بوی ماه مهر

تصویرسازی برای تولید نوشت افزار ایرانی فراخوانی بود که چند سال قبل توسط کانون پرورش فکری داده شد. اما از همان ابتدا چندان موفق نبود و آثار قابل توجهی به دبیرخانه آن نرسید. بنابراین کانون به عنوان سفارش دهنده تصمیم می گیرد ایده تولید خود را به گونه ای دیگر مدیریت کند. با انتخاب یک تیم از هنرمندان حرفه ای. با مدیریت هنری ” سحر حقگو” و ” شاپور حاتمي” . جلد دفترهایی که در ادامه می بینید جدیدترین تولیدات کانون در این زمینه هستند که اواخر شهریور ماه رونمایی و حالا در کیف خیلی از بچه مدرسه ای ها قرار گرفته اند. پست امروز روزرنگ به قلم سحر حقگو است که از تجربه اش در گردآوری مجموعه ای متفاوت صحبت گفته است:

« این مجموعه با عناوین مهارت‌های زندگی با «قدم های کوچک»، میراث فرهنگی و غیرملموس با «یادگارهای ماندگار»، حفظ محیط زیست با «یک جهان تماشا تو راست»، تربیت دینی با « گنبد مینا»، بهداشت و سلامتی با «نشاط و تندرستی»، آشنایی با کتاب‌های کانون در «رویش دوباره»، نقاشی نقاشی با دفترهای «رنگین کمان»، سادگی رنگی در «دفترهای ساده» و شاعرانگی در «لحظه های شاعرانه» خلق شده و متناسب با این موضوعات روی جلد دفتر و نوشت افزارها طراحی صورت گرفته است. يعني جلدها فقط جلد نيستند و با مضامين علمي و فرهنگي و آموزشي ادغام شده اند.

” سعید بی‌نیاز” روان‌شناس و مسئول محتوایی یکی از این پروژه‌ها، که بیشتر موضوعات آموزش مهارت‌های زندگی را مد نظر قرار داده‌ بود معتقد است: « طی سال های اخیر، سازمان بهداشت درخصوص آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان تاکید داشت و از آنجایی که در کتاب‌های رسمی مقطع دبستان چنین آموزش‌هایی به دانش آموزان داده نمی‌شود، بسیار نیکوست که در حوزه نوشت افزار به این مهم بپردازیم. هیجان‌های منفی مثل ترس، غمگین بودن، خشم، مهارت حل مساله و تفکر انتقادی از جمله موضوع‌هایی است که سعی شده در نوشت افزارهای فعلی به آن پرداخته شود. البته در سال گذشته به واسطه‌ چند داستان کهن در طرح مجموعه نوشت افزارهای ایرانی اسلامی به این موضوع پرداخته شد؛ اما امسال مستقیم‌تر به سراغ آن رفتیم.»

شروع پروژه از یک فراخوان نه چندان موفق بود که بعد مسیرش عوض شد و شکل های مختلف به خود دید. سال 1394 به عنوان اولین دوره، تقریبا به صورت آزمون و خطا جلو رفتیم اما بعد از خروجی و بازخورد خوبی که دیده شد، تهیه کنندگان مشتاق به ادامه کار شدند. برنامه ریزی و سیاست گذاری ها بر این بود که جلد دفترها براساس مفاهیمی طراحی شوند. پس نویسندگان دست به کار شدند و متن هایی برای گروه های سنی مختلف آماده شد که حالا متناسب با حال و هوای هر گروه سنی و متن موردنظرش، طراحی می خواست.

با شاپور حاتمی لیست تصویرگران مختلف، آثار و توانایی هایشان را بررسی کردیم و مشغول رایزنی های اولیه شدیم. برخی همکاری کردند و برخی نه. بعضی مشتاق به همکاری بودند ولی فرصت نداشتند. بعضی هم مشتاق به همکاری بودند ولی توانایی لازم برای این نوع از تصویرسازی را نداشتند. گروه های سنی براساس موضوع ها تعیین شدند، سال گذشته از داستان ها و شعرهای کودکان برای گروه های سنی پایین تر و از اشعار کهن و متون ادبی قدیمی تر برای گروه سنی نوجوان استفاده کردیم اما همه موضوعات ادبی نبودند. امسال با متن های منظم تر و فکر شده تر، تقسیم بندی به مراتب بهتری شده بود. “سعید بی نیاز” بر روی موضوعات به روز و خوبی متن نوشته و سعی کرده بود با آموزش غیر مستقیم و لحن و ادبیات دوستانه تر که حس نصیحت ندهد، پیامش را برساند.

جلد کتاب، مجلات و… ویترین و اولین صحنه از هر محصول است که به مخاطب ارائه می شود. بنابراین باید جذاب باشد، دیده شود. در عین حال که می تواند اهداف والاتری را در پس خود داشته باشد. دفتر مشق یک محصول تجاری است که قشر خاصی را مد نظر قرار داده: دانش آموزان و والدین شان. پس باید دارای خصوصیاتی باشد و مواردی در آن ها رعایت شود که این دو گروه را به صورت عمومی جذب کند، مشتاق به خرید شوند. علاوه بر اینکه فاکتورهای قیمت و کیفیت در این نوع محصولات اهمیت خاصی دارد. هدف گروه ما این بود که بتوانیم به تولیداتی برسیم که مخاطب را جذب و در عین حال آموزشی و فرهنگی نیز باشد. تصاویر تولید شده با کمی تغییر و با توجه به در نظر گرفتن کاربرد قابلیت این را دارند که روی محصولات دیگری مثل پاک کن، تراش، جامدادی، کیف و..هم استفاده شوند. ما برای انجام پروژه های این چنینی به سرمایه گذار و تولیدکننده احتیاج داریم. تا زمانی که محصولات تولید و دیده نشوند، کاری از پیش نمی رود. از طرفی باید منافع تولیدکنندگان هم تامین شود که خوشبختانه در چند سال اجرای این پروژه، نتیجه رضایت بخش بوده است.»

تصویرگرانی که آثارشان را در این مجموعه می بینید: ماهنی تذهیبی، افسانه صانعی، مهدی صادقی، الهام عطایی آذر، محسن میرزایی، مهسا تهرانی،ميثم موسوی، نیلوفر برومند، نسیم بهاری، حسن موسوی، سحر حقگو، سولماز جوشقانی، سولماز جهانگیر و حديثه قربان.

 

سحر حقگو

 

میثم موسوی

 

نیلوفر برومند

 

مهدی صادقی

 

محسن میرزایی

م

 

ماهنی تذهیبی

 

سولماز جوشقانی

 

سولماز جهانگیر

 

حسن موسوی

 

حدیثه قریان

 

الهه بهین

 

افسانه صانعی

 

مهسا تهرانی


image 
imageimageimage