كمپينهاى تبليغاتى در سراسر جهان، مقولهى مشخصى را دنبال مىكنند: “اعتبار”. كسب اعتبار، افزايش و تداوم اعتبار و تثبيت اعتبارى كه از قبل ساخته و شناخته شده است.
موقعيت يك برند و تصوير آن در ذهن مخاطبان، ارتباط مستقيمى به چگونگى رفتار تبليغاتى آن برند دارد. در دنياى پر رقابت و هزار رنگ تبليغات، ترغيب مخاطب به استمرار استفاده از يك محصول يا حفظ اعتماد به يك برند، كار سادهاى نيست.
شركتهاى تبليغاتى با استراتژىها و تاكتيكهاى مختلف، مسئول به دست آوردن و حفظ جايگاه برندها در اين بازار پرهياهو هستند. در اين ميان، خصوصيات يك كمپين تبلیغاتی چيست؟ به نظر مىرسد در يك نگاه كلى، كمپين خوب و اثرگذار، كمپينىست كه پیام مورد نظرش را به بهترين شكل ممكن به مخاطب منتقل كند. در واقع يك كمپين سازماندهى شده، با استراتژى موفق، مىتواند يك پيام روشن و موثر را در يك دورهی زمانى مناسب و با هدف مشخص، به مخاطب تعيين شده برساند، تا جایی که حتى تعداد بيشترى از مخاطبین را ترغيب به واکنش مورد نظر خود کند.
دست يافتن به اين جايگاه، احتياج به صرف دقت و تمركز زيادى دارد. طراح يا طراحان كمپين با ايدهپردازی، برنامهريزى و خلاقيت مىبايست نه تنها توجه مخاطبان را جلب كنند؛ بلكه جايگاه آن برند را چه در بازار رقابت و چه در بين مشتريان ارتقا دهند. پس مىبينيد كه از اين جهت، مديران خلاقيت، با مقولهى پيچيده و چند جانبهای روبهرو هستند.
با اين مقدمه به سراغ يكى از جديدترين كمپينهاى ارائه شده از طرف يك برند شناخته شده مىرويم. کمپین بانکداری الکترونیک بانک ملت.
بانك ملت در بهار سال ٩٣، با برگزاری يك پيچ تبليغاتى، طراحی کمپین بانکداری الکترونیک خود را که شامل چهار آگهى سريالى اینترنت بانک، همراه بانک، کد بانک و تلفن بانک بود، به مسابقه گذاشت. کمپین برگزیده اثری است از تهمتن امینیان.
تهمتن امينيان به عنوان مدیر خلاقیت و مدير هنرى، بعد از طراحی استراتژی پیام اين كمپين یعنی “انجام عملیات بانکی بدون مراجعه و حضور در شعبه” به ایدهای رسید که با شعار “بانکداری الکترونیک، جایگزین سفرهای درون شهری” از ابتدای شهریورماه اکران شده است.
رسانههايى كه كمپين در آنها ارائه شده شامل آگهی تلویزیونی، آگهی مطبوعاتی (روزنامه و مجلات)، رسانههای محیطی (بیلبورد، استرابورد، عرشه پل عابر)، پوستر، دستگاه خودپرداز، وب و .. هستند.
با نگاهى به طراحى اين كمپين، مىبينيم كه نكتهى شاخص آن، مينيمال بودن ديزاين در عين شفاف بودن پيام مورد نظر است. در واقع اولين گزينهاى كه پس از ديدن آگهیها، توجه بيننده را به خود جلب مىكند؛ سادگى و استفاده بهينه و بىحاشيه از فرم و رنگ بوده كه كاملا در خدمت موضوع قرار گرفته است. مسلما پذیرش و اجرای چنین طرحهای آوانگاردی از سوی یک سازمان بزرگ (بانک ملت)، علاوه بر ارتقاء سواد بصری جامعه، دلگرمی برای عوامل صنعت تبلیغات و همچنین دیزاین خواهد بود.
عوامل طراحى كمپين: تهمتن امینیان (مدیر خلافیت، مدیر هنری، طراح گرافیک) فرشید شهیدی (کپیرایتر) فرشید منفرد (کارگردان آگهی تلویزیونی) رامین رحیمی (انیماتور) سعید کاظمیراد (آهنگساز) مهرداد ارمغان و مرحوم اسماعیل قادرپناه (گویندهی آگهی تلویزیونی)