با دست‌هایم فکر کردم / روند طراحی پوستر «ایسیدرو فرر در تهران»

«در روند طراحی این پوستر، این جمله ی ایسیدرو فرر -طراح گرافیک بزرگ اسپانیایی- منبع الهام من بود: «با دست هایت فکر کن»
نکته‌ی جالب برای من در آثار فرر، دست‌ساز بودن آن هاست. او بعد از فکر و اتودهای زیاد نهایتا شی یا تصویری را با خورده ریزهای اطرافش می‌سازد و کمتر ردپایی از مداخله‌ی کامپیوتر در آثارش پیدا می شود. این خصوصیت ویژه از جذابیت‌های کارهای اوست: طراحی گرافیک آنالوگ!
فرر تحصیلات تئاتری دارد و آنچه در آثارش برای من لذت بخش بود، کشف همین نشانه‌های تئاتری در کارهاست. از رنگ‌آمیزی، برخورد با آکسسوارها تا نورپردازی و پلان‌بندی، داستان سرایی و بارِ دراماتیک جاری در آثار. از آنجایی که من همیشه جزو علاقه مندان به هنر تئاتر بوده‌ام؛ دیدن آثار فرر از این منظر برایم قابل لمس و تعمق برانگیز بود. اینکه چگونه تجربیات و دانش تئاتری‌ را به زیباترین شکل ممکن در آثارش اجرا می‌کند. گویی ببیننده در حال دیدن صحنه‌ی مهمی از یک نمایش است. زمینه پوستر برای او به مثابه صحنه تئاتر است و بازیگرانش اشیا و نوشته ها.
نکته‌ی دیگر در آثار ايسيدرو فِرر، استفاده از حداقل رنگ‌ها و سایر عناصر است. او با این ترفند، نظر مخاطب را مستقیما به سمت ایده جلب می‌کند و نهایتا فرم همین ایده است که بیننده را میخکوب می‌کند.از نظر من آثار فرر سهل و ممتنع هستند. ظاهری ساده با درونمایه‌هایی پیچیده و عمیق.

طراحی پوستر این رویداد، یکی از مهمترین کارهای حرفه‌ای من بود که به دقت و مطالعه‌ی زیادی احتیاج داشت. از این‌ رو، روند طراحی را با مرور چندین باره‌ی کارهای فرر و مطالعه‌ی خاستگاه فرهنگش -اسپانیا- و دیدن آثار هنرمندانِ دیداریِ بنام اسپانیا آغاز کردم.

در حین کار، ناخودآگاه جمله‌ی «با دست‌هایت فکر کن» مدام در ذهنم تکرار می‌شد. همانطور که گفتم در نهایت همین جمله تبدیل به خمیرمایه‌ی اصلی ساخت این پوستر شد. در این مرحله شخصی را که شباهت زیادی به فرر داشت یافتم و از صورتش با چشم‌های بسته قالب گچی گرفتم. سپس کار وارد مرحله‌ی تازه‌تری شد. بعد از جستجو و اتود زدن، دو دست مانکن تهیه کردم و دست‌ها را از دوطرف به سر نصب کردم. گویی دست‌ها امتداد فیزیکی تفکراتی هستند که در آن سردیس می گذرد. نمود عینی فکر کردن با دست! مجسمه را با رنگ سفید پوشاندم و روی دست‌ها بافتی شبیه به یکی از آثار خود فِرر ایجاد کردم. سپس مجسمه در استودیو و با نورپردازی ها و زواياى مختلف عکاسی شد. پس از انتخاب عکس نهایی، تلاش کردم اطلاعات نوشتاری را با اتودهای بسیار با فرم سردیس پیوند دهم»
ابراهیم کاشانی، متولد ١٣٦٣ است. ابراهيم فارغ التحصيل کارشناس ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا بوده و طراح گرافیک و مدیر هنری انتشارات سوره مهر از سال ٨٧ مى باشد. او همچنين طراح گرافیک و مدیر هنری انتشارات مانوش در بخش شعر و تیاتر کاربردی و مدرس دانشگاه آزاد و دانشگاه علم و فرهنگ در رشته‌هاى نقاشى و گرافيک است.
در پست امروز، روند شكل گيرى پوستر اين رويداد را با هم خواهيم ديد:

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15

16
0-Ferrerposter