آدم خانگی

آدم خانگی، اولین تجربه مرضیه ابرارپایدار در ساخت انیمیشن است. باخواندن این مطلب خواهید دید که ورود به این حیطه و ساخت انیمیشن برای مرضیه پر از چالش و جذابیت بوده است. همراه ما باشید:

« وارونگی در برخی جوامع که اغلب شاهد آن بودم و دغدغه های ذهنی ام از عوامل شکل گیری داستان این فیلم هستند، اینکه خیلی از رفتارها در اجتماع دچار تناقضاتی است که از سوی اغلب افراد پذیرفته و کاملا عادی بنظر می رسند.

من از دو موجود در دو جایگاه متفاوت، انسان و حیوان که گاهی در کنار هم و گاهی در محیطی مجزا زندگی می کنند و سلطه حیوان بر انسان و یا سلطه انسان بر حیوان استفاده کردم  و کم کم مرتبط شد با موضوع حقوق حیوانات و به این وادی کشانده شد.

ایده یابی

ایده بخش هایی از داستان را از یک تجربه شخصی در هنگام خرید از فروشگاه حیوانات خانگی برداشت کردم، حیواناتی غیر اهلی مثل سنجاب که بصورت غیر قانونی شکار و به عنوان حیوان خانگی فروخته می شوند، وجود پر از ترس و وحشت و تقلای آنها برای فرار از این فضای انسانی نامانوس از مواردی بود که می خواستم مخاطب درک کند.

دفاع از حقوق حیوانات

بنابراین جابجایی جایگاه آدم ها با حیوانات و بجای آنها بودن بهترین گزینه برای قضاوت و درک شرایط آنها بود، در واقع مخاطب از دید حیوان محبوس در قفس داستان را دنبال می کند. هدف این فیلم دفاع از حقوق حیوانات و دارای یک موضوع عمومی است، بنابراین سعی کردم مفهوم آن به گونه ای شفاف و قابل درک برای تمام اقشار باشد و خوشبختانه در ارتباط و جذب مخاطب از نوجوان تا بزرگسال و عوام یا خواص دارای بازخورد خوب و تاثیر گذاری بوده است. ضمن اینکه در جشنواره های تخصصی فیلم و انیمیشن و هم درجشنواره های فیلم زیست محیطی در سطح بین المللی حضور موفق داشته است.

آدم خانگی

آدم خانگی، اولین تجربه ام درساخت انیمیشن است. ورود به این حیطه و ساخت انیمیشن برایم پر از چالش و جذابیت بود بخصوص که در انیمیشن با بعد زمان و حرکت نیز مواجه بودم که در هنر تجسمی نبود و متحرک شدن تصاویر و طراحی هایم در خیلی هیجان انگیز بود.

طراحی فضا و کاراکتر

درطراحی فضا و کاراکتر گرایش به اکسپرسیو و سبک شخصی داشتم، برای همین ترجیحا بیشتر مراحل اصلی مانند استوری بورد و طراحی کاراکتر و انیمیت را با دقت و وسواس خاصی انجام دادم، اغلب فضاها با زاویه دید مورب و شبیه لنز واید طراحی شده اند و این موارد با فضای کابوس وار، تاریک و مرموز فیلم هماهنگ است.

ساخت این کار حدود یکسال زمان برد که بخش عمده آن به پیش تولید اختصاص داشت، همچنین برای طرح داستان تحقیقات زیادی انجام دادم مانند انواع حیوان آزاری، روش های شکار، دام، تله و هرآنچه که ممکن بود در جزییات فیلمنامه یا طراحی فضاها کمک کند.
در بخش متحرک سازی تکنیک طراحی فریم به فریم را ترجیح دادم، چون از پیش به طراحی دستی علاقه و گرایش داشتم و همچنین دراین تکنیک آزادی عمل بیشتری برای طراحی انیمیتی خلاق تر وجود داشت.

آدم خانگی

آزادی و سیالیت در طراحی حرکت و فرم ها جزو همیشگی کارهایم بودند، این فیلم هم  فرصتی بود که بتوانم انواع ایده های شخصی، دفرمگی و اغراق در فرم ها را تجربه کنم، بخصوص در طراحی فریم های میانی به شکلی حسی و آزادانه انیمیت می کردم بصورتی که نتیجه کار شبیه هیچ مکتب شناخته شده ای در انیمیت نبود.

با وجود اینکه این مرحله را خیلی فشرده و سخت و فریم به فریم آن را به تنهایی و با وسواس زیادی انجام دادم ولی برایم مثل حل کردن یک پازل شیرین بود.»

” مرضيه ابرارپایدار” کارگردان، انیماتور و فیلمنامه نویس ” آدم خانگی”، کارشناسی ارشد انیمیشن دارد و مدرس این رشته در هنرستان است. در زمینه طراحی گرافیک، طراحی فیگوراتیو و طراحی کاراکتر نیز فعال است.
این انيميشن سال گذشته و به تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است.

آدم خانگی

برخی از جشنواره هایی که آدم خانگی در آنها حضور داشته است:

برنده جایزه بهترین انیمیشن دهمین جشنواره انیمیشن ” کانتربری انیفست” در انگلیس۲۰۱۷، نامزد جایزه بهترین فیلم کوتاه از بیست وچهارمین جشنواره فیلم محیط زیستی بارسلونا (فیسما) در اسپانیا۲۰۱۷، برنده جایزه بهترین انیمیشن از چهاردهمین جشنواره فیلم دانشجویی نهال، برنده جایزه بهترین انیمیشن از سومین جشنواره فیلم NEZ در کلکته هند۲۰۱۷، برنده جایزه بهترین انیمیشن از اولین جشنواره فیلم و عکس بیطار، نامزد جایزه بهترین فیلم انیمیشن از هجدهمین جشنواره فیلم محیط زیستی اینسبراک در اتریش ۲۰۱۷، نامزد جایزه بهترین فیلم کوتاه از جشنواره فیلمسازان زن Sick Chick’s در کارولینای شمالی،آمریکا۲۰۱۷، نامزد جایزه بهترین انیمیشن از دهمین جشنواره محیط زیستی کوا  مپور در مالزی۲۰۱۷، نامزد جایزه بهترین انیمیشن از جشنواره روزاریتو rosarito در کالیفرنیا آمریکا ۲۰۱۷، نامزد جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین صداگذاری از نهمین جشن مستقل سینمای انیمیشن ایران، نامزد جایزه بهترین انیمیشن از سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

آدم خانگی 2

آدم خانگی 3 مرضیه ابرارپایدار مرضیه ابرارپایدارمرضیه ابرارپایدار مرضیه ابرارپایدار مرضیه ابرارپایدار انیمیشن آدم خانگی انیمیشن آدم خانگی انیمیشن آدم خانگی انیمیشن آدم خانگی