در گلستانه

مجموعه ای که امروز در پروژه روز خواهید دید به سفارش انتشارات Éditions courtes et longues فرانسه در سال 2017 کار شده است. ” رضا دالوند” تصویرگر این کتاب است و در خلق تصاویرش از گواش و آبرنگ و اکرلیک گرفته تا کلاژ و رنگ پلاستیک استفاده کرده است.

« پروژه ” گلستانه” از سال ها پیش در ذهنم بود و بعضی از فریم هایش را در همان زمان اجرا کرده بودم. این کتاب پروژه ای شخصی بود که سفارش دهنده خاصی نداشت. ادبیات کهن ایران همیشه برایم جذاب بوده و مایل بودم روی این کتاب ها کار کنم. گلستان سعدی بخاطر نوع داستانی آن کشش بیشتری برایم ایجاد کرد و در نهایت اولین کارم روی ادبیات کهن ایران را برای گلستان سعدی انجام دادم.

اتودهای اولیه را سال 2013 زدم، چند فریم را هم اجرا کردم که همان سال برنده “پلاک طلا” از “دوسالانه تصویرگری قلم طلای بلگراد” شد و همچنین دیپلم افتخار تصویرگری اکراین  2013  را به دست آورد.
مدتی طول کشید تا کتاب را تمام کنم که در نهایت سال 95 به اتمام رسید. طی این مدت جوایز متعددی مثل “طوبای زرین جشنواره تجسمی فجر” را به دست آورد و در نمایشگاه های بسیاری مثل “دوسالانه نامی کره جنوبی”، “دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا” و “نمایشگاه تصویرگری شارجه امارات” هم به نمایش درآمدند.

تمام تلاشم حفظ وحدت بین فریم های ابتدایی و پایانی بود چرا که فاصله زمانی زیادی مابین انجام آنها افتاد و طی این مدت مقداری لحن کاری من عوض شد ولی در نهایت تصاوير کتاب یکپارچه و یکدست درآمد.

این کار چون یک پروژه آماده بود، مشکلی با ناشر نداشتم، درواقع ناشر یک کتاب آماده از من خریداری کرد و با تمامی تصاویر، داستان و عناصر گرافیکی موافق بود. هرچند برای صفحه آرایی و دیزاین کتاب مقداری صحبت کردیم تا به نتیجه مشترک رسیدیم. چون طراحی کتاب در ابتدا برای زبان فارسی در نظر گرفته شده بود ولی در نهایت توسط انتشارات courtes et longues و به زبان فرانسه چاپ شد. البته قرار است به زودی و برای نمایشگاه کتاب سال آینده نسخه فارسی این کتاب توسط انتشارات ” مدرسه” به چاپ برسد.

اما درمورد متن، سعی کردم بسیار به داستان ها پایبند باشم ولی در عین حال در تصاویرم به دنبال چیزی بیشتر از متن می گشتم. عناصری در دل تصاویر پنهان می کردم، زوایای جدیدی می ساختم و سعی می کردم چندین داستانک در کنار داستان اصلی خلق کنم.

گلستان سعدی به خاطر زبان گویایی که دارد تمامی گروه های سنی را در بر می گیرد. هرچند نوجوانان مخاطب اصلی کتاب هستند اما سن های پایین تر نیز از این کتاب لذت خواهند برد و البته بزرگسالان که بی شک یکی از مهمترین مخاطبان آثار کلاسیک ادبیات ایران هستند.»

پروژه دیگر ” رضا دالوند” در روزرنگ را می توانید اینجا ببینید.

 


image 
imageimageimage