با دست‌هایم فکر کردم / روند طراحی پوستر «ایسیدرو فرر در تهران»

«در روند طراحی این پوستر، این جمله ی ایسیدرو فرر -طراح گرافیک بزرگ اسپانیایی- منبع الهام من بود: «با دست هایت فکر کن»
نکته‌ی جالب برای من در آثار فرر، دست‌ساز بودن آن هاست. او بعد از فکر و اتودهای زیاد نهایتا شی یا تصویری را با خورده ریزهای اطرافش می‌سازد و کمتر ردپایی از مداخله‌ی کامپیوتر در آثارش پیدا می شود. این خصوصیت ویژه از جذابیت‌های کارهای اوست: طراحی گرافیک آنالوگ!
فرر تحصیلات تئاتری دارد و آنچه در آثارش برای من لذت بخش بود، کشف همین نشانه‌های تئاتری در کارهاست. از رنگ‌آمیزی، برخورد با آکسسوارها تا نورپردازی و پلان‌بندی، داستان سرایی و بارِ دراماتیک جاری در آثار. از آنجایی که من همیشه جزو علاقه مندان به هنر تئاتر بوده‌ام؛ دیدن آثار فرر از این منظر برایم قابل لمس و تعمق برانگیز بود. اینکه چگونه تجربیات و دانش تئاتری‌ را به زیباترین شکل ممکن در آثارش اجرا می‌کند. گویی ببیننده در حال دیدن صحنه‌ی مهمی از یک نمایش است. زمینه پوستر برای او به مثابه صحنه تئاتر است و بازیگرانش اشیا و نوشته ها.
نکته‌ی دیگر در آثار ايسيدرو فِرر، استفاده از حداقل رنگ‌ها و سایر عناصر است. او با این ترفند، نظر مخاطب را مستقیما به سمت ایده جلب می‌کند و نهایتا فرم همین ایده است که بیننده را میخکوب می‌کند.از نظر من آثار فرر سهل و ممتنع هستند. ظاهری ساده با درونمایه‌هایی پیچیده و عمیق.

طراحی پوستر این رویداد، یکی از مهمترین کارهای حرفه‌ای من بود که به دقت و مطالعه‌ی زیادی احتیاج داشت. از این‌ رو، روند طراحی را با مرور چندین باره‌ی کارهای فرر و مطالعه‌ی خاستگاه فرهنگش -اسپانیا- و دیدن آثار هنرمندانِ دیداریِ بنام اسپانیا آغاز کردم.

در حین کار، ناخودآگاه جمله‌ی «با دست‌هایت فکر کن» مدام در ذهنم تکرار می‌شد. همانطور که گفتم در نهایت همین جمله تبدیل به خمیرمایه‌ی اصلی ساخت این پوستر شد. در این مرحله شخصی را که شباهت زیادی به فرر داشت یافتم و از صورتش با چشم‌های بسته قالب گچی گرفتم. سپس کار وارد مرحله‌ی تازه‌تری شد. بعد از جستجو و اتود زدن، دو دست مانکن تهیه کردم و دست‌ها را از دوطرف به سر نصب کردم. گویی دست‌ها امتداد فیزیکی تفکراتی هستند که در آن سردیس می گذرد. نمود عینی فکر کردن با دست! مجسمه را با رنگ سفید پوشاندم و روی دست‌ها بافتی شبیه به یکی از آثار خود فِرر ایجاد کردم. سپس مجسمه در استودیو و با نورپردازی ها و زواياى مختلف عکاسی شد. پس از انتخاب عکس نهایی، تلاش کردم اطلاعات نوشتاری را با اتودهای بسیار با فرم سردیس پیوند دهم»
ابراهیم کاشانی، متولد ١٣٦٣ است. ابراهيم فارغ التحصيل کارشناس ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا بوده و طراح گرافیک و مدیر هنری انتشارات سوره مهر از سال ٨٧ مى باشد. او همچنين طراح گرافیک و مدیر هنری انتشارات مانوش در بخش شعر و تیاتر کاربردی و مدرس دانشگاه آزاد و دانشگاه علم و فرهنگ در رشته‌هاى نقاشى و گرافيک است.
در پست امروز، روند شكل گيرى پوستر اين رويداد را با هم خواهيم ديد:

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15

16
0-Ferrerposter

 


image 
imageimageimage
  1. سلام و خیلی خیلی خسته نباشید . خیلی ام عالی بود ارائه دمتون گرم همیشه
    اما یه سوال چرا برای متن بالای سر از همین حروف دست ساز استفاده نکردین؟؟؟بهتر نبود بنظرتون؟

    1. سلام.
      لی‌اوت این پستر بارها عوض شد، و بصورت سه بعدی هم نوشته‌ها را برش دادم (در تصاویر هم موجود است)اما برایم رضایت بخش نبود.
      و نهایتا تصمیم گرفتم لی‌اوت بصورت دیجیتال ارائه شود.
      خیلی ممنونم از نظر شما.

  2. بهتر بود با این همه آشنایی که با طراح پیدا کردین یه بارم اسمشو سرچ می کردین و اسم بیچاره رو درست می نوشتین!!!
    Isidro Ferrer ( یک S داره)

  3. با عرض سلام و خسته نباشی خدمت شما سایت روز رنگ و آقای کاشانی.دوستان همه تعریف و تمجید کردن اینجانب یه انتقادی داشتم.از دیدگاه من تصویری که در نهایت شکل گرفته اصلا نمادی از فکر کرد برای من احساس نمیشه مخصوصا دستهایی که در نگاه اول مثل یک کار سور رءال و شبیح شاخ بود.آیا اگه متنو از تصویر بگیریم بازم بیننده فکر کردن با دستو درک میکنه؟بنظرم طراح ایده اولی که به ذهنش اومده شروع به کار کرده در صورتی که میتونست ایدهایی جالب تری رو امتحان کنه.آقای کاشانی اگه میشه توضیح بدیت ممنون.

  4. این روند طراحی پوستر نیست روند اجرای پوستره اونم به بدترین شکل ممکن، که با این روند قا‌‌ءدتا نباید توقع اثری بهتر از این رو داشت

  5. ممنون از پوسترتون، از اینکه توش کار دست انجام شده و بهد تایپوگرافی دیجیتال شده خیلی خوشم اومد، منتها چون چشم ما عادت به دیدن بعضی چیزا نداره، زیاد احساس خوبی بهم نداد که دست و تو سر دیدم، خسته نباشین

    1. در جواب به پیام شما همکار عزیز.بحث عادت داشتن یا نداشتن نیست بحث اینه که یه اثر گرافیک باید محتوا رو برسونه و با دیدن تصویر بشه قصد طراح رو درک کرد.من(با دستهایت فکر کن رو نمیفهمم)

  6. استاد کاشانی، بیایید کمی واقع بین باشیم، آیا بهترنبود که عنوان پوستر این بود: «با دستاهایت گوش کن!» یا اینکه «دستهایت شاخ‌های توهستند!» شاید هم وارونه «شاخ‌هایت، دستانت هستند!» شاید بهتر بود که عنوانش این باشد «گوش‌هایت دست‌های تو هستند!» یا برعکس «دست‌های تو، گوش‌های تو هستند!» خلاصه نمی‌دونم چرا پای فکر را وسط می‌کشید.

  7. به نظرم واقعا” پُســتر متفاوت و خلاقانه ای شــده و پروسه ی جالبی رو در پیش داشته.
    در میان پُسترهایی که برای طراحان مهمان خارجی طراحی میشد که تنها برداشتی از کارهای هنرمند خارجی بود و به شدت ضعیف، این کار نه تنها به آثار ایسیدرو فرر نزدیک هست، بلکه استایل ابراهیم کاشانی در اون دیده میشه …

  8. سلام .اولش که نمایشگاه تصویرسازی فرر رو دیدم،به همراه آثار فوقوالعاده فرر، این پوسترهم توجهم رو جلب کرد.بله خیلی با شخصیت خود فرر وآثارش همخونی داره ایده پوسترتون.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *