کاور موسیقی

طراحی کاور موسیقی «به موازات بی نهایت»

اهمیت داشتن هویت بصری قوی و مستحکم برای جذب مخاطب و بیان مقصود برای هیچ‌کس پوشیده نیست. هویت بصری با زبانی سلیس و روان اهداف کار و نوع ایده را برای مخاطب شرح می‌دهد. این هفته در بخش پروژه روز قصد داریم طراحی کاور موسیقی به موازات بی نهایت را که تکنوازی سنتور آرمان مهدیه است را بررسی نماییم. با روزرنگ همراه باشید.

مختصری راجع به آلبوم موسیقی

«به موازات بی نهایت» نخستین آلبوم آرمان مهدیه است که در 6 قطعه به صورت بی کلام و با همکاری استودیو سیا منتشر شده است. مهدیه می‌گوید: آلبوم «به موازات بی نهایت» حکایت از سیری به موازات بی نهایت دارد.

این اثر نتیجه حالات درونی و کندوکاوهای هنرمند می‌باشد که با زبان موسیقی به ترنم درآمده است. او در این اثر نه قصد داشت که حریم گذشتگان را حفظ کند و نه بازآفرینی؛ بلکه می‌خواست با دیدی تازه به هویت تثبیت شده به بیانی هماهنگ با زمان حال و حالات درونی خویش دست یابد. بنابراین این اثر یکسره و بدون وقفه اجرا شده است.

روند شکل‌گیری پروژه

در پاییز و زمستان سال 1399 بود که طراحی کاور موسیقی مذکور به وفا قیصری‌نیا سپرده شد. این آلبوم روایتی است از دو جهان موازی، جهان بصری و جهان شنیداری.

وقتی مخاطب این مجموعه را می‌شنود به جهان موزیسین سفر می‌کند. نت‌ها و صوت در این آلبوم چنان هنرمندانه و هوشمندانه طراحی شده‌اند که علاوه‌بر گوش، بر ذهن مخاطب نیز تأثیر می‌گذارند و  مخاطب وادار به تصویر سازی و همسفر شدن با موزیسین می‌شود.

بنابراین هدف از طراحی کاور آلبوم موسیقی “به موازات بی نهایت”، کمک به همسو شدن ذهن مخاطب با ایده‌های موزیسین بود. در این اثر طراح گرافیک تلاش کرد تا با در نظر گرفتن ایده‌های آرمان مهدیه طراحی منحصر به‌فردی برای هر قطعه داشته باشد تا مخاطب درک دقیق‌تری نسبت به ایده موزیسن به دست آورد.

از ایده تا اجرا

قیصری‌نیا در ابتدا ایده‌ها و نظرهای موزیسین را در قالب کلمات جمع‌آوری کرد و سپس کدهای استخراخ شده را به تصویر تبدیل نمود و از همین‌جا پروسه طراحی آغاز گردید. انعطاف‌پذیری آلبوم، به طراح این امکان را می‌داد که علاوه بر کاور، طرح خود را گسترش دهد و برای هر قطعه طرحی مجزا خلق کند تا مخاطب هر قطعه را بهتر درک کند و ارتباط محکم‌تری با آن برقرار نماید.

در طراحی این مجموعه وفا قیصری‌نیا با تمرکز بر عنوان آلبوم و حس و حال هر قطعه سعی کردن فضای تکرار بی نهایت را در طراحی کاور لحاظ نماید. در طراحی دفترچه آلبوم، جهان بصری موازی با جهان شنیداری خلق شد. در نهایت یک روایت در ۶صفحه طراحی شد که مخاطب در کنار گوش دادن به موسیقی می‌تواند درجهان بصری نیز سفر کند.

موانع و مشکلات

می‌دانیم که قطعات بی کلام دارای بار معنایی انتزاعی هستند و برای هر مخاطب حس و حال متفاوتی را به دنبال دارند. این امر در ایده‌یابی تاثیری مستقیم داشت. ایده‌یابی این اثر همراه با فضای ذهنی موزیسین و بار حسی که هر قطعه داشت شکل گرفت. ایجاد تعادل میان برداشت حسی از قطعات و ایده‌های موزیسین چالش اصلی این پروژه بود.

وفا قیصری‌نیا فارغ‌التحصیل کارشناسی ارتباط تصویری از دانشگاه سپهر اصفهان و دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه علوم تحقیقات تهران است و از سال 1395 تا کنون به‌عنوان طراح گرافیک مشغول فعالیت می‌باشد. در روند طراحی کاور آلبوم موسیقی، رویا حاج علیخانی به‌عنوان عکاس و پویا قیصری‌نیا در بخش موشن
با وی همکاری نمودند.

 کاور موسیقی  کاور موسیقی  کاور موسیقی  کاور موسیقی موسیقی ۵ موسیقی ۶  به موازات بی نهایت  به موازات بی نهایت  به موازات بی نهایت

image 
imageimageimage