از سفارش تا اجرا

« هر سفارش، یک سؤال چند وجهی است که می‌توان پاسخ‌های بی‌شماری برای آن یافت. انتخاب یک پاسخِ درخور که طراح را راضى کند، مسآله‌ای است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنم! اگر سفارش تحميلى نباشد، سعی می‌کنم شگفت‌انگیز‌ترین پاسخ را پیدا کنم. به سراغ خرده روایت‌ها، شوخی‌ها، ابژه‌های به ظاهر بی‌ربط، موقعیت‌های معلق، فرم های بیان‌گر اتفاق در حروف و … می‌روم؛ اما قبل از آن سعی می‌کنم از موضوع فاصله‌ بگیرم و به سفارش، مانند یک پدیده‌ی جدای از خود و گاه متضاد با «من» نگاه كنم و بعد از آن به سویش بروم.
این فاصله به من جایگاهی کل نگر می‌دهد تا با بررسی موقعیت سفارش‌دهنده و لحن و فضای موضوع، مسیر طراحی را با اطمینان بیشتری انتخاب کرده و تاثیر آن را بر مخاطب -که خود نقش آن را بازی می‌کنم- محک زنم.
زمانی که در جایگاه مخاطب با تصور یک ایده، شگفت‌زده می‌شوم؛ احساس می‌کنم به پاسخ نزدیک شده‌ام. تصور مى‌كنم برای ایجاد این شگفتی کمی شیطنت یا استهزاى موضوع، لازم است! این‌گونه نگاه شخصی‌ام را به موضوع تلقین می‎کنم.
از آن‌جا که برای تولید آثار گرافیکی، پایبندی به سبک شخصی را بیهوده و محدود کننده می‌بینم، ایده‌هایم را برای هر موضوع با تکنیک‌های متنوعی اتود می‌زنم. با این حال در بيشتر مواقع، برای اجرا به سراغ یک ایده و یک تکنیک مشخص می‌روم. تکنیکی که حاصل تصویر ذهنیم از ایده و موضوع است. در اجرای ایده‌ها گاه تصویر را از هیچ می‌سازم و گاه ابژه‌هایم را انتخاب و عکاسی کرده و پس از آن در پروسه ى دیجیتال، تكميل می‌كنم.
همیشه تایپ را جزيی از تصویر فرض می‌کنم که جدای از خوانایی باید با ارزش های بصری تصویر هم سو و یا مکمل آن باشد. در اجرا آن چه برایم اهمیت دارد تلاش برای مبهم نشدن ایده است. نباید مبهوت تکنیک و جذابیت تصویر شد و ایده‌ی با خود پیمان بسته را از یاد برد. البته پیش می‌آید که در مسیر اجرا و کلنجار، بیان ایده‌ با کمی تغییر، تکمیل يا تصحیح می‌شود.»
رسول كمالى، طراح گرافيك متولد ١٣٦١، كارشناسى ارشد گرافيك دارد. رسول در نمايشگاه‌هاى متعدد داخلى و بين‌المللى شركت داشته و در زمينه‌ى طراحى پوستر، وب و مديريت هنرى فعاليت دارد. آن چه در ادامه مى‌بينيد مجموعه پوسترهاى او مى‌باشد.

 

salimi-matn

02  rasool-(18)  rasool-kamali-7  rasool-kamali-8     02B-Rasool-Kamali-03  02B-Rasool-Kamali-04  3-Rasool-kamali-3  04  05  a holiday morning  ALAGHEBAND2  cover-of-catalogue  davood dorra  eghtesad2 femininity  INVITATION-CARD-2  matn emrooz  poster stasis  POSTER--RASOOL-KAMALI--02-(5)  POSTER--RASOOL-KAMALI--02-(7)   poster4  poster33  posteraab RASOOL KAMALI rasool (13) STORY TELLING  rasool (11)

 


image 
imageimageimage
  1. کیف کردم. مرسی.
    چقدر رنگ و بوی ایرانی داشت.
    ولی یه سری از کارا مخصوصاً تایپوگرافی ها انگار همچین بی تاثیر از کارای دیگران هم نبود! به نظر شما هم؟

  2. خيلى زحمت كشيده بودن و انصافا كارهاى زيبايى خلق كردن اما تاثير هنرمندان و طراحان متعددى رو دركارهاشون ميشه ديد.اين اعتقاد نداشتن به سبك شخصى هم عقيده جالبيه!شايد همين باعث شده هركدوم از كارهاشون مارو بياد كارهاى يه طراح مشهور وموفق بندازه….

  3. واقعا يكى بياد به همه ما(نوشتن) رو ياد بده!! چرا طراحاى عزيز فكرميكنن با شاخ و برگ و آسمون ريسمون بافتن ميشه سطح كارا رو برد بالا؟شما با اين حرفايى كه راجب خودت زدى فكر ميكنى مثلا روى سطح كارات تاثيرى داره؟نه!!فقط توقع خواننده رو ميبرى بالا.
    (((((اما قبل از آن سعی می‌کنم از موضوع فاصله‌ بگیرم و به سفارش، مانند یک پدیده‌ی جدای از خود و گاه متضاد با «من» نگاه کنم و بعد از آن به سویش بروم.
    این فاصله به من جایگاهی کل نگر می‌دهد تا با بررسی موقعیت سفارش‌دهنده و لحن و فضای موضوع، مسیر طراحی را با اطمینان بیشتری انتخاب کرده و تاثیر آن را بر مخاطب -که خود نقش آن را بازی می‌کنم- محک زنم.))))
    شما اگر از كار فاصله ميگرفتى و از ديد مخاطب بهش نگاه ميكردى متوجه ميشدى كه لى اوت اكثر كارهات براى مخاطب نه تنها خوانا نيست بلكه با شلوغى و ازدحام بيش از اندازه و يه جور شلختگى خوانايى لى اوت رو به شدت اوردى پايين و اصلا نميشه توى يه سرى از كارهات نوشته ها رو خوند!يا بسختى ميشه خوند
    بنظرم بايد توضيحات طراحان و اونچه كه در ذهنشون متصور ميشن رو بايد آسيب شناسى كرد……
    كجاى كارى آقا؟

    1. این قضیه که خیلی ها دوست دارند نوشته فدای تصویر بشه و خوانایی نداشته باشه (ولی خب یه گوشه کار با خوانایی بالا رو گذاشته باشن) یه قضیه کاملا جاافتاده ایه، حتی بیننده رو به چالش خوب هم می کشه که کشف کنه. ولی در تمام این تصاویر خوانایی در اولویت بوده. شخصاً با کمی نگاه کردن، بدون دقت، تونستم بخونم!

  4. پوسترها واقعا زیبا و قوی کار شده اند.
    اگر چه همانطور که دوستان گفتن خیلی از پوسترها تحت تاثیر جو و مُد حاکم بر گرافیک معاصر ایران هست.

  5. خیلی خوب بود
    مخصوصا پوستر باغ ایرانی رو خیلی حال کردم.
    در مورد نقدهای تند بعضی از دوستان هم باید بگم: به یقین این آثار بی اشکال نیستند ولی گمان می کنم معمولا کسانی که بی پروا بر آثار دیگران می تازند ، خودشان دستی بر آتش ندارند و آگاه نیستند که طراحی پوستر چه کار دشواری است.

    1. من از كسايى كه در دفاع از طراح و كاراش فورى بحث رو به بن بست ميكشونن و ميگن: كارهاى خود شما كو؟ شك ندارم كه كارهات ضعيفه و… يه سوال دارم!
      هيچ راه ديگه اى بلد نيستين كه جوابگو باشيد؟با زدن توى دروديوار هيچ مشكلى حل نميشه!!بسيار خب شما درست ميگى من كارم صفر!! من كه نيومدم كارام رو توى يه سايت تخصصى شو آف كنم! شما كردى! پس نقد من و همه رو هم به جون بخر!
      من با ايمان كاملا موافقم…..تعريفات با اونچه ما مى بينيم متفاوته….. كارهاى شما بدون سبك شخصيه و تك تكشون شبيه كارهاى يه طراح شناخته شدس.
      بازهم ميگم بنظرم بايد اسيب شناسى بشه اين مشكل.

  6. شاید ظاهر کارهاتون از نظر بقیه1سبک شخصی نداشته باشه اما جالب اینجاست هرجاکه کارهاتونومیبینم دقیقا میفهمم اثر شماست پلینده باشید آقای کمالی که استادی شایسته نه تنها هنر بلکه شخصیت شماست.پاینده باشید.ممنون روزرنگ

  7. کارهاتون عالین استاد شایدظاهر کارهاتون متفاوت باشن اما هرجا آثارتون رامیبینم میفهمم کارشماست این نشانه ی قوت اجراست استادی علاوه بر هنر شایسته شخصیتتونه پاینده باشید جنای استاد کمالی

  8. عالی بود اگر میشه چند نمونه از طراحی بسته بندی از استاد هم به نمایش بذارید ممنون میشم
    آقای کمالی یک استاد نمونه هستن. حیف که ما دانشجویان قدرشونو تا الان ندونستیم..
    همیشه موفق باشید

  9. با سلام و عرض ادب من همه کارها رو دوست داشتم به ویژه کار صبح روز تعطیل برای من فوق العاده بود … به نظرم عالی کار شدن و با فکر و هر کدام از این پوستر ها بسیار خلاقانه وبا دلیل و منطق هستند. خدا قوت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *