داماهى؛ افسانه جنوب ايران

در افسانه هاى جنوب ايران، از ابرماهى بزرگ و زيبايى سخن آمده که در ژرفاى آب ها مى زيسته و بوميان بـه آن «داماهى» مى گفته اند. او روزى رسان ساحل نشينان و نجات دهنده ماهى گيران گرفتار موج ها بوده و به يارى عشاق نيز مى شتافته است. در قصه ها آمده که روزى گردابى عظيم و توفانى هولناک درياى جنوب را در برگرفت و هر لحظه بيم آن مى رفت که مردمان در آب هاى سرگرد آن غرق شوند. داماهى که در بطنش آرمان شهرى بارور از شادى و موسيقى بود؛ خود را فدا کرد تا موج ها فرو بنشينند و برکت به زندگى مردم بازگردد. روز بعد پيکر داماهى را بر روى ساحل يافتند در حالى که تا سال ها دهانش دروازه امن ورودى بندر بود و خورشـيد از چشمى به آسمان بر مى آمد و در چشمى ديگر به غروب مى نشست.

«مجتبى اديبى» درباره طراحى آلبوم موسيقى داماهى مى گويد: «ایده اصلی طراحی آلبوم داماهی از موج های خروشان دریا وام گرفته شد. جایی که در واقع این اسطوره در هیبت ماهی عظیم الجثه در آن زندگى مى كرده و در زمان گرفتاری به یاری مردمان آن خطه -خلیج فارس- می شتافته است.
از طرف ديگر تلاش كردم نشانه نوشته داماهی هم مانند موجودی اسطوره ای باشد که در دل خود امید و شور و عشق و زندگی دارد.
ساختار فرم های خطی موج مانند، بر اساس ریتم های مختلف اما ساده ای که در موسیقی داماهی شنیده می شود تغییر شکل پیدا می کند. گاهى این امواج خروشان با ضرب آهنگی سریع خود را به رخ می کشد و گاهى هم مانند ملودی با ریتمی آرام، تصویر دریایی با موج هاى یکدست را تداعی می کند.
پالت رنگی آلبوم بعد از مشورت با اعضای گروه و تهیه کننده انتخاب شد. رنگ های نارنجی قرمز و زردکِرِم با الهام از غالب رنگی فرش خاکی جزیره هرمز انتخاب گرديد و در نهایت رنگ سياه به عنوان مکمل این دو رنگ و کامل کننده هارمونی انتخاب شد.
آلبوم موسیقی داماهی در ٣ لت پشت و رو طراحی شده است. لت های بیرونی به معرفی آلبوم اختصاص دارد و در لت های داخلی متن داماهی به همراه تصویری از اعضای گروه قرار گرفته است. طراحی پوستر رونمایی و آگهی هم بر اساس ساختار کلی آلبوم به سرانجام رسید.


Damahi  (1) Damahi  (2)  Damahi  (3) Damahi  (4) Damahi  (6) Damahi  (5) Damahi  (7) Damahi  (8) Damahi  (9) Damahi  (10) Damahi  (11) Damahi  (12) Damahi  (13) Damahi  (14) Damahi  (15) Damahi  (16) Damahi  (17) Damahi  (18) Damahi  (19) Damahi  (20) Roonamayi  (1) Roonamayi  (2) Roonamayi  (3) Roonamayi  (4) Roonamayi  (5) Roonamayi  (6)


image 
imageimageimage
  1. بنده از روزی که سایت روز رنگ متولد شده است یکی از منتقدین آثار این سایت می باشم / دوستان کمی جدی باشید در نقد آثار/ الکی هم تعریف نکنید …اگر دوستهای صمیمی این آقا هستید به جای تبریک و تعریف بهشون پیامک بزنید و فضای اینجا را برای نقد بهتر آماده سازی کنید/ به قول خود سایت روز رنگ عزیز خلاق باشيد و با روحيه‌ى مثبت و اثرگذار در مباحث شركت كنيد / اگر میشه باتوجه به کارهای قبل جناب ادیبی عزیز این کارها را نقد کنید / اصول نقد هنری می گوید از گذشته تا به روز یک طراح را سعی کن در نظر بگیری و بعد با آگاهی نقد منصفانه انجام دهی / لازم می دانم در اینجا با جسارت تمام بگویم که متاسفانه نمی دانم چرا این مجموعه نسبت به دیگر کارهای ایشان ، مجموعه ای بسیار ضعیف و عجله ای کار شده است.. باور ندارید یه سری به لینک های قبل در این سایت مراجعه کنید / طراحی که به اون شکل پوستر کار می کند با این کار ضعیف در کارنامه اش تناقض ایجاد نمی کند.شاید هم دلیلی دارد برای خود که باید پاسخگو باشد..روز رنگ جان سپاس….حتما حتما نظرم را بدون سانسور منتشر کن / قابل توجه آقای ابوسعید / بابک حقیقی / استادددددد حسین اسکندری / مدرس زاده / علی معتمدیان عزیز / دوستان نقد کنید …..تعریف بیجا مانع نقد خوب می شود / روز رنگ جان سپاس

    1. هرکس حق داره نظر خودش رو بگه تا جایی که به حقوق دیگران احترام بگذاره ، شما با نظرتون این حق رو داری زیرپا میگذاری ، همونجور که شما به قول خودتون انتقاد میکنی دوستان دیگر هم حق دارن تعریف کنن ، آقای ادیبی هم لازم نیست پاسخ گو باشن به ما ، چون اصل قضیه راضی بودن سفارش دهمده هستش ، تعیین تکلیف کردن برای دیگران اساسا کار اشتباهی هستش ،

  2. باسلام، در مورد رنگ که فرمودن:
    …پالت رنگی آلبوم بعد از مشورت با اعضای گروه و تهیه کننده انتخاب شد. رنگ های نارنجی قرمز و زردکِرِم با الهام از غالب رنگی فرش خاکی جزیره هرمز انتخاب گردید و در نهایت رنگ سیاه به عنوان مکمل این دو رنگ و کامل کننده هارمونی انتخاب شد…

    از نظر علم دیزاین و اینکه باید هر جزئی کارکرد و دلیل مناسبی داشته باشه آیا انتخاب درستیه؟ آیا«فرش خاکی!!!» دلیل مناسبی برای رنگ غالب سرزمین ساحلی و دریایی جنوبه؟؟

  3. بسیار عالی. دست مریزاد مجتبی.
    در ضمن سخنی هم با افراد به اصطلاح منتقد! دوست گرامی گام اول برای انتقاد از دیگران این است که جسارت نوشتن نام خودت را داشته باشی و خودت را پشت دیوارهای شیشه ای مجازی پنهان نکنی. برای مخاطبان مهم است کسی که به انتقاد می پردازد؛ آیا سابقه ای در این زمینه دارد؟

  4. آقای جرالد عزیز منتقد:
    1-اصولا مخالفت کردن کار سختی نیست این کار رو همه بلدن انجام بدن آدمی که چیزی در چنته خودش نداشته باشه بلده به همه چی غرغر کنه و یکسره در حال تشعشع بار منفی به دیگران باشه
    2-از لحن طلبکارانه صحبت کردنتون معلومه که اصولا شما رو نباید اصلا جدی گرفت
    3- دوستانی که لطف دارن و تعریف کردن از کارام به خودشون مربوطه که نظرشون رو هر طور که می خوان
    4- اصلا برام مهم نیست که شما از کار من خوشت بیاد یا نیاد این کم اهمیت ترین چیزیه که من حتی بهش فک کنم…
    5-من به هیچ کس جز خودم پاسخگو کارهایم نیستم خود آدم میتونه بهترین منتقد خودش باشه در درجه اول.
    6-اصولا معلوم نیست شما در چه جایگاهی هستیید حتی می ترسید نام خودتون رو هم بنویسی چون احتمالا خودتون بهتر میدونید که چیزی برای عرضه ندارید بنا براین شروع می کنی پای همه پست ها به حساب خودت انتقاد می کنی . البته من اسمشو می ذارم غرغر.جایگاه نقد رو نباید با غرغر کردن اشتباه گرفت آقای جرالد منتقد عزیز
    7- این کار هم در ادامه ی کارهای دیگرم هست و فضای چندان متفاوتی با کارای دیگرم نداره چون تلاش می کنم همشون رو در یک مسیر پیش ببرم. ضعیف یا قوی بودنش رو هم خودم میتونم تشخیص بدم نه شما.
    8- من واقعا از نقد های سازنده و درست استقبال می کنم چه چیزی بهتر از این که کار یک طراح درست و منطقی و به دور از حسادت و. احساسات نقد بشه .
    9- دوستان عزیز خودشون نتیجه گیری می کنن چه کاری خوبه چه کاری ضعیفه نیاز به نظر دیگران هم ندارن که بیان بهم پیام بدن .
    10-آقای جرالد عزیز منتقد !!!!!!!!!….
    حال متكلم از كلامش پيداست‏
    از كوزه همان برون تراود كه در اوست‏

  5. درود و سپاس به مهر پاییز دل شما و به امید اردی بهشت.
    هرچه زبان شوم نمی توانم زحمات شما را تقدیر کنم.
    “سیب سبز”
    پیشکش دستان پر مهر شما

    یا علی مدد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *