روياهاى كودكانه‌ى يك تصويرگر

زمان به سرعت مى‌گذرد و روزهاى خوش كودكى در چشم برهم زدنى از ما دور مى‌شود. بسيارى از ما گاهى با يادآورى آن دوران، دلتنگ روياهاى شيرين كودكى مى‌شويم.
اما براى تصويرگران كتاب كودك انگار حركت عقربه‌هاى ساعت متوقف شده است! ارتباط با دنياى كودكانه براى هر تصويرگر كتاب كودكى، مهم‌ترين و عميق‌ترين احساس اوست تا بتواند در دوران بزرگسالى و حتى سالخوردگى، درك درست و كاملى از اين دوران در خاطر داشته باشد.
با ديدن مجموعه آثار “فاطمه حق نژاد” تصويرگر جوان ايرانى، وارد دنيايى كه او براى مخاطب خردسالش ساخته است مى‌شويم. دنيايى كه لطيف و شاعرانه به تصوير كشيده شده و در عين حال كه نشان دهنده‌ى نشاط و سرزندگى “كودك درون” اوست، تسلط او را به مبحث تكنيك و طراحى نشان مى‌دهد.
فاطمه حق نژاد متولد ۱۳۶۹، بدون هاى و هوى و حاشيه سال‌هاست كه به تصويرگرى مى پردازد و كتاب‌هاى متعددى را براى ناشران ايرانى و اروپايى كار كرده و در نمايشگاه هاى متعدد داخلى و بين المللى شركت داشته است كه جديدترين آن‌ها”Beyond the seas, Budapest -hungury 2014″ و “Francesco assisi, Italy 2014” بوده است.
مهمترين عنصرى كه آثار فاطمه را شاخص و چشم نواز نموده و وجهه تمايز او با ساير همكاران جوانش است، توجه ويژه‌ى او به “نور و سايه” در آثارش مى‌باشد. نورى كه با خود لايه‌هاى مختلف رنگ و سايه مى‌آورد و در نشان دادن حس و حال شخصيت و فضا سازى نقش عمده‌اى دارد. همين طور شيوه‌ى تركيب بندى و رعايت اصول زيبايى شناسانه به طرح هايش حسى شاعرانه بخشيده است.

در ادامه مجموعه آثار او را كه براى كتاب‌هاى مختلفى تصويرگرى نموده با هم مى‌بينيم:

page 13 143  Fatemeh Haghnejad 14 page 10  Fatemeh Haghnejad 15

 page 7 Fatemeh Haghnejad 16 WP_00040000

کتاب “رویایی کابوس نیمه تمام”  ایران/ نشر چکه/ این کتاب درباره ى “بچه کابوس” تنهایى ست که تصمیم مى گیرد دختر تنهایى را که در قلعه اى زندگى مى کند، بترساند!

4meknes

Fatemeh Haghnejad 10

addmeknes

کتاب “Meknes” به نویسندگى “Cornne Buttery” / فرانسه
کتاب داستان زندگى دختربچه اى است که در اتاق زیرشیروانى خانه ى پدربزرگ کتاب عجیبى پیدا مى کند که او را به سرزمین هاى مرموزى مى برد.

0-jeld2 Merge best

3.smallrgb 6-ghahr madarbest1
8-shenabest
1902775_512481538871533_660216415_n  Fatemeh Haghnejad 3  Fatemeh Haghnejad 6

  کتاب “مادر من پروانه است” ایران/ نشر سوره مهر/ مجموعه شعرى درباره ى عشق زیباى مادر به فرزند.

aطرح جلد براى كتاب A Taste of Bread
نویسنده:  Olga D’Agostino/America

IMG_20140812_11

Photo6962small

او در حال حاضر مشغول كار بر روى چندين كتاب جديد است كه تصاويرى از آن ها را با هم مى بينيم:
Fatemeh Haghnejad 12
1535593_489309557855398_1544174389_n Fatemeh Haghnejad 11

 10644571_10201816186125914_8425181183198971973_o 80 DSC_
  1. من این کارهارو فوق‌العاده دوس دارم. به غیراز تکنیک خوب و جا افتاده تو نوع خودش، حس خوبی به مخاطب منتقل می کنه.

