طراحی هویت بصری گالری و کافه «بیان» (1)

« زمانی که طراحی هویت بصری این گالری به ما (TocoStudio) سپرده شد، به‌خوبی بر حساسیت و درک کارفرما از محیط پیرامونش آگاه بودیم و لزوم ارائه یک نشانه ساده، گویا و روایی برای ما کاملاً بدیهی بود.

از نقاط قوت گالری و کافه بیان، معماری کاربردی و ویژه‌ای بود که در اصفهان طراحی و اجرا شده بود. محیطی که با طراحی دقیق و منطبق بر نیاز مخاطب و در راستای معنای نام گالری «بیان» سعی داشت تا ارتباطی دوسویه را دنبال کند و گفتگویی میان اثر هنری، هنرمند و مخاطب و به‌دنبال آن مخاطب و محیط ارائه اثرِ هنری ایجاد کند.

باید صادقانه بگوییم که انتخاب نام مناسب برای این کافه و گالری و انطباق بسیار خوب معنای لغوی این کلمه با کارکرد این مکان، بستر بسیار مناسبی را برای یافتن یک ایده جهت طراحی نشانه فراهم آورد. در جهت نام مکان و کارکرد آن نیاز بود تا یک معادل بصری مناسب طراحی شود. بدین جهت از شکل یک فنجان قهوه استفاده شد. برای مثال اگر به این فنجان از زاویه‌ای مشخص نگاه کنیم فرم ابر گفتگو را خواهیم دید و وقتی دستۀ فنجان قهوه را به درون کادر بچرخانیم لبخندی تداعی می‌شود. این دو فرم را به‌عنوان نشانۀ دوقلو برای گالری و کافه در نظر گرفتیم تا بتوانیم اهداف و کاربری این محیط را توسط یک معادل بصری به مخاطب منتقل کنیم. علیرضا ارواحی، مهرداد خاکزاد و حبیب فرهادی در انجام این پروژه همراه ما بودند. علی زیبایی نیز ایده پرداز و طراح گرافیک این کار بوده است.»



image 
imageimageimage