کمپین خلاقانه بانک ملت: کاهش سفرهای درون‌شهری

كمپين‌هاى تبليغاتى در سراسر جهان، مقوله‌ى مشخصى را دنبال مى‌كنند: “اعتبار”. كسب اعتبار، افزايش و تداوم اعتبار و تثبيت اعتبارى كه از قبل ساخته و شناخته شده است.
موقعيت يك برند و تصوير آن در ذهن مخاطبان، ارتباط مستقيمى به چگونگى رفتار تبليغاتى آن برند دارد. در دنياى پر رقابت و هزار رنگ تبليغات، ترغيب مخاطب به استمرار استفاده از يك محصول يا حفظ اعتماد به يك برند، كار ساده‌اى نيست.

شركت‌هاى تبليغاتى با استراتژى‌ها و تاكتيك‌هاى مختلف، مسئول به دست آوردن و حفظ جايگاه برندها در اين بازار پرهياهو هستند. در اين ميان، خصوصيات يك كمپين تبلیغاتی چيست؟ به نظر مى‌رسد در يك نگاه كلى، كمپين خوب و اثرگذار، كمپينى‌ست كه پیام مورد نظرش را به بهترين شكل ممكن به مخاطب منتقل كند. در واقع يك كمپين سازماندهى شده، با استراتژى موفق، مى‌تواند يك پيام روشن و موثر را در يك دوره‌ی زمانى مناسب و با هدف مشخص، به مخاطب تعيين شده برساند، تا جایی که حتى تعداد بيشترى از مخاطبین را ترغيب به واکنش مورد نظر خود کند.

دست يافتن به اين جايگاه، احتياج به صرف دقت و تمركز زيادى دارد. طراح يا طراحان كمپين با ايده‌پردازی، برنامه‌ريزى و خلاقيت مى‌بايست نه تنها توجه مخاطبان را جلب كنند؛ بلكه جايگاه آن برند را چه در بازار رقابت و چه در بين مشتريان ارتقا دهند. پس مى‌بينيد كه از اين جهت، مديران خلاقيت، با مقوله‌ى پيچيده و چند جانبه‌ای رو‌به‌رو هستند.

با اين مقدمه به سراغ يكى از جديدترين كمپين‌هاى ارائه شده از طرف يك برند شناخته شده مى‌رويم. کمپین بانکداری الکترونیک بانک ملت.
بانك ملت در بهار سال ٩٣، با برگزاری يك پيچ تبليغاتى، طراحی کمپین بانکداری الکترونیک خود را که شامل چهار آگهى سريالى اینترنت بانک، همراه بانک، کد بانک و تلفن بانک بود، به مسابقه گذاشت. کمپین برگزیده اثری است از تهمتن امینیان.
تهمتن امينيان به عنوان مدیر خلاقیت و مدير هنرى، بعد از طراحی استراتژی پیام اين كمپين یعنی “انجام عملیات بانکی بدون مراجعه و حضور در شعبه” به ایده‌‌ای رسید که با شعار “بانکداری الکترونیک، جایگزین سفرهای درون شهری” از ابتدای شهریورماه اکران شده است.
رسانه‌هايى كه كمپين در آن‌ها ارائه شده شامل آگهی تلویزیونی، آگهی مطبوعاتی (روزنامه و مجلات)، رسانه‌های محیطی (بیلبورد، استرابورد، عرشه پل عابر)، پوستر، دستگاه خودپرداز، وب و .. هستند.

با نگاهى به طراحى اين كمپين، مى‌بينيم كه نكته‌ى شاخص آن، مينيمال بودن ديزاين در عين شفاف بودن پيام مورد نظر است. در واقع اولين گزينه‌اى كه پس از ديدن آگهی‌ها، توجه بيننده را به خود جلب مى‌كند؛ سادگى و استفاده بهينه و بى‌حاشيه از فرم و رنگ بوده كه كاملا در خدمت موضوع قرار گرفته است. مسلما پذیرش و اجرای چنین طرح‌های آوانگاردی از سوی یک سازمان بزرگ (بانک ملت)، علاوه بر ارتقاء سواد بصری جامعه، دلگرمی برای عوامل صنعت تبلیغات و همچنین دیزاین خواهد بود.

عوامل طراحى كمپين: 
تهمتن امینیان (مدیر خلافیت، مدیر هنری، طراح گرافیک)
 فرشید شهیدی (کپی‌رایتر)
فرشید منفرد (کارگردان آگهی تلویزیونی) 
رامین رحیمی (انیماتور)
 سعید کاظمی‌راد (آهنگساز)
 مهرداد ارمغان و مرحوم اسماعیل قادرپناه (گوینده‌ی آگهی تلویزیونی)

1-Mobile Bank-Print Ad  2-Telephone Bank-Print Ad  3-Internet Bank-Print Ad  4-Code Bank-Print Ad

4  3  2  unnamed

 


  1. کمپین بسیار تمیز و حرفه‌ای و در یک کلام «درست»
    تشکر اول از بانک ملت برای حسن سلیقه و انتخابش
    و تشکر واضح! از فکراندرکاران و دست‌اندرکاران.
    و تشکر آخر از روزرنگ که روند کار و دیدگاه‌ها را ارائه می‌دهد.
    محمد

  2. ایده ی کارها خیلی چشم گیره
    احسنت به حسن سلیقه بانک ملت
    و احسنت به این تیم حرفه ای و خوش فکر
    و ممنون از سایت وزین روزرنگ
    یک پیشنهاد: تا جاییکه ممکنه از کارهای طراحان ایرانی که انقدر خلاق و حرفه ای هستند مطلب بزارین به خصوص در زمینه های کمتر کار شده و دیده شده ای مثل کمپین یا هویت سازمانی یا برندینگ.

  3. خیلی خیلی بیشتر از همتاهای اروپایی قدرتمندتر و حرفه ای تر و همچنین خلاقانه تر بود.
    آگهی های تلویزیونی که بی نظیر اجرا شدند….+++

  4. هم دست آقای امینیان درد نکنه هم دست وبگاه روزرنگ که
    اینقد مطالب مفید، دوست داشتنی و جذاب برای مخاطبان فراهم می کنه!

    یه خسته نباشید تقدیم همه دست اندرکاران روزرنگ!

  5. به شخصه از ديدن كارها بخصوص آگهى ها بسيار لذت بردم اما مى خوام اگر ممكن باشه راجب يه نكته نظر بدم و اميدوارم مسئولين وبسايت روزرنگ نظر بنده رو منتشر كنن.
    از اونجاييكه اين آثار نه براى مخاطب خاص،بلكه براى عموم مردم با هر سواد و سليقه اى طراحى شده،،،فكر مى كنين واقعا قابل فهم و قابل درك هم هست؟
    بله بنده و شما و شايد تمام صنف طراحان شايد از ديدن اين كارها لذت ببريم و از اينكه كارى تا اين حد گرافيكى و خاص تونسته موافقت سفارشدهنده رو بدست بياره خوشحال بشيم.اما مردم كوچه و خيابان، مردم عادى كه توى ماشين هاشون نشستن و توى ترافيك يه بيلبورد مى بينن كه (سياهه و يه ستاره توشه) يا… چه مى فمند طرح و ايده ى آگهى ها چيه و چرا ، واقعا چرا بايد از اين كار خوششون بياد؟ باز هم تاكيد مى كنم كه من شخصا كارها رو دوست دارم اما فكر مى كنم تخصصى كار كردن هنر نيست. بلكه اين تخصص رو با ظاهرى ساده ارائه دادن كه همه فهم باشه هنره.*

    *پ: لطفن به بنده حمله نكنين و مهربان باشين و يك جواب منطقى بدين تا منم راضى بشم كه وجود چنين كمپين هايى بايد مايه افتخار باشه 🙂 سپاس

    1. می دونید یه استادی داشتیم که میگفت وظیفه ما به عنوان یه دیزاینر و هنرمند اینه که سطح سلیقه و درک و دید جامعه رو بالا ببریم و اثارمون باعث بشه که مردم به فکر بیوفتن. اینکه بخوایم همیشه همه چیز و حاضر اماده تحویل جامعه بدیم یه خیانت بزرگ در حق مردمه

  6. جناب طراح بى طرف خب تا كى بايد سطح سواد و سليقه مردم رو به قهقرا برد؟شايد تلاش طراحان و ديزاينرهايي مثل تهمتن امينيان و بقيه باعث بشه سليقه و درك مردم هم يه تكونى بخوره و انقدر شاهد گرافيك سخيف و بى مايه در تيزرها و پيشانى شهرها نباشيم.ضمنا اين كار به عقيده من سهل الفهمه و اصلا پيچيدگى نداره من هم به نوبه خودم به آقاى امينيان و تيم حرفه اى شان تبريك ميگم.

