تفاوت‌ تصویرسازی کتاب و نشریه

« یکی از تفاوت های قابل توجه مجله و کتاب “مخاطب” آن است. می‌توان گفت که مخاطبان مجلات و نشریات عموما مخاطبان عام هستند که گاها از نظر نوع نیازها، علایق، سن و … با یکدیگر متفاوت هستند. از این رو سعی بر آن است که مطالبی که در مجلات درج می‌شود مطابق با این خواسته ها و نیازها باشد. دوم آنکه نشریات و مجلات زیر مجموعه‌ی مطبوعات هستند. از این رو مطالب آنها عموما مطالب روز بوده و دارای طول عمربسیار کوتاه تری نسبت به کتاب ها هستند.
یکی دیگر از تفاوت های مهم میان تصویرگری نشریات و کتب داستانی “توالی تصویری” است. عموما در نشریات موضوعات هر بخش با بخش دیگر متفاوت است که در نتیجه رویکرد تصویری متفاوتی را طلب می‌کند. تصویرگر بر حسب نوع موضوع و البته مخاطب، زبان بصری مناسب را مد نظر قرارداده و تصویر خود را خلق می‌کند. خاصیت این تصویر این گونه است که عموما با موضوعات قبل و بعد از خود متفاوت است. از همین رو دست تصویرگر برای آفرینش جلوه های بصری نو از جمله ترکیب یا تکنیک های متفاوت بازتر است. البته تمامی این رویکردها باید بر طبق فرم بندی و آرایش مجله باشد که تصویرگر می بایست قبل از هر چیز آن ها را مد نظر قرار داده و بر طبق آنها تصویر بدیع خود را خلق نماید. این فرم بندی شامل هویت بصری مجله نیز می گردد که از قبل طراحی شده و عموما تصویرگر باید خود را با آن انطباق دهد.
اما در خلق تصویر برای کتاب، این روند کمی پیچیده تر می‌شود. مخاطب خاص تر شده و موضوع نیز محدود می‌شود. تصویرگر با توجه به نیازهای متن و البته نیازهای مخاطب خود بایستی قبل از هر کس دیگر به هویت بصری، قطع کتاب، جایگاه تصاویر و نوشته‌ها، کانسپت کلی کار، سن مخاطب، پیام و یا هدف کلی متن، تعداد صفحات و نیز تقسیم بندی مناسب در روند طراحی کتاب که همان توالی تصویری است توجه ویژه ای نشان دهد و قبل از شروع اجرای خود، ماکتی از کتاب را تهیه کرده و تمامی موارد مورد نظر خود را در آن اعمال کند.
به نظر من ارتباط سریع با مخاطب یک اصل مهم در تصویرسازی مطبوعاتی است. بدان معنا که یک فریم تصویرسازی با موضوع مشخص باید بتواند نیازهای متن و البته مخاطب را در کوتاه ترین زمان ممکن برآورده سازد و بتواند با آن به سرعت ارتباط بگیرد.»
آنچه خواندید توضیحات افسانه صانعی – دانش آموخته کارشناسی نقاشی دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشگاه هنر – در زمینه تفاوت های تصویرگری برای نشریات و کتاب‌های داستانی بود. افسانه فعالیت حرفه‌ای در رشته تصویرگری را از سال 1389 با نشریه سروش کودکان آغاز نمود. پس از آن با نشریات و مجلات گوناگون در گروه های سنی کودک ،نوجوان و بزرگسال همکاری نموده است. وی در طی این سال ها نیز در زمینه طراحی کاراکتر و پس‌زمینه در چندین پروژه انیمیشن چون “باغ خیال” به سفارش سازمان میراث فرهنگی و “تاریخ از این ور” به تهیه کنندگی حوزه هنری شرکت داشته است.
تصاویر ارایه شده گلچینی است از آثار دیجیتالی اوست که طی سالهای 1389 تا کنون به سفارش مجلات متعدد کودکان، به چاپ رسیده است.

tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei

 tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (8)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (9)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (6)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (7)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (4)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (5)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (2)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (3)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (15)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (13)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (14)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (11)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (12)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (1)  tasvirsazi-roozrang-afsaneh-sanei (10)
image 
imageimageimage