  2. تبريك به شما فاطمه خانم عزيز كه بى هياهو بهترين هاييد و عده اى با هياهو بدترين ها. ممنون ازروزرنگ عزيز براى معرفى گنج هاى ايرانى

    1. نگار جان چه خوب گفتى واقعا!!!… عده اى با هياهو بدترين…..همين ديروز جديدترين تصويرسازى يك آقاى پرحاشيه و جنجالى رو در پيجشون ديدم با صدها لايك و قربان صدقه شاگردان و دوستانش كه كوچكترين ارزشى نداشت و هيچ تازه گى و خلاقيتى درش بچشم نميخورد…اسفناكه….

  3. اينكه بايد به روزرنگ تبريك بگم بخاطر سليقه فوق العادش يا به فاطمه تبريك بگم بگم بخاطر كارهاى فوق جذابش رو نميدونم! 🙂 فقط ميدونم كه جادويى بود و منو برد توى يه دنياى ديگه 🙂 :-*

  4. لذت بردم، از نظر قدرت اجرا عالی ولی خیلی بیان شخصی ندارد.
    ولی با توجه به سن ایشان خیلی هم خوب است.
    ممنون

  5. با سلام و ممنون از سايت بسيار خوب و حرفه اى روزرنگ
    اصولا اين روش و طرز نگاه به مبحث(تصويرگرى كودك و نوجوان) روشى منسوخ شده و كاملا خارج از جهان نوى تصويرسازى روز جهان ميباشد.نگاه تصويرگر -اگر به قول نويسنده تسلط او بر تكنيك و طراحى را ناديده بگيريم- نگاهى رايج، كليشه اى و كاملاتخت و بدور از خلاقيت است كه رئاليسم و طبيعت گرايى در آن موج ميزند.اين شيوه مربوط به بيش از نيم قرن پيش و با انقلاب تصويرگرى در كشورهاى بلوك شرق كاملا كنارگذاشته شدوسبك هاو جنبش هاى مينيماليستى و انتزاعى كه بدنبال سبكى برپايه ذهن گرايى و باور تخيل در وجود هنرمند بودند شكل گرفت.با اين توضيحات ميبينيم كه آثار سركارخانم حق نژادعلى رغم زييباي اوليه و ظاهرى خالى از تفكر ذهنى و بتصوير درآوردن هرآن چه كه نام “جنبش فكرى هنرمند” بر آن مي نهيم، مى باشد. به ايشان توصيه ميكنم كه به مطالعه جديدترين اثار روز تصويرگرى جهان مشغول شوند و به دنبال سبكى جديد در كارهايشان بگردند كه شاعر ميفرمايد: طرحى نو دراندازيم….

    1. آقاى ذاكرى انقدر ذهنت رو مشغول خط كشى ها و چهارچوب ها كردى كه حتى نمى تونى بدون اتكا به تاريخ هنرو تئورى، از كارها صرفا لذت ببرى. مشكل هميشگى من با امثال شما انسان هاى فلسفه باف تئوريك هميشه همين بوده: ذهن هاى قانونمند، درگير جملات و بازى هاى كلامى!
      همونطور كه ميبينيد هيچ كس باشما موافق نيست.از ناشران ايرانى و خارجى گرفته تا دوستانى كه نظر دادند، هيچكدوم با ذهن خشك و ايدئولوژيك شما همراه نيستند.
      اين كارها زيبا و خلاق و دلچسبند. اين رو از بچه تا پيرمرد همه حس مي كنند چون خلاف آن چه كه شما فرموديد همه با حسشون با كار روبرو مى شوند نه با سرگذشت جنبش هاى هنرى بلوك شرق!