  7. به نظرمن کاری که تهمتن انجام داده، تفسیر همون چیزیه که بانک ملت 6-7 ساله دنبالشه؛ تغییر.
    اینکه برند می دونه این جور کارها رو از کی باید بخره خیلی مهمه. و اینکه امینیان هم می تونه با تمرکز و خلاقیت، با قاعده خودش بازی رو انجام بده خیلی مهمتره… چیزی که تو آژانس ها نیست، “تمرکز” است.

    دمش گرم
    دست ملت هم درد نکنه

  8. کمپین باز هم عالی مثل کمپین های قبلی بانک ملت و آقای امینیان
    و اینکه واقعا برخورد سازمان های سفارش دهنده و اجرای کمپین های تبلیغاتی که با خروجی خوب همراه باشه و به بالا بردن سواد بصری جامعه کمک کنه قابل ستایشِِ

  9. سفرهای درون‌شهری
    در سال 2008 کمپینی برای متروی لس آنجلس توسط Michael Lejeune و تیمش ارائه شده
    که در AdWheel Awards 2009 هم جایزه گرفته.

    Search: Metro Opposites Campaign

    https://www.segd.org/content/metro-opposites-campaign
    http://www.opiocreative.com/metro-opposites-campaign/

    http://oi57.tinypic.com/4uexxc.jpg
    http://s17.postimg.org/o26k2sn2n/METRO_OPPOSITES_CAMPAIGN.jpg

    1. با اين كه آقاى امينيان پاسخ كافى به شما دادن لازم دونستم چندتا نكته رو خدمتتون بگم.با اين منفى ها و مثبت هايى كه به كامنت خودتون و آقاى امينيان دادين، ثابت كردين كه به دنبال هيچ چيزى نيستين الا عقده گشايى. چون امكان نداره كامنت ايشون (تا اين لحظه كه من دارم مى بينم) ١٣ تا منفى بخوره و كامنت غرض ورزانه شما اين تعداد طرفدار داشته باشه. مگر اينكه خودتون در نهايت كينه توزى بارها و بارها وارد سايت بشين و هر بار به خودتون يك مثبت و به ايشون يك منفى بدين!!
      “امكان نداره “چون هر شخصى كه فقط كمى از سواد بصرى و هوش بهره برده باشه متوجه تفاوت اين دو كمپين با هم مى شه و مبحث “ايده” رو در قضاوتش لحاظ مى كنه.
      ممكنه استقبال فراوان از اين كمپين و سيل كامنت هاى مثبت باعث شده باشه به خودتون زحمت آپلود كردن و قياس اين دو كار رو بدين (اين لينك هايى كه فرستاده شده دو تاش ساخته ى خود شماست!) اما به شما توصيه مى كنم اين وقت و انرژى رو صرف بازشناسى خودتون و آثارتون كنيد، چه بسا با اين تجديد نظر، در آينده آثار ارزنده اى خلق كنيد و به جاى تخريب خوشنامى ديگران از طريق يك كامنت، خودتون به فرد خوشنام و مطرحى تبديل بشيد.
      موفق باشيد!

  10. باخبر شدم که یکی از عزیزان ما، دست به کشف جالبی زده و زیر این پست، لینک‌هایی گذاشته که محل تأمل است.
    مناسب دیدم چند خطی در این‌باره بنویسم.

    1- دوست عزیزمان به نکات درستی اشاره کرده:
    الف) ترویج «حمل و نقل عمومی» به جای «حمل و نقل خصوصی» سال‌هاست که مورد تأکید شهرداری‌های بزرگ دنیاست و کاملاً واضح است که توصیه‌ی جدیدی نیست.
    ب) استفاده از تکنیک «مقایسه‌ی آیکونیک» نیز مدت‌هاست که در تمام دنیا رایج است و به شکل یک سنّت درآمده و مطلقاً تکنیک تازه و نوظهوری نیست، بخصوص با استفاده از کنتراست شدیدی مانند سیاه و سفید.

