در دنیای گرافیک امروز، «تایپ ديزاين» جایگاه خود را به خوبی اثبات کرده و طراحان گرافیک در سراسر دنیا، به عنواين مختلف از ویژگی هاى آن در مسیر انتقال پیام خود بهره می برند. این نكته تا جایی پیش رفته که طراحان حروف به صورت تخصصی بر این فعالیت متمرکز شده اند و این مساله باعث ایجاد فضاهایی تایپ محور در گرافیک امروز شده است.
در مطلب امروز این موضوع که ریشه های تایپ فارسی چگونه شکل گرفته و چه پتانسیل هایی برای ایجاد بيانى امروزى همراه خود دارند؛ مورد بررسی قرار گرفته اند و نتیجه آن به وجود آمدن خانواده حروفی بود که ریشه هایی در اواخر دهه پنجاه و اوايل دهه شصت دارد.
«عليرضا عسكرى فر»روند اين پروژه با مطالعهى ریشه تایپ «سنگین» (که توسط طراحان کمپانی انگلیسی لتراست طراحی شده است) آغاز، با بررسی و تحلیل ظاهری نسبت به دیگر تایپ های فارسی ادامه و با به وجود آمدن برخورد معاصری از تایپ «سنگین» با حفظ پتانسیل های گذشته، به پایان رساند. نتیجه ی این تحقیق، باعث پدیدآمدن تایپ «تـــوده» گشت. علاوه بر استفاده در تعداد زيادى از آثار خود طراح اعم از پوســتر، طرح جلد و… به آثاری از طراحان شاخص ایران مانند «رضا عابدینی» نيز راه یافت.
پس از گذشت چندسال از فعالیت حرفه اى «عليرضا عسكرى فر» تایپ فارسی و در کل رسم الخط عربی و فارسی توجه او را به خود جلب كرد. این مساله باعث شد تحقیقات خود را به صورت میدانی و براساس تحقیق، گردآوری و مطالعه پیش ببرد. جستجوهای مربوط به این تایپ در میان کتابفروشی های قدیمی ادامه يافت. پس از انجام این پروسه و جمع آوری و اجرای تمامی حروف تشکیل دهنده ی این خانواده، عليرضا تصمیم به رى ديزاين يا بازاجرايى آن بر اساس اصول طراحی تایپ فیس فارسی گرفت. چرا كه با بررسی آن ها در کنار هم، به این نتیجه رسید که برخی از حروف، نقش خود را به خوبی بازی نکرده و از لحاظ دیزاین، ارتباط بصری سالمی با مخاطب برقرار نمی کنند.
جایگذاری نقاط در برخی کارکترها مانند «چ» درست نبود و همچنین ارزش قلم در بعضی حروف مانند «هـ» و «ـفـ» رعایت نشده بود. او مى گويد كه در حد توان و تا جايى که فونت از ماهیت اصلی خودش خارج نشود، کارکترها را اصلاح و بعضا تغيير داده است.
عليرضا در ادامه مى گويد:
«پس از مراحل عکاسی، اجرا، عیب یابی و ریدیزاین، کارکترهای تمام حروف و اعداد و اِعراب ها بصورت تکمیل شده در اختیارمان بود. مرحله ى آخر و هدف کلی از بازیابی و گذراندن این مراحل، تولید محصولات گرافیک بود. عمده این محصولات را پوستر در برمی گرفت. پوسترهایی که عنصر اصلی آن ها، این تایپ بود و همينطور پوسترهایی که «آیکونیک» طراحى شده بودند و تیتر انها تداعی کننده ی تصویر بود»
علیرضا عسکری فرمتولد ١٣٧٠ و فارغ التحصیل كارشناسى رشته گرافيك است. شرکت در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی و کسب عناوینی مانند منتخب جشنواره ی فجر ١٣٩٠ و شرکت در نمایشگاه دعوتی دانشگاه ترکیه، صربستان و نمایشگاه گروهی منهای سی و حضور در بینال سالانه ی زنبور طلایی مسکو ٢٠١٤ از جمله فعاليت هاى اوست. عليرضا برگزيده دوم اکسپوی زمین سبز میلان ایتالیا نيز هست. او در سال ٩٢ نمایشگاه انفرادی پوستر در اصفهان با عنوان «نصب هرگونه پوستر آزاد است» در گالرى آرته برگزار كرد.