  6. نگاهشون اونقدر متفاوته در نگاه اول فکر کردم تصویرگر غربی این آثار رو به تصویر کشیده!
    درود بر این هنرمند گرانقدر…

  7. منسوخ شده یعنی چی؟ هرچیزی تو سبک خودش بهترین باشه همیشه خوبه. همیشه تازه ست. اون چیزی که به اسم جنبش ذهنی هنرمند گفته میشه چیه؟! هیچ چیزی نیست الان همین اثار. این هایی گه گفتید از جنس حرف و نقد و کلمات بود و دنیای تجربه و درک چیز دیگه‌ایه که این محدودیت ها و ادای روشنفکری‌ها رو که بیماری شده قبول نمی کنه. شاید تو دوره ای سه سبک بیشتر و محبوب تر بشه یا کمتر مورد توجه قرار بگیره، اونم به خاطر ذات تنوع طلبی بشره . و همین تنوع باعث بازگشت به همون منسوخ‌ها به قول شما میشه. مهم اینه که شما به چی علاقه داری و چقدر توانایی. شما پیشنهاد میدید که کلیشه ای کار نکنید اما این تفکر شما خودش کلیشه است، هیچ کسی به کسی تو دنیای هنر اجازه نداده که برای دیگران چارچوب و کلیشه تعریف کنه.

  8. آفرين بر شما فاطمه جان
    كاملا موفق به القاى حس لطيف و زيبات به مخاطب شدى
    چه آرامشى در كاهات وجود داره…با اين سن و سال كم … واقعا تبريك!
    سپاس از روزرنگ عزيز

  9. واقعا من يه لحظه فكر كردم اشتباهى صورت گرفته و اين كارها خارجى هستش!!!!!! مرسى از روزرنگ با اين انتخاب هاى تحسين برانگيز و خسته نباشيد به خانم حق نژاد كه سنگ تموم گزاشتن…..:-)

  10. از تماشای آثارتان لذت بردم.
    جسارتا یک پیشنهاد دارم، شما که اینقدر خوب و منسجم کار میکنی، با کمی فکر و تلاش بیشتر، میتونی به سمت و سوی شخصی تر شدن اگرچه شاید زود باشد پیش بری. خیال پردازی تان را بیشتر کنید، نوع زاویه دید و ترکیب بندی و همینطور در طراحی کاراکتر ها. انیمیشن های وهم انگیز آقای میازاکی را هم تماشا کن.
    موفق باشید.

  11. مهمترین کاری که یک اثر هنری باید انجام بده جذب مخاطبین خودشه نه دل هنرمندان دیگه…خیلی از کارها به به و چه چه دارن و جوایز عالی هم میگیرن و کلی دک و پز دارن اما خداییش یک سر برید کتابخونه کانون ببینید چند درصد این کتاب ها رو مخاطبین ش پسندیده اند.کتابی رو سراغ دارم که یکی از تصویرگران به نام ایرانی کشیده اما یک مهد کودک به دلیل ترس بچه ها از کاراکترهای کتاب مجبور شده کتاب ها رو که برای هدیه برای بچه ها خریده بوده پس بده…ارزش این کارها به مطبوع و مطلوب بودنشونه…. مرسی

  12. تبریک فراوون واسه اشنای قدیمی امیدوارم روز به روز پله های موفقیت و بالا بری و همیشه شاهد اون باشیم که تو کارت بهترینی.

  13. واقعا غبطه خوردم، منم متولد 69 م!
    خیــــــــــلی زیبا و لطیف… دم تون گرم فاطمه خانوم حق شناس 🙂
    پایدار باشید…

  14. سلام
    وااااااای عااااالی بود بی نظیر بود حرف نداشت نقاشی هاتون
    از همه لحاظ عااااااااااااااااااااااالی بود
    منم نقاشی میکشم
    ولی شما واقعا محشره کاراتون
    از صمیم قلبم براتون آرزوی موفقیت میکنم
    الهی که همیشه موفق باشین

  15. واقعا محشره منم نقاشی میکردم اما به دلایلی رهاش کردم
    براتون بهترین آرزوها رو خواستارم موفق باشید

  16. سلام
    باید بگم خیلی خوشحال شدم .کارها بسیار استادانه و با تجربه هستن با توجه به سن کم شما و این قابل تحسینه امیدوارم همیشه با همین سرعت و کیفیت در حال پیشرفت باشین

  17. فاطمه جان سلام من دوست دوران هنرستان نوردانشتم عزیزم بازم هنرت منو به اون دوران برد گلم دوستدارم برام پیغام بزار

  18. کاراهای خانم حق نژاد از نظر تکنیکی قوی هستن اما من احساس می کنم ایشون بسیار تحت تاثیر تصویرسازی های خانمrebecca dautremer هستن. من اولین بار که کار ایشونو دیدم فکر می کردم که اینها کارهای خانم دوترمر هستن. هم از نظر تکنیکی و هم زوایا و…احساس می کنم به آثار این خانم شباهت داره

  19. دوستان عزیز منتقد
    این کارها چه اسمش رو بزارید خارجکی و چه غربی، از نظر منه بیننده شیرین و دلنشینه و همین یعنی موفقیت!
    خسته نباشی فاطمه خانم

  20. سلام خانم حق نژاد من واسه جلد کتابم به تصویر سازی نیاز دارم اگه بشه باهم تماسی داشته باشیم خوشحال خواهم شد و خسته نباشید بابت کارهاتون

  21. سلام كاراتون جذاب و حرفه اي است فقط من بعنوان يك مخاطب عام كتابهاي كودك دنبال كالچر ايراني توي كاراتون گشتم و پيدا نكردم ،اگر براي يك داستان ايراني فضاسازي و تصوير گري ببينيم ازتون

  22. فاطمه جان کارهای تو فوق العاده هست و من در جایی نیستم که از عظمت ایده های تو حرفی بزنم .. واما عجیب برای من در کارهای تو اینه که بستر رمانتیک در فضای سورئالی که تو نقاشی می کنی زنده و پویاست … خیلی هوشیار حرکت قلموی خودتو کنترل می کنی و خیلی با دقت هر جزء رو مد نظر قرار می دی و حق شناس از سبک سورئال خود به تحول سبک سورئال دیگه ای که بازهم متعلق بخودت هست حرکت می کنی یعنی در سبک خودت به نوعی خوشیتن داری رسیدی مثلا گاهی تقدیر حکایتهای خودتو در بطن نقاشی جریان می دی بدون اینکه جهانی از نقطه عطف خودش فاصله بگیره.. من متوجه سر و اسراری در کار تو شدم که منظور من از سرّ یعنی مغز و جوهر کارهای توست .. این خیلی سخته که بشه اسرار و جوهر کاری رو که هنرمندی خالق اون هست دریافت کرد ولی تا جایی که هنر تو بمن اجازه می ده ؛ تو در عین اینکه فیگورها رو به جاذبه ای متعلق می کنی ( مثل من و تو و اشیاء که به زمین چسبیده ایم و یا به هرچیز دیگه ) انتزاع تعلیق و روح مواج بودن رو نیز در کارهات لحاظ می کنی .. فاطمه نازنینم این کار خیلی خیلی سخته و در عرفان فقط از ابوسعید ابوالخیر و ممشاد دینوری این کار انجام دادند یعنی در گفتن ذکر و بیان کلمه انشاء الله سالک یا مثل تو هنرمند حساس بطرف نوری می رفت که تحقق افعال و اشیاء رو مشروط به خواست وجود و جوهر همه چیز می گذاشت .. یعنی تو فاطمه جان سرنوشت پرسوناژهاتو یکجوری معلق فضای سورئالیست رها نمی کنی بلکه خیلی حساس و درونی جذب جوهر حقیقی خودش کرده بقولی حزم ( دور اندیشی ) را بر جزم ( یقین ) پیشی دادی .. بنظرم با سبک خودت تو می تونی پندها و عبرتهای عمیقی رو به دیده همه بگذاری … پندهایی که در ادبیات عرفانی ما و همه جهان هست و گاهی این پندها خوشبخت شده که تو از گوشه ای از اونها نقاشی کردی .. ممنونم از تو .. و تو می دونی که من خیلی خیلی از کارهای تو لذت بردم …

  23. تصاوير فوووق العاده جادويي و زيبا بودن و ادم و وارد دنياي تخيلات ميكردند ،، راهي هست كه بشه از ايشون راهنمايي و كمك گرفت ؟؟؟

  24. سلام من دانشجوی تصویر سازی هستم و خیلی دلم می خواهد با این هنرمند ارتباط بر قرار کنم چه جوری با ایشون ارتباط برقرار کنم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *