتر شود. این الگوها قابلیت انعطاف و تغییر به حالتهای مختلفی را داراست. و تلفیق تصویر و متن را به خوبی امکانپذیر میسازد.
گنجاندن سمبلها و نشانهها برگرفته از بناهای ایرانی، هنر معماری، و انواع محصولات ارائه شده توسط برند در این سیستم قابل توجه است. در این پروژه همچنین سبک عکاسی از محصولات و سیستم یکپارچهای برای چیدمان متن در کنار تصاویر با دقت انتخاب شده است.»
بستهبندی، بخش جدایی ناپذیر هویتبصری
«از آنجایی که بستهبندی یک محصول باید دارای خصوصیاتی ویژهای باشد، این شاخصهها در طراحی بستهبندی لحاظ شده است. مطلوب ما این بوده است که دیزاین بستهبندی محصولات لونا در گام اول کاربردی بوده، روایتگر داستان برند باشد و قادر به برقراری ارتباط با مخاطب باشد. علاوه بر آن با در نظر داشتن ملاحظات زیستمحیطی، قابلیت بازیافت داشته باشد.
با استفاده از الگوهایی که برای هویتبصری برند لونا ترسیم شده بود، و با نظر به ماهیت روایتگونه داستان برند، توانستیم فضایی قابل درک و در عین حال جذاب برای مخاطب ایجاد کنیم. حصول این هدف به ایجاد پویایی نشان در رنگبندیهای تعریف شده وابسته بود. به همین سبب، با در نظر گرفتن ساختار متفاوت هر یک از محصولات، طرحی انعطافپذیر و روایتگر خلق شد.»
پویایی ایدهها
«ایده بر اساس خطوط منحنی ماه، موقعیت جغرافیایی مکان آغاز به کار این برند، فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی و با بهرهبردن از نقوش برجسته و معماری طاقبستان (کرمانشاه، ایران) شکل گرفت.
در نهایت توانستیم شمایلی را از دل الهامات موجود خلق کرده و به تصویر درآوریم این لوگو با پویایی خود میتواند کاربردهای متنوعی از جمله تغییر رنگ هدبند، چیدمان متفاوت متن در کنار نشان به هر دو زبان فارسی و انگلیسی را دارا باشد.»
استفاده از قابلیتهای جدید تولیدمحتوا برای ارتباط بیشتر و نزدیکتر با مخاطب
«پس از خلق و پیشبرد داستان لونا دختر ماه، چالشی برای خودمان ایجاد کردیم که از طریق آن به ایجاد ارتباط موثر بین مخاطبان برند (مشتریان) با لونا بپردازیم.
این چالش موجب خلق ایدهای جدید شد. ما از طریق بیان داستانهای صوتی، به شکل سریالی، مخاطب را با خود همراه کردیم.
این گام میتوانست علاوه بر روایت داستان برند لونا، داستانی را برای تمام دخترکهای دنیا نقل کند. داستانهایی که با مخاطبانش ارتباط عمیق حسی برقرارکند.
در این مرحله، ضبط و صداگذاری روایت آغاز شد. برای ارائه این نسخه شنیداری به مخاطب، ما از درج QR کدها بر روی محصولات و اقلام تبلیغی استفاده کردیم.»
در جریان این پروژه همچنین ما به فهم عمیقتری از فرهنگ و آداب و رسوم و همچنین پوشش مردم فهیم کرمانشاه رسیدیم. اتفاقی که برای ما بسیار جذاب و دوستداشتنی بود.»
همکاران پروژه هویتبصری برند لونا:
مدیرهنری و طراحگرافیک: رضا راعیعمران
نویسنده و مترجم: نگار سنجریفر
راوی: منا ابراهیمی
گرافیکمتحرک بخش نشان : محمدجواد تکلیف
گرافیک بخش داستان : حامد فرجی
[xyz-ips snippet=”6166″]