تصویرهایی که هر روز منتشر می‌شوند

بسيارى از متن‌هاى منتشر شده در مطبوعات، به تنهايى براى مخاطب جذاب نیستند مگراينكه توسط مدياهاى ديگرى از هنر حمايت شوند. تصويرسازى وكارتون‌هاى مطبوعاتى در حمايت از متن و كمك به پيشبرد درك خوانندگان، نقشى محورى دارند و بدون حضور آنان خانه مطبوعات، سرد و بى‌روح خواهد شد. بدون شك همان طورکه يك محتواى مطبوعاتى، قوانين خود را مى‌طلبد؛ يك تصويرسازى و كارتون مطبوعاتى هم بايد در چارچوبی ژورناليستى ارائه شود. چارچوبى كه باید در آن واحد، سرعت ارتباط با مخاطب، درخدمت محتوا بودن و انتخاب تكنيكی مناسب با كيفيت چاپ را در نظر گرفت.
پست امروز، اختصاص دارد به مجموعه‌اى از پروژه‌هاى كارتون مطبوعاتى على جهانشاهى كه می‌توان آنها را به نوعى تصويرگرى هم دانست. اين مجموعه، گزيده‌اى از يك‌سال كار براى روزنامه است كه به گفته‌ی خود طراح، تلاش شده است كه در اين دوره به معيارهاى ژورناليستى نزديك‌تر شود. على مى گويد: «در طراحى و اجراى اين طرح‌ها تا جای ممکن سعى كردم ذهن خواننده روزنامه را معطوف به خبر كنم و از برداشت‌هاى جانبى دورى كنم؛ چون بعضى از برداشت‌ها مى‌تواند روزنامه را در وضعيت خطرناكى قراردهد.» او مى‌گويد: «از نظر فرم هم سعى كردم به خط و ارزش‌هاى خطى اولويت ببخشم و تاجايى كه ممكن بود از رنگ دور شدم.»
على جهانشاهى متولد 1344 تهران و فارغ التحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشگاه تهران و دیپلم نرم افزارهای تری دی از ونکوور سنترال کالج ونکوور کاناداست. او به مدت بيست سال است كه در زمينه كارتون و تصويرسازى فعال است و در این مدت با مجلات و روزنامه‌های متعددی از جمله: همشهری، سروش، داستان، صبح امروز ، جام‌جم و کیهان کاریکاتور، آفتابگردان، مجله شهر و برخی مطبوعات در ونکوور کانادا همکاری داشته است. وی در سال 1390 مسئول بخش تصویرسازی گروه مجلات همشهری بوده و هم‌اکنون دبیر سرویس کاریکاتور روزنامه شرق است.

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 copy    11  12  13  14  15  16


  1. خداييش روزرنگ جااان اين چه مطلبيه؟خيلى بىمزه و معمولى بود.اين دوروز اصلا جذاب نبودن از ما گفتن.لطفا خوب و تو اوج بمون

    1. دوست عزیز نمی دانم در چه شاخه ای از هنر مشغول هستی ولی برایم عجیب است که آقای جهانشاهی رو نمی شناسی و اینکه چطور از دیگر آثار در این زمینه لذت می بری، درحالی که قادر به درک چنین آثاری نیستی. گرچه این یک امر سلیقه ای نیز می باشد ولی اگر از سبک و تکنیکی لذت نمی بریم دلیل بر این نیست که اثر ضعیفی است بلکه از محدوده درک بصری ما خارج است. در کل در نوع بیان نظر شخصی تون کمی دقت کنید (بی مزه؟ مگر راجع غذا نظر می دهید)
      موفق باشید

      1. من كى گفتم نميشماسم؟كى گفتم درك نميكنم اين كارارو؟؟ گفتم معمولى بود پس يعنى كارهاى خوبترزياد ديدم.من رشتم تصويرسازيه و اقاى جهانشاهى رو ديدم كاراش رو.اما اينا بهترين كاراش نيست و ميشد روزرنگ بهتر انتخاب كنه.بى مزه هم براى كاريكاتور كلمه مناسبيه چون كاريكاتور بايد بامزه باشه.

  2. اتفاقا این تنوع برخورد قابل ستایشه. هنر گرافیک و تصویرسازی خیلی متنوعه و اون چیزی که به مذاق، سبک و علاقه ما نمیخوره نمیتونیم بگیم بی مزه ست. شما بین تصویرسازی کتاب و روزنامه رو فرق بزارید.

  3. کارها جالب بود
    اما دلیل آوردنشون رو نفهمیدم
    به نظرم کارتونیست ها و تصویرسازان مطبوعاتی به مراتب قوی‌تر و ویژه‌تری تو ایران فعالیت میکنن که برای معرفی تو این سایت اولویت داشتن
    مثل استاد درمبخش فرضاً

  4. دست خودم نیست هر موقع به کارهای علی جهانشاهی نگاه میکنم نیشم تا بناگوش باز میشه .عجیب موجودی است این شخص ! کلا نباید گول ظاهر بههم ریخته و در هم برهمشو خورد تو وجودش از اینی که میبینی بهم ریخته تر و مغشوش تره ! علی جهانشاهی به قول خودش استادی بیش نیست و ما سالهاست از کلاس درسشون بهره میبریم اونم از نوع چجورش !

  5. سلام خیلی عالی بود…استاد جهانشاهی دوست دارم…دوستان منم علی جهانشاهی هستم از قم…باعث افتخار هست هم نام استاد هستم…یا حق.

  6. استاد درم بخش رو همه می شناسن اتفاقا پرداختن به این اشخاصی که کاراشون هنوز مهجور مونده خیلی عالیه.
    هنر تا یه جایی سلیقه ایه و مثل هر حرفه دیگه ای از یه جا به بعد بحث های فنی هم پیش میاد. قطعا کارشناسانی که تو این سایت پربار در حال فعالیت هستن سطح معلوماتشون بیشتره و فرق بین کار معمولی و خوب رو متوجه میشن. این طراحیای خطی شاید تو نگاه اول ساده و بی پیرایی به نظر بیان، ولی به مرور زمان که سبک هنرمند شناخته بشه و جا بیفته اتفاقا همین طراحیا خیلی بیشتر پتانسیل مشهور شدن و محبوب شدن بین مخاطبا از همه قشری رو دارن

  7. يكي از سخت ترين كاراي دنيا ! ساده فكر كردن و ساده خلق كردن هستش.
    علي جهانشاهي راحت اين كار رو بلده .
    موفق باشي استاد

  8. سلام دوستان ی خواهشی داشتم من دنبال مقاله هایی از تصویرسازی ژورنالیستی هستم اما هیچ منبعی و کتابی در اختیارم نیس و توو اینترنت هیچی نیس
    کسی هس ک بتونه راهنمایی کنه؟ممنون میشم واقا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *