از ثلث تا سوفی

خط ثلث در ایران برای نوشتن عنوان سوره‌های قرآن کریم، پشت جلدنویسی، سرلوحه‌ها، و بخصوص در کتیبه‌ها و کاشی‌کاری‌ها به‌کار می رود خطی که هنوز  رایج است و از مهم ترین شیوه های خوشنویسی اسلامی است. اگرچه ابن مقله آن را در قرن سوم هجری ابداع کرد و طی قرن های بعدی سایرین به تکامل آن کمک کردند، اما تحولی که ثلث این روزها با وجود تکنولوژی بر خود دیده است، مسلما در خیال هیچ یک از آن اسطوره های خوشنویسی نمی آمده است.

« ساختار اصلی قلم « سوفی» بر اساس خط ثلث ایجاد شده است. خطی که به زیباترین حالت می تواند وامدار حرکتی نوین در عرصه ی گرافیک و تایپوگرافی کشور باشد. تعداد بسیاری از طراحان خلاق گرافیک در ایران و کشورهایی با پایه ی خط ایرانی و عربی درطی این سالها به نحوی در گسترش خط ثلث سهیم بوده اند. اما آیا به همان اندازه که خط ثلث جایگاه خود را درگرافیک مدرن امروزی یافته، توانسته ماهیتی نو در ساختار اصلی خود ایجاد کند؟ ماهیتی که این خط را منحصرا به گرافیک و ریشه های اصلی آن مربوط سازد؟

قلم سوفی را می توان حاصل دخالت گرافیک در خط نویسی و خطاطی کهن این مرز و بوم دانست. این قلم با ریتمی که بر اثر تکرار ضربه های مایل و بلند ایجاد کرده القاء کننده ی نظم، زیبایی وهمچنین انرژی و حرکت در یک اثر تایپوگرافی است. اصلاح دوایر و طراحی خاص تزئینات و اعراب این قلم به برقراری نسبت میان سفیدی و سیاهی داخل و خارج حروف کمک به سزایی کرده و نسبت کمترین و بیشترین ضخامت حرکت در این قلم یک به دو است. به منظور داشتن یک کرنینگ مناسب، نوع دیزاین کاراکترها و ارتباط فرمی آنها با هم ارتباط مستقیم دارد، به این نحو که هرحرف و یا نهایتا کلمات در کنار هم مثل یک پازل به درستی قرار گرفته و ارتباط مناسبی از نظر بصری با یکدیگر پیدا می کنند. در طراحی کاراکترها به منظور زیباتر و خواناتر شدن این قلم، به صورت جداگانه انتخابهای دیگری نیز برای کاربران قرار داده ام.  فکر می کنم به خاطر نوع طراحی این قلم، می توان از آن در پروژه های بسیاري متناسب با خلاقیت طراح استفاده کرد.»

« آیدین وفاداری» متولد 1359 تهران، کارشناسی ارشد گرافیک از دانشگاه هنر و معماری است. او اگرچه از سال ۸۱ در زمینه گرافیک فعالیت می کند اما حضور جدی اش در حوزه طراحی حروف به سال 1385 و شاگردی در کلاس های صداقت جباری بر می گردد، حضوری که همچنان ادامه دارد.

00

01 11 03 04 02 05 06 08 07 10 09 12
image 
imageimageimage
  1. با سلام
    زاویه ی قلم 85 درجه یا 90 درجه همچین چیزی رو به شما میده
    قبلا توی لوگوتایپ راسخون مسعود نجابتی مفرداتی خیلی زیباتر از این خلق کرده
    به اینا نمیشه گفت طراحی فونت
    این صرفا یک تجربه محسوب میشه
    مثل اینکه روزرنگ تو زمینه ی تایپوگرافی کارشناسی نداره تا سره رو از ناسره تشخیص بده!

    1. دوست عزیز حرف زدن کار بس ساده ای است.
      وقتی کسی کاری را به اجرا درآورده، پس چند قدم از منتقد جلو است.
      به جای انتقادهای به سر و ته لطفا پیشنهاد بدهیم.

      1. دوست عزیزتر
        شما از کجا میدونی که من در این زمینه کار نکردم؟؟
        قرار نیست که هر کس انتقاد میکنه خودش و کارهاش رو مطرح کنه و ارائه بده
        شما اگه تخصصی تایپ کار کرده باشی متوجه انتقاد فنی من میشی

    2. آقای بهمن، اتفاقاً اگه قرار باشه نظرسنجی کنن که فونت سوفی بهتره یا اونی که شما میگی مطمئن باش فونت سوفی بیشترین رای رو میاره.

    3. دوست من سلام. ممنونم به خاطر نقدی که بر این قلم داشتید. بله من هم لوگوتایپ راسخون رو دیدم هم لوگوتایپ های بسیاری رو که دوستان و همکاران طراح من کار کردند که اگر دوست داشتید میتونم بسیاری از اونها روبراتون بفرستم . همه ی اونها به نوعی و به قول خود شما لوگو تایپ هست و حتما فرق لوگوتایپ و فونت رو میدونید چی هست واگر به این پروژه یک قلم یا یک فونت گفته نمیشه پس بهش چی میشه گفت؟ آیا اسم این که بتونیم حروفی رو ازالف تا ی تایپ کنیم فونت یا قلم نیست ؟ ( البته این یک تعریف ساده ازقلم بود)
      درمورد مفردات استاد نجابتی و دیگراساتید میتونم بگم که این هم قیاس مع الفارق هست و اینکه ایشون بهتر کار کردند یا من یا هر دوست دیگه ای در اینجا مهم نیست. نوع کاردوستان و اساتید دیگه با این کار به کلی فرق داره. البته بسیار از شما ممنونم که کارمن رو با استاد بزرگی مثل استاد نجابتی مورد قیاس قرار دادید و این برای من بسیارارزشمنده. اما لطفا ابتدا بیاید از مقایسه ی دو تاپیک مختلف دست برداریم و روی همین قلم اگه پیشنهاد و انتقادی داریم صحبت کنیم . اینکه زاویه ی 85 یا 90 مارو به این ترکیب حروف میرسونه که اصولا یه نظر شخصی شما هست که تو این قلم هیچ کدوم ازین زوایا که شما گفتین لحاظ نشده و اصولا همون طور که بسیارمشخص هست ساختار این قلم 85 و 90 درجه نیست. هدف ازاین پروژه اصلاح ساختار نوعی از تایپوگرافی بود که از روی خط ثلث بهره برداری میشه. امروزه میبینیم که دوستان گرافیست ما بسیار ازین ساختار خطی استفاده میکنند و خط ثلث به نوعی تونسته جایگاه خوبی رو تو پوسترها و آثارتایپوگرافی ما بدست بیاره . من همیشه دلم میخواست که کلیشه ای رو داشته باشم که بتونم به بهترین نحو کار تایپو گرافی خودم رو انجام بدم.( همونطور که توی نمونه ها میبینید) بنابراین مدتی رو شبانه روز وقت گذاشتم و از محضر اساتید بزرگ خوشنویسی بهره بردم که قوانین خط رو همخراب نکرده باشم ودر نهایت به این ساختار از خط ثلث رسیدم . ساختاری که کاملا دخالت گرافیک رو روی خط ثلث نشون میده. ابتدا میخواستم مثل دوستان دیگه که کار تایپوگرافی میکنند و تایپی منحصر برای خودشون دارند این قلم رو توی کارهای خودم استفاده کنم اما دیدم که شاید این قلم بتونه به دیگران هم مثل من کمک کنه تا جاهایی که نیاز پیدا میکنند یک تایپ قوی داشته باشند از این قلم استفاده بکنند.
      دوست من بازهم ممنونم به خاطر قیاس این کار با کار ( استاد ) نجابتی که بینهایت باعث افتخار منه .اما این قلم 4 حرفو 5 حرف وبه قول شما مفردات نیست. برای قلم سوفی بالغ بر 700 نوع حرف و اتصالات مربوط به هم طراحی شده که همه اونها بر اساس رسم الخط ثلثه و تمام حروف با توجه به نیاز گرافیک امروز طراحی شده. ساعتها، روزها و ماهها وقت گذاشته شده تا ارتباط حروف و کلمات با هم به نحو درستی باشه. و به طور کلی چشم نواز باشه. حتی جایگذین هایی برای هر حرف طراحی شده که اگرکاربر شکل حرفی رو دوست نداشت اون رو بایک شکل دیگه عوض کنه. به نظرم در کل نظرات کارشناسی شما هست که میتونه این فونت رو قوی تر بکنه . من این کاررو تقدیم کردم به تمام اونها که میتونن ازش استفاده کنن. پس اگه نقدی وارده چون خود شماهم سهیم هستید تو استفاده ازین قلم لطفا سازنده باشه که من هم بتونم اصلاحات درستی روی این قلم داشته باشم و درنهایت ورژن بعدی این قلم غنی ترو بهتر برای شما دوستان عرضه بشه.

      1. با سلام
        اول اینکه من بهمن اسلامی نیستم
        دوم اینکه لحن من به زعم شما شاید کمی تند بوده که قصد جسارت نداشتم
        سوم اینکه وقتی نقدی صورت میگیره دلیل بر نادیده گرفتن زحمات شما نیست
        چهارم حقیر تفاوت لوگوتایپ، فونت و تایپ فیس رو میدونم
        پنجم من گفتم این قلم بسیار شبیه به مفردات لوگوتایپ راسخون استاد نجابتی هست و این دلیل نمیشه که شما کپی کرده باشی، من میگم این کار در گذشته بسیار قوی تر انجام شده و اگه همون مفردات توسعه داده بشه به یه فونت به مراتب قوی تر از این میرسیم، شاهد مثال هم اینکه : شما در ترکیب “شوکران” دقیقا حرف “ن” رو از “ن” راسخون اقتباس کردی ولی این حرکت ثلث نیست و ترکیبی از ثلث و خط دیوانی (یا حتی خط رقعه) هست و استاد نجابتی با اتصال نقطه و حرف “نون” این هوشمندی رو به اوج رسونده ولی شما متوجه این حرکت یا نشدی یا اینکه نمیخواستی مشابهت ایجاد بشه.
        ششم اگه اعراب نباشه فضای پرت بین این حروف بسیار آزاردهنده هست
        هفتم برخی از حروف غلط خوانی دارن یعنی شاید دوجور خونده بشن “مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک…”
        در نهایت اینکه این طفلیست که هنوز راه نیافتاده… ایکاش کمی بزرگتر میشد و بعد ارائه میشد

      2. من از این کامنت ادب جواب دادن رو یاد گرفتم و اون گوهر هنر و ادبی که باید در ذات یک هنرمند باشه، به وضوح در این جواب مشخص هست، ممنون آقای وفاداری

    4. مطمئن نیستم ولی حدس میزنم این دوستمون که با نام بهمن کامنت گذاشتن، جناب بهمن اسلامی باشن که انصافا خودشون از اینکاره های طراحی فونت محسوب میشن و طبیعتا انتقادشون از روی بیکاری یا حسادت و این قبیل کامنت ها نیست. اما به شخصه فکر میکنم نظرشون خیلی درست نباشه. احتمالا آقای بهمن این فونت رو با فونت های متنی که این چند ساله زیاد توسط دوستان طراحی شده مقایسه کردن که همچین نظری دادن… فونتی که آقای وفاداری طراحی کردن شاید فونتی مناسب متن نباشه و بیشتر مناسب تیتر یا متون غیر رسمی یا کاربردهای تزئینی باشه و اما به قول خود آقای وفاداری این که بتونیم حروفی رو ازالف تا ی تایپ کنیم، بهش میگن فونت! به همین سادگی. 🙂

      1. سلام دوست من . بسیارممنونم به خاطر کامنتی که گذاشتین . راستش من بهمن اسلامی رو میشناسم و به جرات میتونم بگم بهمن انتقاداتش تخصصی هست و نقدی اگر بر قلمی داره مطمئنا حساب شده و قابل تامله. و اصلا تخصصی این داستان رو در کلاسهای استادهای بزرگی آموخته و اما متاسفانه نتونستم باهاش درباره ی این قلم صحبت کنم و از راهنمایی ایشون بهره ببرم. امامطمئنم کامنت آقای بهمن ادبیات بهمن اسلامی نیست. در جاهایی که نقدی بر قلمهای دوستانی مثل دکترمحمدزاده عزیزیا دوستان دیگه داشته و من خوندم اونها رو، حرفش اگر حتی دلنشین صاحب قلم نبوده اما میشه رد پای یک آموزش صحیح رو در اون دید. من همیشه انتقاد سازنده رو دوست داشتم و آرزو میکنم این رویه رو بیشتر تو کامنتهای دوستان شاهد باشیم.
        بازهم سپاسگذارم

  2. زیبا محکم وچشم نواز …..معلومه زمان گذاشته وحسابی کار کرده ….این فونت در حال شکوفایی وانشالله به اوج برسدوباعث فخر ایرانیان بشود…..

    1. بسیار ممنونم . این قلم رو میتونید ازفروشگاه نرم افزاری مریم تهیه کنید .
      ( maryamsoft.com )
      تا اونجا که اطلاع دارم قراره تا آخر این ماه در اختیار کاربرها قرار بگیره

  3. آقای وفاداری دست مریزاد . آفرین. میشه آدرس ایمیلتون رو برای راهنمایی ما بچه های جدید و سوالهامون درباره طراحی حروف بذارید لطفا …اینم ایمیل منه [email protected]
    رها

    1. ممنونم به خاطر حسن توجهتون . اساتید بسیاری هستن که تو همین بخش طراحی حروف فارسی میتونید پیدا کنیدشون ، کارهاشون رو ببینید و از راهنماییشون بهره ببرید. استاد خانجانزاده که شوربختانه در محضرشون شاگردی نکردم بسیار میتونن راهنمایی کنن ماهارو و. استاد بختیاری فرد ، دکتر محمد زاده و دیگر طراحان حروفی هستند که من پیش اونها خیلی خیلی ناتوان به چشم میام.
      اما در حد توانم اگر سوالی رو بتونم جواب بدم در خدمتم
      [email protected]

  4. سلام به شما تبریک می گم دوست عزیز لذت بردم ازدیدن فونت شما و چقدر لذت بخش تر از اون نظرات مثبت وبدون غرض ورزی دوستان نسبت به کار شما
    براتون بهترینها رو ارزومندم

  5. فوق العاده دیدن این فونت من رو خوشحال کرد. یک قدم خیلی مهم رو به جلو برداشته شده. فونتی که هم زیباست هم پتانسیل بسیار بالایی برای ترکیب با فضای گرافیکی داره. تبریک میگم به شما و خسته نباشید.

    1. بسیارممنونم .این پروژه حاصل تجمع سالهای تجربه ی تعدادی هنرمند و خطاطه . اونهایی که در طی سالها سعی کردند که خط ثلث رو به کمال برسونند. من ازنسخه های خطی و تجربیات اونها استفاده کردم و سعی کردم با تمام اون چه از گرافیک در محضر استادای خودم یاد گرفتم،ساختار ثلث رو به گرافیک مدرن امروزی نزدیک کنم . امیدوارم که تونسته باشم هرچند کوچیک حق مطلب روتااینجای کارادا کرده باشم .

  6. نمیخوام کارشون رو زبر سوال ببرم ولی به گونه ایی مشخص این نوع تایپ در لوگودیزاین های بازاری به وفور و با شباهت 90 درصد به بالا یافت میشه. و همچنین بسیار ساده س به نظر من.

  7. ضمن تبریک به جناب وفاداری

    واقعا دست مریزاد خیلی فونت جالب و خوبیه

    اما ….. بنده تو حرکت م مشکل داشتم ….از لحاظ قواعد خوشنویسی درسته اما از نظر بصری با ص اشتباه گرفته میشه……وقتی متن رو میخوندم ناخوداگاه م رو ص میخوندم و باید برمیگشتم دوباره میخوندم تا درست متوجه متن بشم……اگر میشه بین ص و م یه کم تمایز ها رو بیشتر کنید….مرسی اه

    1. سلام
      بسيار عالي
      خيلي سعي كردم كه م و ف و ص خيلي تفكيك شده باشه و اشتباه بصري تو خوندنش پيش نياد . اماچشم سعي ميكنم حتما يه بازنگري روش داشته باشم. ممنونم كه دقيق نگاه كردي كارو 🙂

    2. اتفاقا من هم اومدم همین مسئله رو عنوان کنم… جدا از شباهتش با حرف “ص” توی نوشتن کلماتی که قبل یا بعدش حرف “ف” یا “ق” باشه هم یه مقدار جالب درنمیاد مثل کلمه “قمقمه” اما چون خودم هم قبلا به شخصه همین مشکل رو توی طراحی یک فونت داشتم و علیرغم سر و کله زدن زیاد نتونستم راه بهتری واسه‌اش پیدا کنم، دیگه گفتم گیرالکی ندم! اما اگر بتونی این مشکل رو حل کنی حرکت بزرگی زدی.

  8. در ابتدا خداقوت باید گفت، هرچند جای نقد بسیاری وجود داره.
    اتصالات در این تایپ فِیس، خوب نیستند. کلِ اتصالات چندتا حالت بیشتر نیست و متناسب با نوعِ اتصال حروف طراحی نشده.
    در کلمه های طولانی، ریتم خیلی غالب میشه بر خوانایی و سواد و بیاضِ کلمه.
    در طراحی لیگیچرهایی مثل “تم”، واقعا اتفاقات بدی افتاده. اتصالات درونی لیگیچر اصلا همخوانی با اتصالاتِ اصلی نداره، اگر چه که گفتم اتصالات هم پر ایراد هستن.
    این تایپ فیس، از ذات ثلث خیلی دوره. به صورت منطقی بعیده که از اون به دست آمده باشه، اما میشه در زاویه ی امتداد حروف و یا کشیدگی الف و لام و یا حرکتِ معدودی از حروف نشانه هایی از ثلث پیدا کرد. واقعا نیازی نبود که این خط رو با ثلث مقایسه کرد! خودش به تنهایی بهتر قابلِ بحث و ارزیابی هستش.

    نکات بسیاری هم در خوانانیی حروف و … وجود دارد.
    اما بدترین قسمتش برای من، نوعِ ارائه این تایپ فیس هست.
    نباید با استفاده از گرافیک، ضعف های یک قلم رو پوشاند یا سعی کرد نقاط قوتش رو نشان داد. باید اینقدر گرافیکِ ارائه ی تایپ فیس ساده باشه به که خودِ قلم و مفردات و حروف و … با مخاطبش حرف بزنه. مثلا ارائه هایی که رضا بختیاری فر ارائه میده. باز هم میگم، به نظر من ارائه ی این تایپ فیس بدترین قسمتش بود.

    اما باز هم جای امیدواری هست که یه نفر نشسته و روی یه قلم با نگاه شخصی و با الهام از کارهای بزرگان کار کرده.
    در انتها هم خداقوت باید گفت جناب وفاداری.

    1. سلام دوست شیرازیه من
      ممنونم که اینقدر با دقت به این فونت و نه تایپ فیس نگاه کردید. در مورد اتصالات باید بگم هر اتصالی باتوجه به نیاز کاربر طراحی شده و اتصالات در این فونت دقیقا بر اساس خط ثلث طراحی شده و اگر رسم الخط کامل خط ثلث رو مشاهده کنید تمام اونها رو میبینیدو تعدادشون هم بر اساس انتخاب کاربر بسیار زیاده. برای (تم) هم یک حالت وجود نداره و اما چند حالت مختلف وجود داره که میتونید ازون ها استفاده کنید. اگرقلم رو تهیه کردین حتما انتخابهای مختلفی دارید برای هر کلمه که میتونید با توجه به نیازتون استفاده کنید.( اون انتخاب ها رو ببینید). در مورد خوانایی حروف هم که فرموید میتونم بگم که سوفی قلم متن نیست و اینکه آقای بختیاری فرد رو برای این مساله مثال زدید یکم جای تامل داره . ایشون قلمهای متن بسیار زیبایی دارند که این دو مورد آخر ( لیلا و راوی ) رو من به شخصه بسیار دوست دارم . و هر دو اینها و بسیاری از کارهای این دوست عزیز قلم متن هست . وصد البته تعریف شما برای به راحتی خونده شدن و … کاملا درسته اما این تعریف و نمونه ای که مثال زدید نشون میده که شما تعریف قلم متن رو به جای قلم دیسپلی دارید ارائه میدید. و در نهایت من در تعریف این قلم خدمت همه ی دوستان عرض کردم که این قلم حاصل حضور گرافیک توحوزه ی خط نویسی هست . و اونقدر خط ثلث قوی و مستحکمه که نه تنها من بلکه هیچ کس نمیتونه نشان از ضعف و ناتوانی در ارائه در اون ببینه . تنها هدف این قلم اقتباس کوچکی از خط ثلث بود آمیخته با کمی چاشنی گرافیک جهت استفاده ی کسانی که به این قلم نیازمندند و در حال حاضر دوستانی که قلم رو تهیه کردند و برای من کارهایی رو که با استفاده از اون انجام دادند رو فرستادند و اونقدر خلاقیت و استعداد تو کار اونها بود که دیگه قلم سوفی در رتبه دوم اهمیت قرار میگرفت و آیا شما هر حرکتی رو که باعث یک نو آوری و خلاقیت تو جامعه ی گرافیک کشور بشه محکوم میکنید؟؟
      جناب خادم عزیز
      وقت گذاشتین و نقد خودتون رو به این قلم گفتید . امبدوارم هر کدوم از ما حتی خیلی کوچیک باعث بشیم حرکتی و اتفاقی نو ، تو عرصه ی گرافیک کشور به وجود بیاد. 🙂

  9. کار قشنگیه بخصوص در تایپو گرافی هایی که باهاش ساختید.
    اما من اثری از ثلث در این تایپ نمی بینم که شما اینقدر توضیح دادید. به نظرم نیاز نیست حتما یه ژست پژوهشی دانشگاهی سنگین پشت یه کار خوب باشه.
    کاش خیلی راحت گفته بودید لوگوهایی مثل لوگو راسخون را دیدم و ایده طراحی یک تایپ به ذهنم رسید. هیچ اشکالی هم نداره
    به هر صورت دستتون درد نکنه
    نتیجه خوبه و لذت بردیم.

    1. ممنونم از نظرتون. اگر کامنتهای گذشته رو بخونید میبینید که توضیحات کاملی درباره ی این فونت داده شده. راسخون و نمونه های مشابه اون لوگوتایپ زیاد هست . ایده ی این فونت به هیچ وجه به راسخون و هیچ لوگو تایپ دیگه ای مربوط نیست. من متوجه نمیشم که چرا شما دوستان تنها این لوگوتایپ رومثال میزنید . آیا مثلا فکر نمیکنید این فونت از روی لوگوتایپ همراه اول یا هر لوگوتایپ دیگه ای گرفته شده باشه . دوستان کمی بیشتر ببینیم . ایده ی این فونت 10 سال پیش و در کلاسهای استاد صداقت جباری شروع شد. متاسفانه این سالها هیچ وقت نشد تا این فونت رو کامل کنم. به خاطر اینکه دانشم دراینباره کم بود. اگر 10 سال پیش این کار انجام شده بود آیا شما به استاد نجابتی میگفتین این لوگوتایپ رو از روی سوفی گرفته؟؟؟
      من از شما خرده نمیگیرم . اما هرکاریکه تو حوزه ی گرافیک دیزاین تو ایران انجام میشه عده ای دنبال این هستند که ثابت کنند این کار از روی یک حرکت گرافیکی دیگه تو ایران یا خارج ایران الهام گرفته شده. . در نهایت به کجا میخوایم برسیم. مرسی که به اثبات چیزی که تو فکرتون بود اینقدر تاکید کردید اما هیچ وقت فکر نکردید چرا استاد نجابتی یا هر استادی که تو زمینه ی طراحی حروف تبحر داره هیچ وقت اقدام به طراحی این قلم نکرده ؟؟
      کاش توضیحات من رو میخوندید و بعد اقدام به نوشتن تصورات ذهنیتون از این قلم میکردین. این یه قلم شخصی بود که حیف دیدم دوستانی که بهش نیاز دارند نتونند ازش استفاده کنند. مثل قلم استاد مهدی سعیدی که در کارهاشون ازش استفاده میکنه . اما خیلی خوشحالم که میبنیم عده ی زیادی این قلم رو تهیه کردند و به خوبی ازش استفاده میکنند . تکلیفی بود به دوش من که انجام شد. همین برای من بس

      1. بله اگر این تایپ فیس را پیش از لوگوهای راسخون و همراه اول می دیدم این حدس را نمی زدم که ممکن اس الهام گرفته باشید.

      2. ضمنا نقد اصلی بنده به توضیحات شما درباره ارتباط این تایپ با خط ثلث بود.
        کاش تصویری که نشان دهنده تاثیر پذیری کارتان از ثلث باشد را نیز اضافه می کردید. چون ما متوجه شباهت یا ارتباطی بین خط ثلث و این تایپ نشدیم.
        همچنین بفرمایید چگونه می توانیم این تایپ را خریداری و استفاده کنیم.

        1. سلام دوباره
          خط ثلث رو همه ما ميشناسيم و فكر نميكردم نيازي به گذاشتن تك تك حروف براي اثبات اين داستان باشه
          اما حتما دوست دارم با شما تعاملي درباره ي اين مساله داشته باشم
          لطفا به ايميل من يه ميل بفرستيد كه ساختار و ريشه ي اين قلم رو براتون بفرستم.
          در كامنتهاي خودم ذكر كه نرم افزار مريم اين قلم رو براي شما دوستان ارائه ميده
          [email protected]
          Maryamsoft.com

          1. به هر صورت پرزنت خوب هم بخشی از کار شماست. وقتی عنوان این پروژه از ثلث تا سوفی است ما انتظار داریم این ویژگی با تصویر نشان داده شود که ببینیم چه ارتباطی بین این 2خط وجود دارد.

  10. تبریک فراوان دوست و هنرمند عزیز آیدین وفاداری بزرگوار
    هرچند در حوزه دیزاین و طراحی حروف شاهد اتفاقات خاصی در ایران هستیم، تلاش آیدین وفاداری یک تلاش برای الفبایی خاص و ایده آل است، ساختار متفاوت قلم صوفی بر پایه خط مایل اتفاق خوب و مهمی در طراحی است .پویایی و ترکیب این قلم بر پایه یک خط کرسی استوار نیست بلکه با ترکیب در الگوریتم های معادل خوشنویسی بر پایه سواد وبیاض در خوشنویسی شکل می گیرد ، اگرچه صاحبنظران فونت را با یک نشانه مقایسه می کنند به نظر شخص نکته مهمی که در کاربرد این فونت بوضوح قابل مشاهده است کاربرد تایپوگرافی و طراحی نشان نوشته است . اعم از اهمیت گلیف ها در انسجام و ساختار این فونت تلاش آیدین یک تلاش بهمراه خلاقیت و ترکیب خاص است . آرزوی توفیق و موفقیت های روز افزون برای آیدین با اخلاق

    1. ممنونم به خاطر كامنتت رضا ابراهيمي عزيز
      اميدوارم كاربران اين قلم بتونن به خوبي ازش استفاده بكنن 🙂

    1. برای حرف (م) انتخاب های دیگه ای هم وجود داره. در صورت نیاز میتونید از اونها استفاده کنید. تشخیص اینکه در یک لوگوتایپ کدوم (م) استفاده بشه به عهده ی کاربر گذاشته شده و اونقدر هم سخت نیست . با یک دکمه میتونید تو نرم افزار قلم برتر چند نوع مختلف (م) رو با اتصالاتش داشته باشید

  11. فونت بسیار بسیار زیبا ، محــــــــــــــــــــکم و پرکاری اســت ؛
    اما نسبت دادن فرم و یا نحــــــــــــــــــــــــــــــــوه ی نگــارش
    ویا اقتباس آن ازخط ثلث هیچ ضـــــــــــــــــــــــــرورتی نـدارد.
    طــــــــــرّاحی تایپ فیس ، یک پروژه ی بسیـــــــــــــــــــــــار
    سنگین و فرسایشی است … احسنت برجناب آقای وفــــــاداری/
    دستمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــریزاد….

  12. ممنونم دوست من بابت کار ارزشمندی که انجام دادین و همچنین مشخص هست که وقت گذاشتین واقعا دستمریزاد.ما همیشه عادت دارییم نقاط ضعف کار رو بببینیم و هیچگاه به خودمون زحمت نمیدییم که بیشتر توجه کنیم که شخصی که این کار زیبا رو انجام داده واقعا وقت گذاشته و زحمت کشیده.به بودن چنین هنرمندانی مثل شما باید افتخار کرد و من امیدوارم شاهد کارهای بیشتری از شمابزرگوار باشیم.خسته نباشید،آرزوی من پیروزی و سربلندی شماست

      1. سلام آقای وفاداری
        چقدر خوشحالم که اینقدر موفق شدین.
        من از همکلاسیهای دانشگاه سال۸۱هستم.
        طراحی فونتتون عالیه.
        واقعا از این همه موفقیت شما خوشحال شدم.
        مرسی.

  13. سلام آقای وفاداری ، خسته نباشید و دستتون دردنکنه ، بعضیا انتقاد مغرضانه میکنن ازشماکه انصاف نیست و مطمئنا شماهم به دل نمیگیرید و تو کارتون جدیت دارین ، فقط میخواستم بگم امکانش هست که فونت شمارو دانلود یا خرید کنیم و ماهم استفاده کنیم ؟ ممنون

  14. به نظرم این فونت برای طراحی لوگو و یا تیترهای کوتاه مناسب است. کلمه شوکران و دارالفنون ترکیب خوبی پیدا کرده اند، اما خوانایی در متن های طولانی برای چشم دشوار است، مگر این که هدف اصلی جذابیت های بصری خط باشد، نه خوانایی! مثل طرح روی سی دی
    در مجموع بخاطر زحماتی که کشیدین و این مجموعه بسیار طاقت فرسا را طراحی نمودین بسیار سپاسگزاریم.

  15. درود بر شما هنرمند و دوست عزیز،خوشحالم که هر روز موفقتر از دیروز هستین و مطمئنم به تمام آرزوهای قشنگتون خواهید رسید با تمام پشتکاری که من از شما میبینم…و حتی از زمانیکه که این فونت طراحی شده خدا رو شکر خیلی از هنرمندان و طراحان به این سمت و سو روی آوردن شاهد کارهای خوبی از شما بزرگوار هستیم.پیروز و سربلند باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *