نادیده گرفته شدن و رد اثر از سوی سفارش دهنده، اتفاقی است که اکثر طراحان گرافیک حرفه ای نیز تجربه آن را دارند. گاهی می توان علت نرسیدن به زبان مشترک میان طراح و سفارش دهنده را فقط سلیقه سفارش دهنده دانست، که به هر جهت قابل احترام است. در این میان نباید از قدرت بلامنازع مخاطبان که هدف اصلی هر طراحی هستند، غافل شد. گاهی سلیقه مخاطب و سفارش دهنده در فواصل دوری از یکدیگر قرار می گیرند. در پروژه امروز روزرنگ قصد داریم تجربه جدیدی داشته باشیم از نمایش دو پوستر طراحی شده برای یک سفارش دهنده.
« اولین نکته ای که همیشه در طراحی پوسترِ اطلاع رسان و کاربردی در نظر می گیرم، گویا بودن و انجام وظیفه طراح گرافیک است. همواره می کوشم که مبادا موضوع سفارش را بهانه ای برای هنرمند جلوه دادن خود تلقی کنم. بنابراین در صورت امکان، دیدگاه های شخصی، ویژگی های فرمی مورد علاقه، فلسفه و … را با دقت در عدم آسیب رسانی به بیان اصلی، در دل اثر و متقابلا در دل مخاطب می گنجانم.
وقتی اردیبهشت ماه، طراحی پوستر چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت توسط دبیر رویداد به من سفارش داده شد، با بررسی پوسترهای دوره های پیشین و با توجه به دیدگاه ها و سیاست های اعلامی سفارش دهنده مبنی بر تاکید بر گویا و صریح بودن، بهره گیری از زبان جهانی هنر، قابل فهم بودن برای همه مردم دنیا، حمایت از مقاومت و بیداری منطقه، نقش ملت های بیدار در مقابله با استکبار جهانی، مقابله با جنگ نرم و رسانههای استکباری، در برگیرنده همه انواع مقاومت ها در سراسر دنیا و… به دنبال ایده بین المللی مشت مقاومت، که پیش از این هم مورد استفاده قرار گرفته بود رفتم. پس از اتود و تصمیم گیری در مورد فرم، دو تکنیک متفاوت را اجرا کردم تا احتمال تامین نظر مخاطب و سفارش دهنده را بالا برده باشم.
اما طبیعی است که همیشه هم اثر طراح پیروز نمی شود و می بینیم عکسی که هیچ یک از ویژگی های در خواست شده را ندارد، در سطحی بسیار وسیع اکران شده است. متاسفانه با وجود جستجوهای بسیار نام خالق اثر اکران شده را در هیچ رسانه ای، حتی در خبر رونمایی پوستر و سایت این جشنواره نیافتم.
پس از دیدن اثر اکران شده در پرتابل های شهری تصمیم گرفتم برتری های احتمالی اثر اکران شده نسبت به پوستری که ساختم را از مخاطبین بیاموزم.»
« محمد اردلانی» یک طراح گرافیک تجربی است که فعالیت حرفه ای خود را از سال 1378 آغاز کرده. همکاری با شرکت های تبلیغاتی متعدد و سازمان هایی از جمله شهرداری تهران، شرکت مترو تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از فعالیت های او هستند. اردلانی همچنین برگزیده نخستین جشنواره تجسمی تهران و برگزیده ششمین جشنواره بین المللی تایپوگرافی اسماء الحسنی است. علاوه بر تدریس حضور در ده ها ورکشاپ و نمایشگاه انفرادی و گروهی در کشورهای ایران، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، اتریش، هلند و فنلاند نیز در کارنامه کاری او به چشم می خورند.