يكى از شيرينترين، و بر خلاف ظاهر آن مشكلترين روشهايى كه هنرمند میتواند احساس و دركش را به نمايش بگذارد «بداهه سازى» است؛ به عبارت دیگر بداهه سازی، ايجاد آنى اثر هنرى و خلق آن در كوتاهترين زمان و يا ايجاد فضاهاى مورد علاقهی خود به شكلی ظاهراً تصادفى است. رسيدن به بداهگى و پختگى و نمودار شدن يك اثر هنرى از دل آن بر خلاف ظاهر ساده و فريبندهاش تجربهاى عميق، دركى درست و جسارتى بىنظير را مىطلبد. شايد عدهاى از ما در مرحلهى اتود و طراحى اوليه، صاحب چنين خصلتهايى باشيم اما هيچ وقت جرأت ارائهی آن را در اجرا و به نمايش گذاشتنش نداشته باشيم.
طراحىهاى بداهه و آزاد، علاوه بر آزادى عملى كه به هنرمند مىدهد، لايههاى پنهان تخيل و خلاقيت طراح را نیز آشكار مىکند.
در ادامهی مطلب، مجموعهى تصويرسازى «رستم و اکواندیو» را خواهید دید که با تکنیک اکولین و مدادرنگی اجرا و بخش عمدهی آن، بداهه سازی شده است. این پروژه توسط سحر حقگو تصويرگر پرکار ايرانى طراحى شده است. سحر حقگو متولد۱۳۶۰ و دارای مدرک فوقلیسانس تصویرسازی است. وی با نشریات و انتشارات متعددی همکاری میکند. اين مجموعهى اسطورهاى تخيلی با نيم نگاهى به فضاى نگارگرى ايران و آثار سلطان محمد و كمال الدین بهزاد تکمیل شده است. شایان ذکر است مجموعهى «رستم و اکواندیو» توسط انتشارات كانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ و منتشر شده است.
در ادامه مجموعه تمرینهای بیشتری از این طراح را میتوانید مشاهده کنید.