حروف نگاری با موضوع علی ولی‌الله

پست امروز روزرنگ به پروژه های برگزیده فراخوان حروف نگاری با موضوع علی ولی الله اختصاص دارد که توسط کانون هنر شیعی برگزار شده است؛ توضیحات مسعود نجابتی در مورد این رویداد را با هم می خوانیم:

«گره ز گوشه ابروی خاطرم نگشود      مگر به یاد زمین بوس شاه عرش سپاه
ضیاء دیده دانش، صفای سینه عقل         فروغ ناصیه دین، علی ولی اللّه

با اینکه شهادت ثالثه، مهمترین شعار مذهب تشیع است و کاربردهای فراوانی در سبک زندگی شیعیان دارد، از ضرب سکه و دوخت پرچم و ساخت کاشی تا طراحی پوستر و چاپ کتیبه و  ساخت موشن و …، ولی فقط تعداد محدودی ترکیب خوشنویسانه خلاق و تایپوگرافی قابل اعتنا در آرشیو بصری تمدن شیعی یافت می شود! و این مقدار پاسخگوی نیازهای متنوع و انتظار مخاطبان جامعه امروز نیست.

کانون هنر شیعی در راستای اهداف و ماموریت کاری خود، ضمن جمع آوری و معرفی آثار فاخر گذشته و حال در قالب وب سایت هنر شیعی، با هدف غنای هر چه بیشتر این مجموعه و بهره مندی از ایده ها و توانمندی صاحبان هنر، فراخوانی را در آستانه عیــد غـــدیر (عیدالله الاکبر) با موضوع طراحی عبارت (علی ولی الله) منتشر نمود که مهلت دریافت آثار با استقبال پر شور هنرمندان دو بار تمدید شد.

انتخاب صد و سی و دو اثر برای نمایشگاه از سوی هیئت داوران و دشواری معرفی نفرات برگزیده از بین کاندیداها نشانی ست از عشق و ارادت هنرمندان به مولای متقیان و امیر مومنان علی علیه السلام..»

 

برگزیدگان:

رضا حاصلی
رضا حاصلی ابرقویی
مصطفی برجی
اکبر کریم زاده

 

 

 

تقدیر شدگان:

حسین عکاف
محمود بازدار
سجاد علی پور حیدری

 

 

بخشی از آثار نمایشگاه::

محمود بازدار
حمید قربانپور
عمار ابوالفتحی
سید کمال بخشایش
سپیده حسین جواد
فرهود مقدم
مهران عباسی
مهدی احمدی
محمد صادق پور وهاب
محمد اهوز
احمد خوانساری

 


image 
imageimageimage
  1. سلام، تبریک به همه دوستان و همکاران.
    2نکته: 1- غیرحرفه ای بودن برگزاری درفراخوان و همین طور تمدید(در فراخوان ذکر شده بود هیچ تمدیدی صورت نخواهد گرفن)
    2- عدم شفافیت در داوری با توجه به طراحان همیشگی سایت و دوستانی که ارتباط کاری و دوستانه ای با تیم اجرایی دارند.

    این نوع رفتارها باعث کمرنگ شدن زحمت برگزیده ها و داورها نیز خواهد شد، اینکه اعلام میگردد در فراخوانی که قرار بر انتخاب 3 اثر است، عده ای بخش جنبی هستند و در فراخوان نیستند.

    امید است که دبیر این رویداد رفتار حرفه ای در پیش بگیرند. و از اعتبار و دانش داورهای این فراخوان استفاده نمایند.

    ممنون از روزرنگ

  2. سلام و خىاقوت به همه عزیزان و برگزار کنندگان این فراخوان
    اول اینکه بسیار بسیار حرفه ای و قابل تقدیر بود که برای این فراخوان فقط یک عنوان و جمله “علی ولی الله” اعلام شده بود که هنرمندان طراحی کنند. اینکار شما وجهه آموزشی کار رو بالا برده بود و من شرکت کننده الان میتونم کار خودم رو مقایسه کنم با دیگر هنرمندان عزیز. دستمریزاد
    دوم اینکه من در این چند ساله اخیر ندیده بودم که در یک فراخوان اینقدر هنرمند حرفه ای و کارهای عالی رو درکنار هم ببینم. تعداد شرکت کننده ها و کارهای راه یافته به نمایشگاه حیرت آور بود. اون هم در یک فراخوان مذهبی و متعلق به امیر مومنان علیه السلام
    البته وقتی داورهای این رویداد حضرات اساتید نجابتی عزیز، جناب موسی زاده بزرگوار و جناب معزی دوست داشتنی و کاردرست باشند و برگزار کننده هم کانون پرافتخار “هنر شیعی” باشه، حتما برکت کار رو هم خود امیرالمومنین عنایت میکنه به کار.
    اهدای فرش متبرک حرم امام حسین هم در کنار جایزه نقدی بسیار لذت بخش بود و آرزوی هر هنرمندی
    ان شاءالله که خدا توفیقات این عزیزان رو روزافزون کنه

    1. سلام دوست عزیز، فکر کنم شما یا کم لطف هستید یا سابقه برگزاری این نوع فراخوان ها را در اصل نمی دانید. جشنواره نام نوشته حضرت محمد(ص) مثال خوبی است تا با حرفه ای بودن و نوع کار حرفه ای و سطح آثار با کیفیت آشنا گردید.
      شیفتگی در هر موضوع باعث نادیده گردن اصول می گردد. یاعلی

      1. حقیر نه کم لطف هستم و نه بی اطلاع
        اگر حضرتعالی و هر دوست عزیزی مقایسه ای دقیق و منصقانه بین این رویداد و رویداد نام نوشته حضرت محمد داشته باشید، نظر بنده رو تایید میفرمایید.

        حجم گستردگی جهانی تبلیغ و سطح شرکت کنندگان و داوران و سازمانهای دولتی که متولی برگزاری بودند رو بعلاوه جوایز 5000 ، 4000 و 3000 دلاری جشنواره نام نوشته حضرت محمد رو مقایسه بفرمایید با فراخوان داخلی و توان یه موسسه فرهنگی بدون بودجه و پشتوانه دولتی کانون هنر شیعی (که بنده و اکثر هنرمندان از اون اطلاع دارند) و جوایز اندکی که برای برگزیدگان در نظر گرفته شده و …

  3. سلام تبریک به همه بچه شیعه های هنرمند، کارهای نمایشگاه را در صفحه اینستاگرام آقای حسینی دیدم و از کارها لذت بردم اما متوجه نشدم چه دلیلی به انتخاب کارهای مشابه همزمان در این فراخوان بوده، خیلی از آثار نمایشگاه گرته برداری واضح از آثار داورهای همین فراخوان و شیعه آرت هستش که کمتر نوآوری و پرداخت در اون ها صورت گرفته.
    امیدوارم که در فراخوان های بعدی دقت در دبیری این رویدادها صورت بگیره
    یا علی مدد

  4. سلام، بنظر شما اینکه بعضی از طراحان کاشیکاری های مساجد و مقبره ها را به صورت مستقیم اجرای وکتور می کنند و آن را ارائه می دهند، این اثر به لحاظ هنری متعلق به آن هاست؟ برخی از آثار(برای نمونه اثر آقای بازدار) به همین شکل ارائه گردیده…
    کتاب هایی همچون” نام علی علیه السلام در معماری اسلامی ایران” به قلم دکتر غلامحسین معماریان، مرجع خوبی برای مطالعه در باب طراحی نام مبارک حضرت علی علیه السلام است،

  5. سلام ممنون از روزرنگ و نمایش بخشی از آثار، من امروز کارهای اکرانی حوزه هنری را دیدم به نظرم انتخاب ها قدری تکراری و سلیقه ای بوده و این در داوری ها مشهود است و جای گله و شکایتی نیست براساس آثار انتخابی شرکت کنندگان و برگزارکننده علاقه خاصی به کوفی معقلی دارند که در سایت شیعه آرت هم قابل مشاهده است و‌تکراری بودن خیلی از آثار به این دلیل است و‌کسی جای دیگری را تنگ نکرده است. سلیقه، امری نسبی است و با تغییر در زمان و افراد، تغییر می‌کند.

  6. سلام. خدا قوت به همه کسانی که در این امر خیر مذهبی و فرهنگی دخیل بوده‌اند یا طرحی تقدیم داشته‌اند.
    قدر مسلّم و به فضل پروردگار منّان اجر همه آن‌ها با حضرت علی‌ابن ای‌طالب علیه‌السلام خواهد بود.
    شاید گلایه‌ها و تشویق‌ها هرکدام سهم و وزنی در این ماجرا داشته‌ باشند، اما مسئله یادآوری و بزرگداشت نام و سیره اَبَرمردی شجاع و مطیع امر پروردگار و رسول‌الله صل‌الله علیه و آله است که جهان اسلام، آزادیخواهان و خصوصاً شیعیان عالم شیفته و مرید او هستند.
    این حرکت برای زنده‌ماندن این اسم و انشاالله این رسم تدارک دیده شده و جابجایی اندک سلیقه‌ای، چه در داوری و چه در شیفتگی بعضی از طراحان نسبت به آثار خود، شاید و فقط جای کوچکی در این ماجرای بزرگ داشته باشد، شاید؛ که می‌توان با سعه صدر از کنار آن گذشت و قدردانی کرد از مردان مردی که مردانه پای کار آمده و با همه مضیقه‌ها دست به کاری زده‌اند که دل‌های شیعیان و دوستداران علی ولی‌الله را مسرور و کامشان را شیرین کرده اند. برای همگی آرزوی عاقبت بخیری دارم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *