جادویی با منطق الطير/ نگین احتسابیان

امروز به تماشای تصویرسازی مجموعه داستان های منطق الطیر برای بزرگسالان دعوت شده ايد. تصویرگر این مجموعه« نگین احتسابيان»، براساس سفارشی از نشر وریتا کیتاپ ترکیه این کتاب را کار کرده است. « زهرا ت.اوزبورسالی» نیز بازنویسی این اثر عرفانی ادبیات فارسي را بر عهده داشته است. با پروژه روزرنگ امروز همراه باشید.

« من چند تکنیک اصلی برای تصویرسازی دارم که باتوجه به سبک و فضا و نیاز کتاب آنها را انتخاب می کنم. یکی از آنها میکس مدیاست که شامل ترکیبی از طراحی مدادی، کلاژ کاغذهای مجلات و ترکیب مواد دورریختنی است. فضای این مجموعه الهام گرفته از مینیاتورهای ایرانی است با همان تزئینات و پرسپکتیو شکسسته و دید نائیوی که در نوع روایت ساده است، اما معناهای ثانویه را در لایه های زیرین تعریف می کند.

در این کتاب می خواستم در عین حال که تصویرسازی اصالت متن و هویت ایرانی را حفظ می کند، خسته کننده و قدیمی هم به نظر نیاید، از طرفی فضای جادویی داستانهای منطق الطیر امکان تاویل شخصی را از داستانها باز می گذارد و بزرگسال بودن مخاطب هم آزادی تصویرگر را در استفاده از نمادها بیشتر می کرد.

معمولا برای کارهایم اتود کامل نمی زنم. بعد از خواندن داستان و جستجو درباره اطلاعاتی که برای آن لازم است بدانم، استوری بورد کلی و ترکیب بندی های اصلی را در یک صفحه با خطوط خیلی ساده مشخص می کنم، در حدی که معلوم باشد در هر صفحه چه بخشی از متن باید قرار بگیرد و موضوع اصلیش چه باید باشد. بعد از آن طراحی کاراکتر را شروع می کنم که به نظرم جذاب ترین بخش ماجراست. استفاده از کلاژ در ترکیب با تکنیکهای دیگر این آزادی را می دهد که قدم به قدم جلو بروم و  در هر مرحله از کار بخش هایی را تغییر بدهم و اتفاق هایی را وارد کنم که به نسبت طراحی صرف، غافلگیر کننده اند.»

« نگین احتسابيان» متولد آبان 1358 تهران است. بعد از دوره کارشناسی گرافیک دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دوره انیمیشن دانشگاه غربی انگلستان ،بریستول UWE را نیز می گذراند. آغاز فعالیت حرفه ای به سال 80 و شرکت در نمایشگاه‌ها و بینال‌های متعدد هنری در ایران و کشورهای دیگر برمی گردد.
او برنده قلم طلایی بلگراد 1386، مدال تشویقی نومای ژاپن 1385، پلاک “ماهی سیاه کوچولو” از شورای کتاب کودک ایران 1393 و تقدیرشده در مقام سه هنرمند برتر ادبیات کودک کشور سی سال گذشته، در جشنواره کتاب‌های تصویری داستانی‌تالیفی مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز 1395 و همین طور با بیش از 30 عنوان کتاب مصور چاپ شده به زبانهای مختلف برای کودکان و بزرگسالان از هنرمندان فعال این روزهای تصویرگری  ایران است.



image 
imageimageimage