بازاریابی هوش مصنوعی

آنچه باید درباره جنبه‌های تاریک بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی بدانید

هوش مصنوعی در حال انقلاب در نحوه بازاریابی محصولات توسط شرکت‌ها است و به آنها این امکان را می‌دهد تا به روش‌های شخصی‌سازی‌شده و تعاملی، مصرف‌کنندگان را هدف قرار دهند. روش‌هایی که تا چندی پیش در قلمرو داستان‌های علمی-تخیلی به نظر می‌رسیدند.

بازاریابان از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا حجم عظیمی از داده‌ها را با دقتی بی‌سابقه بررسی کنند و ترجیحات فردی را کشف کنند. این امر به شرکت‌ها امکان می‌دهد محتوای هدفمند (مانند تبلیغات، ایمیل‌ها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی) ارائه دهند که به نظر مخاطب کاملاً شخصی‌سازی‌شده است و روابط بین شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان را تقویت می‌کند.

به‌عنوان یک پژوهشگر در حوزه فناوری در بازاریابی، به همراه همکارانم تحقیقاتی انجام دادیم که نشان می‌دهد بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی اغلب پیامدهای منفی احتمالی خود را نادیده می‌گیرد.

در مطالعه‌ای که بررسی‌های همتایانه شده و شامل تحلیل ۲۹۰ مقاله منتشرشده در ۱۵ مجله برجسته بازاریابی طی ۱۰ سال گذشته بود، تنها ۳۳ مقاله به “جنبه‌های تاریک” بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی پرداخته بودند.

بیشتر بخوانید: رهبران کسب‌وکار به دنبال اهداف جدید برای هوش مصنوعی مولد

چرا این مسئله اهمیت دارد؟

این عدم توازن شکافی اساسی در درک تأثیر کامل هوش مصنوعی ایجاد می‌کند.

هوش مصنوعی می‌تواند کلیشه‌های مضر را تقویت کند، مانند به تصویر کشیدن زنان به‌صورت بیش‌ازحد جنسی. همچنین می‌تواند حقوق فردی هنرمندان را نقض کند و با استفاده از فناوری‌هایی مانند دیپ‌فیک و اطلاعات اشتباه، به گسترش نادرستی‌ها دامن بزند.

به‌علاوه، این فناوری می‌تواند بر سلامت روان تأثیر منفی بگذارد. به‌عنوان مثال، رواج فیلترهای زیبایی هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند ایده‌آل‌های غیرواقعی ایجاد کرده و به افسردگی منجر شود.

نیاز به رویکردهای اخلاقی در هوش مصنوعی

تحقیقات ما نشان می‌دهد که پرداختن به ملاحظات اخلاقی و پیامدهای منفی هوش مصنوعی بسیار ضروری است. هدف ما بی‌اعتبار کردن هوش مصنوعی نیست، بلکه اطمینان از این است که بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی برای همه مفید باشد، نه فقط برای تعداد محدودی از شرکت‌های قدرتمند.

من معتقدم پژوهشگران باید مشکلات اخلاقی مرتبط با هوش مصنوعی را عمیق‌تر بررسی کنند و راهکارهایی برای استفاده ایمن و مسئولانه از آن بیابند.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که هوش مصنوعی به‌سرعت در حال نفوذ به همه‌جا است؛ از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا خودروهای خودران و تصمیم‌گیری‌های پزشکی. درک پیامدهای منفی احتمالی آن، به مردم این امکان را می‌دهد که به مصرف‌کنندگان آگاه تبدیل شوند و خواستار استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی شوند.

این مقاله توسط لورن لابریک، استاد بازاریابی دانشگاه رود آیلند نوشته شده و از وب‌سایت The Conversation بازنشر شده است.