سفر کردن با مخاطب

بیشتر آثاری که در پروژه امروز روزرنگ می بينيد بر اساس موضوع خاصی طراحی شده اند. بعضی در قالب مجموعه و بعضی دیگر به صورت تک فریم ارائه شده اند.

« تصاویری که به مجموعه های شعر بر می‌گردند بیشترین اهمیت را داشته اند از این نظر که گذشتن از ظاهر و پرداختن به معنای واقعی را می طلبيد. هرچند برداشت انسان های مختلف از یک شعر متفاوت است اما چیزی که برای من خیلی اهمیت داشت، این بود که اثرم تفسیر کلمه به کلمه شعر به صورت تصویری نباشد و باتوجه به بازخوردی که از شاعران و مدیران هنری داشتم تا حد زیادی موفق بوده. این مطلب درباره سایر موضوعات هم برایم خیلی مهم است. این که اثرم نگرشی جدید از موضوع را مطرح کند و با زاویه جدیدتر و عمیق تری آن را بررسی کند.

ترجیح می دهم از تکنیک های مختلفی برای ارائه اثرم استفاده کنم اما معمولا ارائه نهایی آن ها با ترکیب لایه های مختلف در کامیپوتر و به صورت دیجیتال ارائه می شود. در این میان کلاژ از جمله تکنیک هایی است که همیشه برایم جذاب بوده و باعث آزادتر و راحت تر کار کردن ذهنم می شود.

معمولا سعی می کنم از چیزهای مختلفی که اطرافم هست یادداشت بردارم. به صورت عکس نوشته یا طراحی و در بعضی موارد نمونه هایی از برگ، گل یا سنگ ها را جمع می کنم، طبیعت همیشه برایم بهترین معلم بوده و هست. هروقت خسته می شوم یا احساس می کنم نیاز به استراحت دارم با یک گردش کوتاه در طبیعت جواب خیلی از سوالهايم را پیدا می کنم. همین طور هر جا که می روم سعی می کنم از وسایل مختلفی که اطرافم هست یادداشت بردارم، همه آنها به شکلی درجریان کارهای مختلف به بهبود جریان کار کمک می کنند. به نظرم این یادداشت ها و دفترها مهمترین و بهترین ابزار برای پیداکردن مسیر درست و شخصی است، شايد بی شباهت به یک کتاب مقدس که هربار راه نجات را نشان می‌دهد، نباشد.

بیشتر از موضوع، نحوه پرداختن به سوژه است که برایم اهمیت پیدا می کند، البته که نمی توانم با شعرها و سوژه هایی که خیلی سطحی هستند ارتباط برقرار کنم.  ترجیح می دهم مخاطب را باخودم همراه کنم  و به یک سفر ببرم. دوست دارم وقتی با اثرم روبه رو می شود روح کار و حس من در زمان خلق اثر به او منتقل شود و بتوانيم با زبان هنر با هم حرف بزنيم، زبانی که بین المللی است و فرق نمی کند ما اهل کجا باشیم، مهم این است که از این طریق با انسان های مختلف ارتباط برقرار کنیم. به همین دلیل معمولا آثارم در قالب موضوعات مختلف لایه های مختلفی دارند.

قبل از شروع کارم حتما درباره اش تحقیق می کنم. به این معنی که اگر نیاز به طراحی کاراکتر داشته باشد حتما راجع به آن شخصیت مطالعه می کنم. خصوصیاتش را می نویسم و بعد اتودهای متفاوتی در حالت های مختلف می زنم تا به نتیجه برسم. اما برای مجموعه های شعر سعی می کنم قبلش از مناظر و سوژه هایی که مناسب مجموعه است عکاسی کنم. درهرصورت تحقیق بخش مهمی از کارم است، درتمام مراحل حتما تحقیق می کنم و مرتب اتودهای مختلف را تجربه می کنم.»

« نرجس محمدی» متولد 1364 شهر مشهد است. او که تصویرگر ، کیوریتور و مدرس هنر است کارشناسی گرافيك خوانده و عضو انجمن تصویرگران آمریکا، عضو انجمن بین المللی تصویرگران و نویسندگان و عضو پيوسته انجمن تصويرگران ایران است. رزومه کاری نرجس محمدی پر از حضور های بین المللی است: منتخب مجله Artist Portfolio Magazin، برگزار کننده و حضور در نمایشگاه بین المللی تصویرسازی در مشهد با عنوان ( باخودم گاهی)، 2016، منتخب دویست تصویرگر برتر سال 2015-2016 به انتخاب انتشارات Archive، منتخب 100 تصویرگر برتر سال 2014 به انتخاب انتشارات  Taschen، حضور در نمایشگاه کتاب های دست ساز  (Como Pedro Por mi casa)  /اسپانیا/2014، منتخب بخش spot light on riding  نمایشگاه، بولونیا/2013 و…کتاب های چاپ شده با تصویرگری او از ده جلد گذشته اند.

womankind-magazine

untitle womankind-magazine-2-there-is-a-bird-inside-me silence-breaks-you-hs-publishing-house now-i-can-call-you-a-friend-elmi-farhangi-publishing-house prsonal-collection big-bear-and-little-girl city-beer-label-design

mohammadi

mohammadi-6 mohammadi-7 mohammadi-4 mohammadi-5 mohammadi-3 mohammadi-1 mohammadi-2
image 
imageimageimage