    2- اما تا اینجا هنوز وارد مرحله‌ی ایده نشده‌ایم.
    ایده در کمپین بانک ملت از جایی آغاز می‌شود که در مقایسه‌ها، با شباهت‌های غیرمنتظره‌ (در میان آبجکت‌ها و گاه سابجکت‌ها) روبرو می‌شویم. منظور، شباهت‌هایی دور از ذهن مثل خط‌کشی عابر پیاده و آنتن موبایل، یا مثل سردنده و شماره‌گیر تلفن… است.
    در فاز بعدی آنچه که ایده را گسترش می‌دهد، مسئله‌ی تداعی (association) یا همان وحدت در بین چهار آگهی است.
    و در فاز نهایی، رابطه‌ی منسجمی (consistency) که بین آگهی‌های چاپی و آگهی‌های تلویزیونی برقرار شده، ایده را کامل و آن را تبدیل به یک کمپین می‌کند.
    بنابراین، کمپینی که لینک آن را دوست عزیزمان در کامنت فوق آورده است، ارتباطی با «ایده»‌ی کمپین بانک ملت ندارد.

    3- کمپینی که به عنوان اصل و منشأ ایده معرفی شده و بطورکلی کمپین‌هایی از این دست، می‌توانند (مانند این مورد) از جایی مثل سازمان حمل و نقل ریلی و… جایزه دریافت کنند (adwheel)، اما از آنجا که در طبقه‌بندی تبلیغات خلاق قرار نمی‌گیرند، در هیچ یک از منابع تخصصی تبلیغات خلاق، قابل سرچ یا جستجو نمی‌باشند و طبیعتاً در دسترس یا دیدرس دست‌اندرکاران این رشته نیستند.

    4- تهمت زدن و ادعای کپی بودن ایده، پیش از هر چیز، مستلزم برخورداری از دانش کافی است. به دوست عزیز و علاقه‌مندمان پیشنهاد می‌کنم، وقت گرانبهایی را که در حال حاضر صرف جستجوهای شگفت‌انگیز می‌کند، به مطالعه بگذراند. در این صورت در آینده می‌تواند با نام و هویت مشخص خود نیز کامنت بگذارد.

  11. من طراح گرافیک هستم.راجع به تبلیغات بانک ملت از خیلی از دوستان و آشنایان پرسیدم. که از نظر سطح سواد هم پایین نبودند و قشر عادی و تحصیل کرده جامعه بودند .وقتی می پرسیدم به نظرتون چه چیزی را اینجا می خواستند مطرح کنند کمتر کسی با طرح ارتباط برقرار کرد و منظور طرح را متوجه شد. وقتی که راجع به طرح ها کسی توضیح میده تازه اونوقت آدم میفهمه چقدر خاص و خلاقانه است اما در نگاه اول کمتر کسی متوجه نیت طراح می شه.قبول کنید هدف اینکه مخاطب هر چه سریعتر و آسانتر پیام را دریافت کنه

    1. سلام عزیزم من یک دانشجوی گرافیک دانشگاه هنر اصفهان هستم . در پاسخ شما و دوستان گرافیستتون توصیه دارم کتاب سواد بصری رو حتما مطالعه کنید. هر چه سواد بصری و فهم آثار در ما گرافیستا بیشتر بشه قطعا سواد مردم عادی هم در طی گذشت زمان بیشتر خواهد شد .موفق باشید

  12. مريم جان بايد تفكر طراح و استراتژى كمپين رو بدونى. بعضى وقتا كار طراح طرح سوال و چالش براى مخاطبه، براى كسانى كه به كشف و درك چندپله اى از يك اثر ايمان دارند. همه كارها كه نبايد لقمه اماده باشد.

  13. بندبا توجه به مطالب گفته شده، تیزر تبلیغاتی که شباهت 99 درصدی با ویدئوی جنیفر لوپوز داشت را چطور توجیه می کنید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *