طراحی جلد با طعم تصویرسازی

« در بیشتر موارد روند کار من به این صورت است که وقتی سفارش کتاب جدیدی از سوی انتشارات داده می‌شود از مترجم و یا نویسنده، خلاصه‌ کتاب به همراه متن صحنه‌هایی که از لحاظ بصری دارای جذابیت هستند را می‌گیرم و پس از مطالعه آنها و پرسش و پاسخ تکمیلی (نظیر ژانر اصلی داستان، شکل و شمایل کاراکترها٬ محیط زندگیشان یا محل رخ دادن حوادث کتاب٬ و حتی دوره‌ تاریخی و…) شروع به جمع آوری منابع تصویری و بعد از ان طراحی اولیه جلد (اسکیس) می‌کنم.

گفتم خلاصه کتاب،چون خیلی کم پیش می‌آید که زمان کافی برای خواندن کل کتاب را داشته باشم و در اکثر مواقع با همکاری مترجم یا نویسنده میزان اطلاعات قابل قبولی از کتاب به دست من می‌رسد و از همان اطلاعات برای طراحی جلد استفاده می‌کنم.

بعد از طراحی اسکیس اولیه (در صورتی که خودم مدیر هنری مجموعه نباشم) طراحی را به منظور تایید برای مدیر هنری می‌فرستم و انجا اگر نیاز به تغییرات داشته باشد تغییرات را اعمال می‌کنم؛ در غیر این صورت کار مستقیما می رود برای اجرای نهایی.

در آخر هم بعد از پایان تصویرسازی جلد، اگر خودم گرافیست مجموعه هم باشم شروع به  طراحی لوگوتایپ و کامل کردن لی‌اوت جلد می‌کنم، در غیر این صورت کار برای گرافیست فرستاده می‌شود تا مراحل نهایی را  انجام بدهد و برای چاپ آماده شود.

چیزی که این وسط خیلی اهمیت دارد تعامل با مدیر هنری است؛ در طول مدت طراحی جلد، کار به صورت رفت و برگشتی با مدیر هنری همواره چک می‌شود و از این بابت نقش مدیر هنری هم در پروسه‌ طراحی جلد قابل توجه است.»

امین طالبی متولد 1370 و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه تهران است. پروژه دیگر وی در روزرنگ را در اینجا بخوانید.



image 
imageimageimage