سردبیران و ناشران مجلات و نشريهها، به خوبى از ميزان اهمیت مقولهى «طراحى جلد» در مجلات آگاه هستند و آن را به عنوان عامل موثر در برند سازی مجله و هم چنین كيفيت محبوبيت و فروش آن میدانند.
طبق آمار، ٨٠٪ از مخاطبان در دکههای روزنامه فروشی، تنها با دیدن تصویر طرح جلد مجله تصمیم به خرید آن میگيرند؛ حقیقتی که در طول زمان، شکست یا موفقیت یک مجله را رقم خواهد زد.
طرح جلد و در رتبهى بعدى، طراحی هویت بصری يك نشريه یک عامل شناسایی مهم است؛ چرا که خوانندگان به طور متوسط فقط در عرض ٣ تا ٥ ثانیه طرح جلد را مشاهده مىكنند، قبل از آن که تصمیم به خرید گرفته باشند.
طرح جلد مجلات نه تنها به ارايه ى اطلاعات در مورد آن چه در داخل مجله است میپردازد؛ بلکه نشانههای فرهنگی قابل توجهی در مورد موضوعات اجتماعی، سیاسی، هنرى، اقتصادی، پزشکی و … نیز ارايه میکند. با وجود این که طرح جلدها به عنوان ابزار رسانهاى و بازاریابی به کار میروند، اما نیازمند نگاهی دقیق تر و موشكافانه تر نیز هستند.
امروز مجموعهاى از آرشيو ارزشمند جلدهاى نشريات معتبر جهانى هم چون: گرافيس، نيويوركر، متروپلیتن، آى و .. را مرور خواهيم كرد؛ جلدهايى كه در طول زمانهاى مختلفى طراحى شدهاند اما پس از گذشت سالها، ارزشهاى نهفته ديزاين در آنها، باعث مىشود علاقهمند به مرورشان باشيم.
اين آثار جزيى از صفحات هنرى تاريخ گرافيك جهان به حساب مىآيند.