درون پاراگراف چه می‌گذرد؟ اصول تایپوگرافی

کتاب «درون پاراگراف چه می‌گذرد؟ اصول تایپوگرافی» نوشته سایرس های‌اسمیت و ترجمه  فرزانه آرین‌نژاد توسط نشر مشکی منتشر شده است. در بخشی از این کتاب آمده است:« ما در سرزمین عجیب تایپوگرافی زندگی می‌کنیم. امروزه تایپوگرافرها تایپ‌فیس‌های بیشتری در اختیار دارند و وجود کامپیوترها تنطیم حروف‌چینی را بسیار راحت‌تر از گذشته کرده است. تایپوگرافرهای توانا متخصصانی هستند که می‌توانند تجربه‌ی خواندن را از یک مطالعه‌ی صرف فراتر ببرند. آن‌ها با انتخاب نوع تایپ‌فیس و تصمیم‌گیری در مورد اندازه‌ی حروف و فاصله‌گذاری، صدای نویسنده را واضح‌تر و تجربه‌ی خواندن را لذت بخش‌تر می‌کنند.

توانایی تشخیص و فهم ساختار پاراگرافی از یک متن چاپ شده مبنای مناسبی برای آموختن هنر تایپوگرافی است. تمام آموزه‌های این کتاب بر همین مبنا است. این کتاب از ایده‌ی گوتنبرگ برای گذاشتن هر حرف در قالب مخصوص به خودش و مباحث پایه در طراحی حروف آغاز می‌شود، به مسئله‌ی چگونگی خواندن می‌پردازد، فاصله‌گذاری در حروف، کلمات و سطرها را توضیح می‌دهد و در انتها به تنظیم و میزان‌سازی پاراگراف می‌پردازد. کتابی پایه در رشته‌ی گرافیک برای علاقه مندان به طراحی حروف و تایپوگرافی.

متیو کارتر، طراح تایپ معروف انگلیسی در مورد این کتاب می‌گوید: « سایروس‌ های‌اسمیت سرپوش پاراگراف را برمی‌دارد و محتویات درونش را نشان می‌دهد. سایروس، اجزاء تایپوگرافی، یعنی فرم و فضا که حرف، کلمه، خط و پاراگراف را می‌سازند، با اصلاحات درست و از طریق تصاویر واضح و زبان ساده توضیح می‌دهد.»

در سراسر این کتاب برای درک بهتر هر یک از اصطلاحات تایپوگرافی مثال تصویری آمده است و در موارد مورد نیاز در کنار مثال‌های تصویری لاتین، نمونه‌های تصویری فارسی نیز به آن اضافه شده است.

 


image 
imageimageimage