به اطراف خود نگاه کنید. اگر کمی به محصولاتی که در دست دارید یا برندهای که میشناسید دقت کرده باشید درمییابید تقریبا عمدهی آنها لوگوهای کاملا غیر مرتبط با هویتشان دارند، یا اینکه بسیار ساده و بی مفهوم هستند یا تکراری و به دور از خلاقیت. واقعیت این است که حتی برندهای خیلی بزرگ نیز با این مشکل مواجهاند و بعضا میتوان به لوگوی آنها انتقادات جدی وارد کرد. اما سوالی که همیشه مطرح بوده این است که واقعا چرا لوگو خوب نداریم؟ و اگر بخواهیم کمی منصفانه تر بگوییم چرا لوگوی خوب اینقدر کم داریم؟
طراحی کاریکاتوری نداشته باشید
اساسا برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم لازم است ویژگی های یک لوگوی خوب را بدانیم. مثلاً از ویژگی های بارز طراحی لوگو داشتن خلاقیت و یا همگام بودن لوگو با اهداف شرکت یا سازمان است. بدیهی است که اگر طراح محترم از کنار یکی از این موارد به آسانی عبور کند، نمیتواند نتیجهی شگفت انگیزی بگیرد. البته گاهی طراح به عمد و با برنامه ریزی یکی از مولفهها را حذف میکند که این مسئله ماجرایش متفاوت است. در واقع این اقدام ناشی از قوه تخیل و خلاقیت طراح میشود و از قضا به طراحی یک اثر منحصر به فرد کمک میکند.
حذف هر یک از مولفههای لوگوی خوب در نهایت یک تصویر کاریکاتوری به شما میدهد. البته گمان نکنید در این تصویر لوگوی شما یک بینی بزرگ دارد! منظور از طراحی کاریکاتوری این است که طراح عمده تمرکزش را روی یک نقطه از لوگو گذاشته و باقی موارد را پشت گوش گذاشته است. مثلاً طراحی خلاقیت به خرج داده اما لوگوی نهایی هیچ ارتباطی به محتوای محصولش ندارد. این ضعف در طراحی خلاقیت را گل درشت میکند و ابعاد دیگر لوگو را کمرنگ تر از اهمیتش جلوه میدهد.
لوگوی کپی شده دو قران نمی ارزد!
اگر زمانی که صرف پیدا کردن لوگوی مورد قبول تان میکنید را به زمان کپی کردن آن اضافه کنید حاصل عددی میشود که با آن میتوانستید یک لوگوی خوب و تازه خلق کنید. کپی و تقلید هر چقدر هم که تمیز از آب درآمده باشد دست چندم است و هیچ ارزش هنری و حرفه ای ندارد. لوگوی کپی پیست شده تا دلتان بخواهد به بازار وارد میشود، اما همانطور که میدانید هیچ کدامشان دوام ندارد. اساسا این خاصیت تقلید است که ماندگاریاش بسیار کم است و هیچ آوردهای چه برای طراح و چه برای سفارش دهنده ندارد.
یک لوگو خوب باید مخاطب را جادو کند
به خوبی میدانم که شما برای طراحی لوگو خوب عصای جادویی ندارید؛ اما به جایش نرم افزارهایی دارید که پر از ابزارهای جادویی است. یک زمانی داستانهای هیجان انگیز که بر پایهی جادو بود، زیاد شد.
مردم از هر قشری با دیدن این فیلمها و خصوصا سکانسهای که جادو اتفاق خارق العادهای رقم میزد، حیرت زده میشدند و از مقابل تلویزیون تکان نمیخوردند. این اتفاق دقیقا همان چیزی است که شما به عنوان یک طراح برای لوگو خوب به آن احتیاج دارید. باید بتوانید مخاطبتان را شگفت زده کنید. البته میدانم که فقط گفتن این اتفاق راحت است اما اجرایش بسیار دشوار است.
اثر پول را در طراحی لوگو خوب نادیده نگیرید
فرض کنید شرکت یا کارفرما پولی ناچیزی به قدر چاپ عکس برای طراحی لوگو پرداخت میکند اما همانطور که از کاه و یونجه گندمی سبز نمیشود، از هزینه کم هم لوگوی خوب معمولا در نمیآید.
طراح میتواند فرد خبره و خلاقی باشد اما نمیتواند از خلاقیتش بیشتر از مبلغی که برای شما معین کرده است مایه بگذارد. بالاخره هر حرفه و مهارتی صرف وجودش بسیار گرانبهاست و لازم است این موضوع توسط کارفرما به خوبی درک شود. پرداخت حق الزحمه کافی، ضمن ایجاد رضایت برای طراح، منجر به اتفاقات جذابتری در طراحی لوگوی شما میشود.
طراحی لوگو فقط نوزده هزار و پانصد
یک عده به نام طراح هم هستند که نرخ شکنی میکنند. در واقع این عزیزان بیشتر از اینکه طراح باشند فروشندهاند. برای این دوستان هنر ارزش چندانی ندارند و در واقع برای کسب آن نه زمانی صرف کردهاند و نه زحمتی کشیدهاند! عمدتا طراحان آماتور با سواد بصری پایین هستند که در سبد خدماتشان طراحی لوگو از نوزده هزار و پانصد شروع میشود تا هر چقدر که کارفرما بخواهد. زحمتش هم استفاده از اپلیکیشن ها و یا سایت های طراحی لوگو است. این طراحان کم تجربه، یا وارد بازار کار نشدند و یا بازار آنها را جدی نگرفته که به این روش عمل کرده و باعث جا گرفتن تصور اشتباهی در ذهن مشتری میشود.
فیلترینگ در طراحی لوگو خوب
یک سری اقلام مورد نیاز برای طراحی هم وجود دارد که راه رسیدن به آنها سایتهایی است که متاسفانه در ایران فیلتر است. این سایت علاوه بر اینکه پر از ایدههای تازه و خلاقانه است جدیدترین متریال اولیه را در اختیار طراحان قرار میدهد. دسترسی به این سایت ها کمک شایانی به طراحان میکند که متاسفانه فیلترینگ مانعش شده است.
طراح قصه گو نداریم
از آنجایی که میگویند از کوزه همان تراود که در اوست، طراح باید قصه گو باشد. طراح که قصه بلد باشد لوگوهایش هم قصه گوی ماهری میشوند. لوگوی خوب نداریم چون طراحهای حال حاضر نه قصه شنیدهاند و نه قصه گویی یاد گرفتهاند. این در حالی است که یک لوگوی خوب باید بتواند پیکان تصادفی را قدر یک بوگاتی مفید و کارآمد نشان دهد. البته نه از آن جهت که کلاه بگذارد سر مشتری؛ از آن جهت که ایده فکری و اجرایی بالایی داشته باشد.
درک هنری خود را بالا ببرید
طراح بودن استادی میخواهد، فوت و فن میخواهد، تجربه و مهارت میخواهد، درک از شرایط و ضوابط میخواهد. خلاصه از کسی که درک هنری پایینی دارد لوگویی که برش و قدرت نفوذ بالایی دارد در نمیآید. فراموش نکنیم که طراحی لوگو جزو سختترین شاخههای هنر گرافیک بوده و فرآیند رسیدن به آن بر خلاف ظاهر سادهاش بسیار پیچیده است. چراکه طراح قبل از شروع کار بایستی با بسیاری از مفاهیم مربوط به فرم، حالت و مفهوم آشنایی داشته باشد تا بتواند کار را در کمترین و خلاصهترین حالت ممکن طراحی کند. به همین خاطر است که تاکید داریم طراحی لوگو مستلزم کسب تجربه و تمرین بوده و قطعا کار زمانبری است، هیچ کس نمیتواند بدون سواد و تجربه با چند روز و چند هفته کار کردن به نتیجه شگرفی در طراحی لوگو برسد! طراحی لوگو در دنیا یک شاخه تخصصی شده و چه بسا طراحان نامداری که با وجود تونایی و سابقه عالی مثلا در طراحی پوستر، لوگوهای موفق به اندازه تعداد انگشتان دست در کارنامه خود ندارند.
در طراحی لوگو خوب گارنیش مهم است!
مدل چینش و کنار هم نشاندن لوازم اولیه لوگو میتواند به تعداد آدمهای کره زمین تغییر کند و جابه جا شود. هر چینش جدید هم یک لوگوی جدید تولید میکند. برای همین است که میگویم طراح باید خوش سلیقه باشد. بالاخره گارنیش مهم است.
چه گفتیم چه شنیدید؟
لوگوی خوب نشانه ها و چارچوبی دارد که مهمترین آنها جذب مخاطب است. به اینجا که میرسیم مشاهده میکنیم جذب مخاطب پر است از دلایلی که زنجیروار بهم گره خوردهاند. مثلاً یکی از راههای جذب مخاطب طراحی اثری تازه است. یکی دیگر از راه ها استفاده از ابزاری حیرت آور است و… در ادامه گفتیم که موانعی سر راه طراحان ما قرار دارد که رفع آنها به پیشرفتشان کمک بسزایی میکند. به نظر شما چه دلایل دیگری باعث میشود که ما لوگوی خوب نداشته باشیم؟