خط ثلث در ایران برای نوشتن عنوان سورههای قرآن کریم، پشت جلدنویسی، سرلوحهها، و بخصوص در کتیبهها و کاشیکاریها بهکار می رود خطی که هنوز رایج است و از مهم ترین شیوه های خوشنویسی اسلامی است. اگرچه ابن مقله آن را در قرن سوم هجری ابداع کرد و طی قرن های بعدی سایرین به تکامل آن کمک کردند، اما تحولی که ثلث این روزها با وجود تکنولوژی بر خود دیده است، مسلما در خیال هیچ یک از آن اسطوره های خوشنویسی نمی آمده است.
« ساختار اصلی قلم « سوفی» بر اساس خط ثلث ایجاد شده است. خطی که به زیباترین حالت می تواند وامدار حرکتی نوین در عرصه ی گرافیک و تایپوگرافی کشور باشد. تعداد بسیاری از طراحان خلاق گرافیک در ایران و کشورهایی با پایه ی خط ایرانی و عربی درطی این سالها به نحوی در گسترش خط ثلث سهیم بوده اند. اما آیا به همان اندازه که خط ثلث جایگاه خود را درگرافیک مدرن امروزی یافته، توانسته ماهیتی نو در ساختار اصلی خود ایجاد کند؟ ماهیتی که این خط را منحصرا به گرافیک و ریشه های اصلی آن مربوط سازد؟
قلم سوفی را می توان حاصل دخالت گرافیک در خط نویسی و خطاطی کهن این مرز و بوم دانست. این قلم با ریتمی که بر اثر تکرار ضربه های مایل و بلند ایجاد کرده القاء کننده ی نظم، زیبایی وهمچنین انرژی و حرکت در یک اثر تایپوگرافی است. اصلاح دوایر و طراحی خاص تزئینات و اعراب این قلم به برقراری نسبت میان سفیدی و سیاهی داخل و خارج حروف کمک به سزایی کرده و نسبت کمترین و بیشترین ضخامت حرکت در این قلم یک به دو است. به منظور داشتن یک کرنینگ مناسب، نوع دیزاین کاراکترها و ارتباط فرمی آنها با هم ارتباط مستقیم دارد، به این نحو که هرحرف و یا نهایتا کلمات در کنار هم مثل یک پازل به درستی قرار گرفته و ارتباط مناسبی از نظر بصری با یکدیگر پیدا می کنند. در طراحی کاراکترها به منظور زیباتر و خواناتر شدن این قلم، به صورت جداگانه انتخابهای دیگری نیز برای کاربران قرار داده ام. فکر می کنم به خاطر نوع طراحی این قلم، می توان از آن در پروژه های بسیاري متناسب با خلاقیت طراح استفاده کرد.»
« آیدین وفاداری» متولد 1359 تهران، کارشناسی ارشد گرافیک از دانشگاه هنر و معماری است. او اگرچه از سال ۸۱ در زمینه گرافیک فعالیت می کند اما حضور جدی اش در حوزه طراحی حروف به سال 1385 و شاگردی در کلاس های صداقت جباری بر می گردد، حضوری که همچنان ادامه دارد.