شخصیت ایرانی در فضاى صنعتى: طراحى هويت سازمانى

سال ١٣٨٩ «كسرى عابدينى» به عنوان مدیر هنری، سفارش هويت سازمانى «شركت زلال ايران» را پذيرفت. شركت زلال ايران از سال ١٣٦٣ فعاليت خود را با تمركز بر پروژه هاى آب شهرى و صنعتى آغاز نمود و تا امروز يكى از پيشگامان عرصه ارايه خدمات آبرسانى در داخل و خارج از کشور می باشد.
طراحى و گسترش هويت جامع سازمانى، لوگوتايپ و گرافيك محيطى اين پروژه تا فروردین سال ٩٤ ادامه يافته است. ايده اوليه طراحى لوگو و هويت بصرى شركت، با توجه به قطره هاى آب و تصفيه ى آن آغاز شد و با استفاده از فرم دايره و رنگ هاى آبى چرك و آبى شفاف که هر کدام به منزله ى آب فاضلاب و آب تصفيه شده بودند المان هاى اصلى شكل گرفت و در نهايت با بهره گیری از رنگ نقره اى براى تاکید بر صنعتى شدن هويت سازمانى، به صورت نهايى درآمد.
كسرى در مورد اين پروژه مى گويد: «تاکید و استفاده از فرم دايره، اشاره به حوضچه هاى آب دايره اى شكل غول پيكرى بود كه براى تصفيه و پالايش آب، مورد استفاده قرار مى گيرند.
طراحی جدید نشانه و هویت برای سازمانی با ٢٦ سال فعالیت حرفه ای -با توجه به استایل طراحی من- کار ساده ای نبود. به کارگیری تایپ فیس نستعليق، براى شكل دهى به لوگوى يك شركت كاملا صنعتى، اتفاق مهم طراحى اين هویت سازمانى بود. در واقع با اين استراتژى، يك جريان فرهنگی با تِم ايرانى، به يك فضاى صنعتى تزريق شد و نگاه مخاطبين اين شرکت را به خود جلب کرد.
طراحى هويت بصرى اين شركت، محدود به اقلام معمول نيست. بلكه از ماشین آلات بزرگ صنعتی تا هداياى تبليغاتى شامل آرت ورک های اختصاصی در قالب تابلو، سفره هفت سين و كاسه های دکوراتیو که مورد تولید قرار گرفته را شامل مى شود. اعتبار و اعتماد سفارش دهنده سبب شد تا این پروژه با تمام دردسرها و گرفتاری های خاصش در این چند سال، تبدیل به یکی از لذت بخش ترین تجربه های حرفه ای ام در کنار دیگر سفارشاتم شود»

كسرى عابدينى متولد سال ١٣٥٣ است. او كه لیسانس نقاشی اش را از دانشگاه آزاد اسلامی دريافت كرده، در سال های ابتدایی فعالیتش به عنوان دستیار در استودیوی «رضا عابدینی» مشغول به تحصیل و از همان جا با دنیای گرافیک حرفه ای آشنا شد. كسرى هم اکنون بیش از پانزده سال است كه به شكل حرفه اى در زمينه گرافيك و تایپوگرافی فعاليت مى كند. «با ز ا ا ر» نام نمایشگاه انفرادی گرافیک اوست که در سال ٨٧ در گالری ممیز خانه هنرمندان به نمایش درآمد. شرکت در نمایشگاه های گروهی و جشنواره های معتبر داخلی و خارجی، کسب جایزه های داخلی و نشر آثارش در کتاب های بین المللی، داوری و همکاری با چند فستیوال بین المللی پوستر، برگزاری ورکشاپ و تدریس، از دیگر فعالیت های او در این سال هاست.


Zolal Iran Identity (0) Zolal Iran Identity (1) Zolal Iran Identity (2)

 
 Zolal Iran Identity (23) Zolal Iran Identity (20) Zolal Iran Identity (22) Zolal Iran Identity (21) Zolal Iran Identity (18) Zolal Iran Identity (19) Zolal Iran Identity (15) Zolal Iran Identity (17) Zolal Iran Identity (8) Zolal Iran Identity (33) Zolal Iran Identity (29) Zolal Iran Identity (5) Zolal Iran Identity (4) Zolal Iran Identity (6) Zolal Iran Identity (3) Zolal Iran Identity (31) Zolal Iran Identity (32) Zolal Iran Identity (27) Zolal Iran Identity (28) Zolal Iran Identity (24) Zolal Iran Identity (25) Zolal Iran Identity (26)

 


image 
imageimageimage