برترین استراتژی برندسازی تجاری در دنیا

به گفته کارشناس برندسازی، یالی سار (Yali Saar): «زمانی که موضوع برندسازی در دنیای تجارت به میان می آید، زیاد به آن فکر نکنید.»

سار، مدیرعامل و یکی از بنیان گذاران تیلور برندز (Tailor Brands) است؛ شرکت نوپایی که با سرمایه گذاری خطرپذیر و با استفاده از هوش مصنوعی به آموزش طراحی لوگو، نوشتن و کپی و حتی برنامه ریزی استراتژی محتوا به کامپیوترها می پردازد.

سار می گوید:«تا چه میزان باید برای برندسازی زمان صرف کرد؟ یک ماه؟ یک چهارم ماه؟ با خرسندی به شما می گویم هر دو بازه ذکرشده بیش از اندازه طولانی هستند.»
مطلب مرتبط:5 استراتژی برند سازی

به گفته سار، امروزه سرعت همه چیز در برندسازی است. قبل از تیلور برندز، سار یک روزنامه نگار، سخنگوی سیاسی و یکی از بنیان گذاران ریزینگ دِ بار(Raising the bar)، مبتکر آموزشی جهانی با صدها عضو در نیویورک، سان فرانسیسکو، سیدنی و هونگ کنگ بوده است.

برندسازی در حقیقت به معنای ساخت تصویری مثبت و تأثیرگذار از شرکت، در ذهن مصرف کننده است. در اینجا به چهار نکته ای که سار در جهت تسریع برندسازی معرفی کرده است، می پردازیم:

1. موضوع مربوط به شما نیست، مربوط به آنهاست. اولین سوالی که در مسیر برندسازی به ذهن هر کسی خطور می کند این است که «آیا این برند می تواند من و هدفم را به خوبی به نمایش بگذارد؟» اگرچه هم راستا کردن برند با چشم انداز مهم است، اما قرار دادن این هدف به عنوان مهم ترین اصل و رأس شرکت در برندسازی، می تواند شما را از مهم ترین هدف که مشتری ها هستند، دور کند. سار می گوید: «نگرش شما برای حل یک مشکل و برطرف کردن یک نیاز ایجاد شده است، بنابراین پیش از اینکه مطمئن شوید برندتان نماینده شماست، باید اطمینان حاصل کنید که نماینده مشتری شما و نیازهایش است.»

2. مطمئن شوید که حتی یک کودک نیز می تواند آن را بکشد. یکی از تکراری ترین سؤالاتی که سار می شنود این است که «چگونه می توانم برندم را منحصربه فرد کنم؟» جواب ساده است؛ شما نباید این کار را بکنید. شما باید برند را به یاد ماندنی کنید و اینکار لزوماً به معنای منحصربه فرد بودن نیست. مهم نیست که مردم بگویند تابه حال چنین چیزی ندیده اند، بلکه هدف اصلی این است که محصول شما را تا زمانی که به خانه برسند و یا بخواهند برای دیگران تعریف کنند، به خاطر بیاورند. به یادماندنی بودن به چرخش سریع و توزیع برند در اینترنت منجر خواهد شد، بنابراین بهترین آزمون برای اطمینان از به یادماندنی بودن برند شما چیست؟ برندتان را به یک کودک شش ساله نشان دهید و از او بخواهید آن را بکشد. سار می گوید «در آزمون موفق شدید؟ بسیار عالی! موفق نشدید؟ رنگ های مختلف را به کار ببرید و متمایزترین آنها را انتخاب و باقی طرح را ساده تر کنید.»

3. به یاد داشته باشید که تمامی برندها در مورد احساسات و رنگ ها هستند، بنابراین بهترین آنها را تداعی کنید. برندها تماماً پیرامون احساساتی هستند که در مشتریان تداعی می کنند. این احساسات در واقع ارزشی متمایز از ارزش واقعی محصول شما ایجاد می کنند و در این میان هیچ چیز تأثیرگذارتر از رنگ ها نیست. آیا می خواهید محصول شما به عنوان یک محصول مجلل و لوکس شناخته شود؟ حتی ذره ایی از رنگ زرد به آن اضافه نکنید و به جای آن رنگ سیاه را انتخاب کنید.

می خواهید همه در اسپای جدید شما احساس آرامش کنند؟ شاید حذف رنگ قرمز و انتخاب رنگی که متمایل به آبی و بنفش است، مؤثر باشد. این یک ترفند ساده است، اما اگر آزمون رنگ الف و ب را برگزار کنید، متوجه خواهید شد که چه تأثیرات چشمگیری ایجاد خواهد شد. سار به شما پیشنهاد می دهد اگر خواستار موفقیت برندتان هستید، هنگام انتخاب رنگ دلخواه، تفکر و تعقل دوباره در رنگ ها را در نظر داشته باشید.

4. اهمیت برندها وابسته به تداوم و پیوستگی آنهاست. سار می گوید «ما در دنیایی چندوجهی زندگی می کنیم.» مردم به صورت اتفاقی در خیابان با برند شما مواجه می شوند، از سایت شما دیدن و آن را در یلپ(Yelp) جستجو می کنند. با توجه به اینکه شروع یک تجارت بازرگانی به سمت آسانتر شدن پیش می رود، مصرف کنندگان تمام سعی خود را در شناخت دقیق برند شما به کار خواهند گرفت و هیچ چیز مانند برندی که در زمینه کاری خود به چندین وجه مختلف شناخته می شود، اعتماد مخاطب را جلب نمی کند.

سار اشاره می‌کند: «درست است که همه ما می خواهیم گلف بازی حرفه ای شویم که با یک ضربه دقیق توپ را وارد سوراخ می کند، اما به وجود آوردن یک برند فرآیندی تکرارپذیر است.»

او همچنین خاطرنشان می سازد «باید همه چیز را مورد آزمایش قرار داد و به بازخورد مشتریان توجه کرد، بنابراین به جای تلاش برای ساخت بهترین برند در اولین گام، در اسرع وقت آن را افتتاح کنید و از جمع آوری نظرات و بازخوردها مطمئن شوید. در نتیجه می توانید چگونگی تطبیق در سریع ترین زمان را بیابید.»

منبع