تصویرسازی درخت زندگی / انیس تبرایی
تصویرسازی درخت زندگی / انیس تبرایی

تصویرسازی درخت زندگی

همذاتی هنر مدرن و سنتی جایی خود را نشان می‌دهد که هر دو با نگاهی متکثر، تلاشی زیباشناسانه در تجسم بخشی به ایده‌های ذهنی خود دارند. دستاورد هر دو هنر، رسیدن به طرحی خلاقانه است. در این مسیر، تجربه یا پیش زمینه ذهنی هنرمند از کنش‌ها و محیط پیرامون، منجر به خلق طرح‌واره‌هایی بی‌مانند می‌شود. در این پروژه از روزرنگ قصد داریم مجموعه اخیر انیس تبرایی، که تحت عنوان درخت زندگی اجرا شده است را بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

پروژه درخت زندگی

مجموعه تصویرسازی درخت زندگی پروژه‌ای شخصی است که توسط انیس تبرایی در فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده و در خرداد همین سال به اتمام رسیده است. در این مجموعه مخاطب شاهد درختانی ژرف، عمیق، کهنسال و یا جوان می‌باشد. درختانی که اغلب به همراه اسب‌هایی در زیر پایشان به تصویر درآمده‌اند. در این آثار می‌توانید به‌خوبی همزیستی و تعامل نقش و رنگ را مشاهده نمایید. کنتراست موجود در حجم و تناسب موجود بین درخت و اسب‌ها نسبت به یکدیگر نشانه‌ای از حیات در برخوردی سمبلیک است. این تصاویر در عین‌حال بیانگر عواطف و حالات انسانی نیز می‌باشند.
با دیدن فریم‌های این مجموعه می‌توانید نشانه‌های مختلفی مانند زندگی، هیاهو، ترس، امید، شور، شوق و… را حس کنید. درختانی که در مجموعه درخت زندگی به تصویر درآمده‌اند، در مرکز قرار دارند و به نوعی نقطه شروع دیگر موجودات، از اطراف آن‌ها آغاز می‌شود.
این مجموعه حاصل تمرینات و مطالعات زیاد و گسترده هنرمند در حوزه رنگ و فرم می‌باشد. همچنین هنرمند سعی داشت به‌واسطه این آثار توصیفی از نسبت و جایگاه انسان در رابطه با طبیعت و برعکس نیز ارائه دهد.

منبع الهام پروژه درخت زندگی

انیس تبرایی برای خلق آثار این مجموعه از نقاشی ایرانی متأثر بوده است. بنابراین استفاده از ترکیبات رنگی این نگاره‌ها و طراحی و جایگاه اسب در نگاره‌های ایرانی از مهم‌ترین منابع الهام برای هنرمند بوده‌اند.

چالش‌های پروژه درخت زندگی

خلق یک مجموعه به خودی خود کاری سخت و چالش برانگیز محسوب می‌شود. هنرمند این پروژه نیز آزمون خطاهای فراوانی داشته است. او برای خلق این مجموعه بیش از ۴۰ طراحی (اتود) اجرا کرد. با توجه به این‌که تبرایی ایده خود را از فضای نقاشی ایرانی اخذ کرده بود، انتخاب رنگ و توجه به اکسپرسیون رنگ‌ها کاری مشکل بود. اما چالش اصلی برای او، انتخاب فریم‌های نهایی بود.

درخت زندگی درخت زندگی ۱ درخت زندگی ۲ درخت زندگی ۳ درخت زندگی ۴ درخت زندگی ۴ تصویرسازی تصویرسازی تصویرسازی