لذت ديزاين و تجربه‌هاى ناشناخته

روش كار هر طراح گرافيك و ديزاينرى براى رسيدن به سبك مورد نظر و خلق آثارش، متفاوت است. مى توان گفت به تعداد هر طراح، راه ها و مسيرهاى مختلفى وجود دارد تا يك پروسه‌ى ديزاين را به انتها برساند.
«محمد جواد بهشتیان» كارشناس گرافيك متولد ١٣٦٨ است. او كه سال‌هاست به صورت حرفه‌اى به طراحى گرافيك مشغول است، توضيحاتى در مورد نحوه كارش ارايه داده كه با هم مى‌خوانيم:
از نظر من، فرآیند‌ دیزاین، همیشه با یک مساله آغاز و با خلق یک راه‌حل به سرانجام می‌رسد. در هر سفارشی قبل از اتود زدن دنبال پاسخ چند سوال هستم:
چرا دیزاین می‌کنم؟ برای ارتباط با چه کسی دیزاین می‌کنم؟ می‌خواهم او را از چه‌چیزی مطلع کنم؟ دنبال چه عکس‌العملی از مخاطبم هستم؟ باید با چه لحنی به او پیام بدهم؟
همیشه براساس داده‌های سفارش‌دهنده و پیام‌هایی که باید مخاطب از آن آگاه شود فکر می‌کنم. نه راه حلی از پیش تعیین شده دارم و نه به راه‌حلی همیشگی پایبند‌ و متعصب هستم. نه تایپوگرافیست می‌مانم و نه تصویرگر؛ من به وسیله راه‌حل‌های بصری، ناقل پیام‌های سفارش دهندگانم هستم.
سفارش‌ها را بدون محدودیت در انتخاب نوع آن، با آغوش باز قبول می‌کنم و با اشتیاق، تلاش‌ می‌کنم به یک نبرد جدید با موضوعی جديد بروم چرا که تمام لذت دیزاین در تجربه‌های‌ ناشناخته است. این موضوع با تنوع سفارش‌دهندگان، جذاب‌تر هم می‌شود.

گاهی می‌خواهم در نگاه نقّادان کج راه بروم (که غالبا موفق‌ترین کارهایم می‌شوند) و گاهی فکر می‌کنم باید هم‌مسیر جامعه‌ی طراحان گام بردارم.
سفارش‌ آگهی یک بستنی، پوستر‌ نمایشگاه‌ طراحی، یا هویت‌ بصری‌ سازمان‌ دارويى برای من جذابیت یکسانی دارد؛ چون تلاش مى كنم راه‌حل تصويرى را برای هر پروژه پیدا می‌کنم. تمام فرم‌هایی که به کار می‌گیرم، قبل از من بارها و بارها استفاده شده است، چون خاصیت فرم‌ها و نمادها در تکرار است؛ بنابراین سعی می‌کنم پیش از فرم فکر کنم
همیشه شروع این‌چنینی مرا زودتر به مقصد رسانده. راه‌حل از دل سوالاتی که کتبی و یا گاه به صورت شفاهی از سفارش‌ دهنده پرسیده می‌شود، بیرون می‌آید. اینجا راه دیزاین برايم روشن می‌شود و در ابتدای مسیر تصویری دیزاین قرار می‌گیرم. شروع درگیری با فرم‌ها، چیدمان‌ها و ساختار مهندسی دیزاین‌.
در ادامه مطلب از مجموعه کارهای بهشتیان بخش پوسترهای او را برای شما انتخاب کرده‌ایم که با هم می‌بینیم:

beheshtian-roozrang-1  beheshtian-roozrang-2  beheshtian-roozrang-3  4

 beheshtian-roozrang-4  10 beheshtian-roozrang-5  8 beheshtian-roozrang-6  7 beheshtian-roozrang-7  5 beheshtian-roozrang-8  9 beheshtian-roozrang-10 11 beheshtian-roozrang-11
6

image 
imageimageimage
  1. جالب بود بسيار زحمت كشيدند. اما مشخصه كه هنوز در رسيدن به لحن شخصى راه طولانى در پيش دارن. تاثير چندتن از طراح بنام و شناخته شده را مىيشه بوضوح در اثارشون ديد…
    اما با توجه به سن و سال و استعدادشون احتمالا در اينده نزديك شاهد شكوفايى هرچه بيشتر اين طراح خوشفكر خواهيم بود
    با سپاس

  2. چه خوب یه ضرب رفته به سمت مثلا اقتباس !!!!! یا شاید هم قرص جوشان پوستر خورده ! شکوفا شده !استفاده از کلیپ های آماده وناقوس زنگ آزادی .دیدن پوسترهای لهستانی مسیر را خیلی کوتاه کرده برای ایشان !

  3. با سلام
    یک نقد جدی: میشود مثل همه دوستان از روی دلخوشی برای کارهای گرافیست ها لایک داد و بی هیچ اندیشه ای از کار این دوست عزیز تعریف کرد. چرا نقد جدی در هنر این سرزمین جایی ندارد؟ سایت روزرنگ میتواند مباحث نقد جدی را وارد عرصه گرافیک ایران کند.
    آقای … با گرایش و کپی 90 درصدی گرافیک دهه 1960 کشورهای بلوک شرق، گرافیکی وارد کشور کرد که حاصل هنر خود ایشان نبود. بلکه هنر ایشان فقط حکم یک تجار مهار را داشت که توانست فرهنگ و سلیقه غربی را وارد کشوری کند که با روحیه مردمش چندان سازگار نیست!
    کارهای آقای محمد بهشتیان عزیز نیز شاید برای گرافیک ایران جدید باشد ولی کافیست در اینترنت کمی جستجو کنید و ببینید که این سلیقه هنری و این تکنیک ها در هنر کشورهای اروپایی و آمریکایی در چند دهه گذشته بفور کار یافت میشود.
    همچنین ذوق زدگی کاربران سایت روز رنگ برای کارهای آقای کیوان روشن بین نیز پیدا بود!
    چرا فقط در زمانی که کاربران فیسبوکی میآیند و کپی کار کسی را رو میکنند، بعدش همه می آیند و در کامنت ها نقد می گذارند. آن کامنت ها و آن جوسازی ها در فیسبوک فقط به یک دلیل رخ میدهد و آن فقدان نقد است.
    اگر هنرمند بداند که چشمان تیزبینی وجود دارد که آثار او را نقد جدی خواهد کرد، هرگز به خود جرئت نخواهد داد که سبک های نخ نما شده کشورهای اروپایی و آمریکایی را به خورد فرهنگ کشور بدهد. باز هم تکرار میشود شاید این شیوه های تصویرسازی و جلد سازی در ایران انجام نشده، اما این شیوه های هنری متعلق به نیم قرن گذشته اروپا و آمریکا است و فقط با حروف فارسی و المان های ایرانی است که جدید نه نظر میآید!
    جای نقد جدی در گرافیک ایران بشکل جدی خالی است و روز رنگ همت کند و پا پیش بگذارد. چرا مهم ترین نقدهای گرافیک این کشور در میان کامنت ها و نظرات کاربران گم شود؟!!!!!
    http://weandthecolor.com/hand-crafted-poster-illustrations-by-nathan-yoder/24396
    http://weandthecolor.com/gig-poster-illustrations-by-reedicus/20950
    با احترام / علیرضا

    1. ممنونم
      خیلی خرسندتر میشم که دوستان قبل از نقد و یا تعریف در مورد کارها، متن نوشته شده را بخونند تا با رویکردهای شخص نقد شونده آشنا شوند
      من هیچ ادعایی در خلق آثاری خلاقانه و صددرصد نو نمیکنم (چون این ادعا در فضای باز ارتباطی دنیا، ادعایی‌غیرقابل باوره)، همه‌ی ما از اطرافمون تاثیر پذیریم.
      وظیفه من انتقال پیام به وسیله ارزشهای بصریه، من در این مورد متعهد هستم به کارفرما برای حل کردن مشکلی که به دست دیزاینر حل میشه، تعهد ندادم چیزی رو به دنیا و یا به گرافیک اضافه‌کنم و در این مورد تلاشی هم نمی‌کنم
      و در مورد خلاقیت هم، پیشنهاد میکنم دوستان بزرگوار متدهای جدید خلاقیت در دنیا را بررسی‌کنند و با نگاهی باز و روشن، بحث‌های خوبشون رو ادامه بدهند.
      در مورد سبک شخصی هم پیشنهاد می‌کنم یا متن بالای کارهارو بخونند و با شیوه و نظرات طراح آشنا بشوند، یا فیلم سخنرانی آقای زاگماستر در ایران و نظرشون راجع به سبک شخصی رو ببینند.
      سپاسگذار

  4. با سلام
    خدمت همه دوستان و هم چنین آقای بهشتیان
    ارتباط بین لی آوت و تصویر سازی خیلی خوب بود
    فقط یک چیزی در کامنت آخر نوشته بودید سخنرانی سخنرانی آقای زاگماستر از کجا میشه تهیه کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *