تایپوگرافی نوعی طراحی است و خوشنویسی نوعی نوشتن

جسیکا هیشا طراح فونت، تصویرگر و نویسنده‌ای است که تا کنون در پروژه‌های متعدد و مهمی حضور داشته است. از نام‌هایی که او با آنها همکاری داشته می‌توان به شرکت تیفانی اند کو (Tiffuny & Co) ، آمریکن اکسپرس (American Express) و کارگردان سینما وس اندرسن اشاره کرد که جسیکا عنوان فیلم قلمرو طلوع ماه (Moonrise Kingdom) را برای او طراحی کرده است.
او پیش از آنکه فعالیتش را بطور مستقل پیگیری نماید به ‌عنوان طراح ارشد در استودیوی لوئیس فیلی(louise fili) کار می‌کرد و در کنار پروژه‌های کاری مثل نونگاری لوگوی شرکت‌های میل چیمپ (MailChimp) وایونت برایت(Eventbrite)، پروژه‌های شخصی خودش مثل پروژه‌ی پرطرفدار دیلی دراپ کاپ(Daily Drop Cap) را نیز پیش می‌برد.
در کنفرانس ادوب مکس (Adobe Max) که در لس آنجلس برگزار شد جسیکا به نکاتی پیرامون اهمیت حیطه طراحی حروف و لزوم باریک بینی در آن و ظرافت‌های برخورد و اقناع مشتری در این حوزه اشاره کرد که به همراه هم ۱۶ نکته‌ی استخراج شده از صحبت‌های وی را می‌خوانیم:

تایپوگرافی (10)

1. اگر می‌خواهید یک طراح فونت شوید باید بدانید که چیزهای کوچک، مهم‌اند.
سعی کنید مطمئن شوید با حذف اضافات تزیینی، باز حروف می‌توانند قدرت فرمی خود را حفظ کنند.

2.”اول به مضمون و محتوا بپردازید”. این نکته مهمی است که معمولا به طراحان وب توصیه می‌شود اما برای طراحان حروف  هم رعایتش لازم  است.
خیلی‌ها به من می‌گویند “از کجا الهام می‌گیری؟” و فکر می‌کنند من یک کتابخانه‌ی مخفی دارم .
تنها به صدای چیزی گوش کنید که دارید برای آن طراحی را انجام می‌دهید. دانشجویان طراحی اغلب در خلق طرحی که مرحله ی تحقیق را راجع به آن نادیده گرفته اند دچار بن بست می‌شوند. شما مجبورید بنای همه چیز را بر یک تحقیق خوب و جامع بگذارید.

3. تایپوگرافی نوعی طراحی است و خوشنویسی نوعی “نوشتن”. خیلی‌ها به این تفاوت توجه نمی‌کنند.
در “طراحی تایپ” با یک سیستم کلی مبتنی بر فرم مواجهیم اما “حروف نگاری” یک آفرینش هنری منحصر به فرد و خاص است.

4. اگر فردی تمام تنظیمات برنامه illustrator اش را آف کرده باشد هنگامی که فایل کار شما را باز می‌کند همه چیز بصورت اشتباه و در هم ریخته مشاهده خواهد شد. بهتر است برای جلوگیری از هر نوع مشکل، کمترین kerning ممکن را داشته باشید.

5. اگر حروف چنانکه باید ، با هم منطبق نباشند و شما فاصله ها را به درستی تنظیم نکرده باشید تصور بیننده از طراحی خراب می‌شود.

6. شما می‌توانید تقریبا هر طرحی را به شیوه سیلک اسکرین چاپ کنید و کار، خوب از آب در بیاید. در مورد یک آیتم چاپی اغماض زیادی وجود دارد . کاغذ و رنگ عالی می‌تواند کاری کند که یک طراح بد ، ماهر به نظر بیاید.

7. کار کردن برای یک شرکت کوچک به معنای این است که باید فرز و زرنگ باشید – این شما را به یک کارمند مطلوب بدل می‌کند – اما زمانی‌که یک طراح مستقل هستید باید فعالیتتان را تخصصی کنید تا مردم بدانند برای چه چیزی سراغ شما آمده اند.
من به کار طراحی لوگو ، تصویرسازی ، تایپوگرافی و رنگ می‌پردازم. اگر می‌خواهید یکه تاز و بلامنازع باشید تخصصی کار کردن بسیار مهم است. شخصا با مسایل استراتژیک یک پروژه درگیر نمی‌‎شوم. من یک دونده‌‎ی دوی سرعتم نه استقامت.

تایپوگرافی (20)

8. من عاشق کار کردن در فضایی هستم که تنها خبره ها می‌توانند از آن سر در بیاورند!

9. چنانچه در اقناع مشتری به لزوم یک بازطراحی دچار سختی شده‌اید، یک طرح پیش و بعد از تغییر ِ مقایسه ای تهیه کنید که در نگاه کسی که تخصص طراحی ندارد تفاوتش مشهود باشد.

10. من کار کردن با طراحانی که مرا برای پروژه ای انتخاب کرده اند از کار کردن مستقیم با مشتری ترجیح می‌دهم.‌

11.شما نمی‌توانید لزوما مشتری را سرزنش کنید. اگر موردی در کار، درست پیش نمی‌رود ممکن است که شما سوالاتتان را  درست و لازم  نپرسیده باشید!

12. من برای هر نسخه‌ای از کار که برای مشتری می‌فرستم یک توضیح شامل اینکه چه کاری انجام داده ام و چرا آن کار را انجام داده ام می‌نویسم. شما بایست در تمام مراحل کار، دیدگاه حرفه ای خود را لحاظ کنید.

13. پیچش‌های ظریف، تفاوت مشهودی در نتیجه نهایی ایجاد می‌کنند.دقت به چیزهای کوچک در مجموع، منجر می‌شود که شما  به یک نتیجه عالی برسید.

14.در دانشگاه همیشه افرادی هستند که از نابود کردن کارتان با ایراداتشان در تمام طول روز لذت می‌برند و آن تجربه، تجربه خوبی است. چون حالا دیگر از دست آن عیب جویی‌ها خلاص شده‌ام.

15. وقتی دارم یک پروژه را شروع می‌کنم به چند پارامتر احتیاج دارم.
یک مود بورد ( مجموعه ای از متون و آیتم های مرتبط با پروژه در کنار هم) می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. هنگامی که با دیگر طراحان کار می‌کنم دستور کارهای خلاصه و مشخص را ترجیح می‌دهم. اگر آنها نقدا بررسی‌ها را انجام داده و تایپ فیسها را انتخاب کرده‌اند برای من هم راحت تر است که از همان‌ها استفاده کنم.

16. وقتی با مشتری کار می‌کنم از اظهار نظر خبره شناسانه به‌‎عنوان تهدید و ترساندن استفاده می‌کنم. ” اگر از آن راه بروید مردم متوجه می‌شوند”
اگر بخواهند جهت هنری خاصی به کار بدهند از آنها می‌پرسم ” بهم بگو چه چیزایی ناراحتت میکنن و اونا رو نمی‌خوای” . آنگاه از تهدیدها و مشکلات خبره شناسانه برایشان می‌گویم و آنها می‌گویند ” اوه! خودت انجامش بده!”.

typography-Jessica Hische (1)

typography-Jessica Hische (21)

تایپوگرافی  تایپوگرافی (1)  تایپوگرافی (2)  تایپوگرافی (6)  تایپوگرافی (7)  تایپوگرافی (8)  تایپوگرافی (9)  تایپوگرافی (13)  تایپوگرافی (14)  تایپوگرافی (15)  تایپوگرافی (16)
 Print  تایپوگرافی (19)
تایپوگرافی (21)  تایپوگرافی (22)  تایپوگرافی (24)  تایپوگرافی (25)  تایپوگرافی (26)  تایپوگرافی (27)  تایپوگرافی (28)

 

ترجمه از : سپیده شیرخان زاده