طراحی روزنامه‌ ایران ورزشی

با تغییر تیم مدیریت روزنامه‌ ایران ورزشی و بالطبع نگاه متفاوت آن‌ها به مقوله‌ روزنامه‌نگاری و شاخه‌های پیوسته‌ آن؛ وعده‌ «تحولی اساسی در شماره‌ی ۶۴۰۰» این روزنامه به خوانندگان داده شد. وعده‌ای که همزمان با انتشار شماره‌ مورد نظر، در اکانت‌های آنلاین ایران ورزشی این‌گونه رمزگشایی شد:
«در روزگاری که شبکه‌های اجتماعی حرف اول را در اطلاع‌رسانی می‌زنند، دیگر مانند گذشته، روزنامه‌ها مرجع خواندن خبرهای داغ و به‌روز نیستند. اکنون نقش روزنامه‌ها تغییر کرده و تبدیل به مرکزی برای ارائه‌ تحلیل، نگاه‌های متفاوت و مواردی بیشتر از خبر شده‌اند. با این وجود بازهم در روزگاری که عکس و فیلم حرف اول را می‌زنند و بسیاری حوصله‌ خواندن متن‌ها و گزارش‌های طولانی را ندارند، کارکرد روزنامه‌ها باز هم باید تا حدودی تغییر کند و به سمت عکس‌محور شدن بروند و روز به روز باید خود را جذاب‌تر و تازه‌تر نگاه دارند تا مخاطبان‌شان را همراه خود داشته باشند…»

«حالا بعد از سال‌ها و برای اولین بار، گروه روزنامه «ایران ورزشی» دست به تغییری بزرگ زده است؛ تغییر فرم، محتوا و البته افزایش تعداد صفحات، با همان قیمت قبلی. اکنون مهمانی خاص و پر محتوا به کیوسک‌های مطبوعاتی می‌فرستیم؛ مهمانی که ظاهرش از گذشته جذاب‌تر شده و با تغییر لوگو، چشم نوازتر از هر زمانی شده است. همچنین فونت آن خواندنی‌تر شده و اندازه متن‌ها به گونه‌ای درآمده است که شما در وسایل حمل‌ونقل عمومی یا هر جایی که باشید دیگر مشکلی با خواندن گزارش‌ها و یادداشت‌ها ندارید. حالا که بحث وسایل حمل‌ونقل عمومی شد، این نکته را هم بگوییم که قطع روزنامه تبدیل به قطع مترویی شده و از این پس با خیال راحت هرجا که باشید می‌توانید ایران ورزشی را باز کنید و بخوانید. حالا ایران ورزشی جای هیچ‌کس را تنگ نمی‌کند و اتفاقاً با انجام چنین تغییراتی فضا را برای رقابت هرچه جذاب‌تر باز کرده است. نکته‌ دیگر که امیدواریم از آن استقبال کنید این است که در سری جدید روزنامه، محوریت مطالب، عکس‌ها هستند و دیگر خبری از متن‌های بلند و گزارش‌های طولانی نیست و حالا عکس‌ است که با شما حرف می‌زند.

در لوگوی سابق به دلیل کنار هم قرار گرفتن دو قلم مختلفِ نستعلیق و زر بولد، فرم نامتجانس و ناهماهنگی ارائه شده بود. با توجه به این موضوع و همچنین قرار گرفتن غیر ضروری کادرهای رنگی زیر لوگو، فضاهای منفی ناخواسته‌ای حول هر دو کلمه‌ «ایران» و «ورزشی» ایجاد شده بود، همچنین فضاهای رنگی دور «ن»، «ش» و فواصل «و» «ر» «ز» و «شی» که نتیجه‌ای جز آشفتگی بصری نداشت.

در پی تغییر قطع و فرم و محتوای روزنامه، لازم بود که هماهنگ با ایجاز و سادگی در همه‌ بخش‌ها و به نفع خوانش ساده، صحیح و بی‌غل‌و‌غش لوگوی روزنامه، برای تغییر آن اقدام کنیم. بنابراین از میان پنج لوگوی طراحی‌شده با معیارهای صحیح تخصصی گرافیک و نیز اسلوب‌های نوشتاری خط فارسی، به لوگوی فعلی رسیدیم که بر اساس تقسیم‌بندی‌های ریاضی (برای نظم تک‌تک اجزای آن) طراحی شده است؛ به مقیاس‌های «ن» «و» «ی» و همچنین «ایرا» «ورز» و «شی» نگاه کنید. استخوان‌بندی لوگوی پیش رو، با نگاهی به نگارش این دو کلمه در دست‌نویس‌ها و برای ارتباط صمیمانه‌تر با مخاطب، دیزاین شد، به‌طوری که با قرار دادن این دو کلمه در حالت مستطیلِ کشیده‌ی افقی ـ که قالب جا افتاده‌ی اغلب روزنامه‌های معتبر جهان است ـ شما شکسته‌شدن عامدانه‌ی خط کرسی یک‌یکِ حروف این لوگو را متوجه نخواهید شد (دست‌کم قبل از شنیدن این نقطه‌نظرات!).

علاوه بر این‌ها، با توجه به فحوای ورزشی روزنامه، برای القای حرکت و سیال‌بودن، یک زاویه‌ 30‌درجه‌ای نیز به لوگو داده شد تا هرچه بیشتر تحرک و جنبش را به مخاطب تداعی کند.
طراحی لوگوتایپ نشریه و یونیفرم ۲۴ صفحه‌ی متنوع روزنامه را کارگاه گرافیک هیچ؛ تحت مدیریت هنری حسن کریم‌زاده عهده‌دار بوده است. انوشه صادقی‌آزاد آرایش صفحات شماره‌ صفر آن را به سرانجام رسانده و نظارت هنری بر اجرای دقیق یونیفرم جدید را مجتبی رفیعی بر دوش داشته است. همچنین طراحی تایپ‌فیس اختصاصی روزنامه توسط مسعود محمدزاده انجام شده است.»

پروژه دیگری از حسن کریم‌زاده در روزرنگ را اینجا ببینید.