روش كار هر طراح گرافيك و ديزاينرى براى رسيدن به سبك مورد نظر و خلق آثارش، متفاوت است. مى توان گفت به تعداد هر طراح، راه ها و مسيرهاى مختلفى وجود دارد تا يك پروسهى ديزاين را به انتها برساند.
«محمد جواد بهشتیان» كارشناس گرافيك متولد ١٣٦٨ است. او كه سالهاست به صورت حرفهاى به طراحى گرافيك مشغول است، توضيحاتى در مورد نحوه كارش ارايه داده كه با هم مىخوانيم:
از نظر من، فرآیند دیزاین، همیشه با یک مساله آغاز و با خلق یک راهحل به سرانجام میرسد. در هر سفارشی قبل از اتود زدن دنبال پاسخ چند سوال هستم:
چرا دیزاین میکنم؟ برای ارتباط با چه کسی دیزاین میکنم؟ میخواهم او را از چهچیزی مطلع کنم؟ دنبال چه عکسالعملی از مخاطبم هستم؟ باید با چه لحنی به او پیام بدهم؟
همیشه براساس دادههای سفارشدهنده و پیامهایی که باید مخاطب از آن آگاه شود فکر میکنم. نه راه حلی از پیش تعیین شده دارم و نه به راهحلی همیشگی پایبند و متعصب هستم. نه تایپوگرافیست میمانم و نه تصویرگر؛ من به وسیله راهحلهای بصری، ناقل پیامهای سفارش دهندگانم هستم.
سفارشها را بدون محدودیت در انتخاب نوع آن، با آغوش باز قبول میکنم و با اشتیاق، تلاش میکنم به یک نبرد جدید با موضوعی جديد بروم چرا که تمام لذت دیزاین در تجربههای ناشناخته است. این موضوع با تنوع سفارشدهندگان، جذابتر هم میشود.
گاهی میخواهم در نگاه نقّادان کج راه بروم (که غالبا موفقترین کارهایم میشوند) و گاهی فکر میکنم باید هممسیر جامعهی طراحان گام بردارم.
سفارش آگهی یک بستنی، پوستر نمایشگاه طراحی، یا هویت بصری سازمان دارويى برای من جذابیت یکسانی دارد؛ چون تلاش مى كنم راهحل تصويرى را برای هر پروژه پیدا میکنم. تمام فرمهایی که به کار میگیرم، قبل از من بارها و بارها استفاده شده است، چون خاصیت فرمها و نمادها در تکرار است؛ بنابراین سعی میکنم پیش از فرم فکر کنم
همیشه شروع اینچنینی مرا زودتر به مقصد رسانده. راهحل از دل سوالاتی که کتبی و یا گاه به صورت شفاهی از سفارش دهنده پرسیده میشود، بیرون میآید. اینجا راه دیزاین برايم روشن میشود و در ابتدای مسیر تصویری دیزاین قرار میگیرم. شروع درگیری با فرمها، چیدمانها و ساختار مهندسی دیزاین.
در ادامه مطلب از مجموعه کارهای بهشتیان بخش پوسترهای او را برای شما انتخاب کردهایم که با هم میبینیم: