خشایار تیموری

لوگو و هویت بصری انستیتو اخترزیست شناسی اروپا

چندی پیش در خبرها شنیدیم که خشایار تیموری طراح گرافیک و مدیر هنری استودیو تونل، موفق به کسب رتبه اول مسابقه طراحی لوگو انستیتو اخترزیست شناسی اروپا شد. در ادامه قصد داریم راجع به این انستیتو، توانمندی‌های خشایار تیموری و مسیری که برای رسیدن به این هدف طی کرده است صحبت کنیم. با این پروژه روز، از روزرنگ همراه باشید.

اخترزیست شناسی چیست؟

اخترزیست‌شناسی یک رشته تحقیقاتی است که کار آن مطالعه و بررسی حیات در کیهان می‌باشد. انستیتو اخترزیست شناسی اروپا در سال 1998 توسط ناسا در مرکز پژوهشی ایمز (Ames) تأسیس شد. این مطالعات توسط دانشمندان زیادی از سراسر دنیا و در شاخه‌های مختلف علوم انجام می‌شود.

روند شکل گیری مسابقه و پیروزی خشایار تیموری:

در سپتامبر 2018 در کنفرانس EANA در برلین، انستیتو اخترزیست شناسی از طراحان سراسر دنیا دعوت کرد تا برای این سازمان لوگو طراحی کنند و برنده‌ی جایزه «کمک هزینه سفر به لاپالما» و شرکت در گرد هم‌آیی EAI شوند. این فراخوان درست شش ماه قبل از شروع فعالیت رسمی این سازمان منتشر شد.

چند ماه بعد یعنی در آپریل 2019 همزمان با اولین گرد همآیی عمومی انستیتو در پراگ، برای دومین بار از طراحان دعوت شد که در مسابقه طراحی لوگو شرکت کنند.
از بین تمامی طرح‌های ارسالی در این مسابقه، طرح خشایار تیموری به‌عنوان طرح برتر انتخاب شد و لوگوی خود را برای همیشه بر سر در انستیتو اخترزیست شناسی اروپا نصب کرد. پس از این پیروزی، انستیتو تصمیم گرفت خشایار تیموری را به‌عنوان عضو کارگروه طراحی خود انتخاب کند و تمامی امور مربوط به طراحی هویت سازمانی انستیتو را به او و گروه هنری تونل بسپارد.

همچنین، خشایار تیموری به‌واسطه نشان انستیتو اختر زیست شناسی اروپا مقام دوم را در یازدهمین مسابقه بین المللی مدیا خلاق ICMA در بخش طراحی لوگو کسب نمود.

موانع و چالش‌های طراح:

بد نیست کمی به مشکلاتی که در روند طراحی، خشایار تیموری با آن‌ها مواجه بود بپردازیم. موضوعاتی که توسط انستیتو بررسی و مطالعه می‌شوند، جدید هستند. بنابراین افراد کمی با این موضوعات آشنایی دارند.

نداشتن اطلاعات کافی اولین چالش او بود. در نتیجه تیموری برای رفع این خلاء به مطالعات گسترده‌ای در این زمینه روی آورد تا علاوه‌بر کسب اطلاعات زمینه‌ای که نیاز هر طراح است؛ با اهداف انستیتو نیز آشنا شود.

چالش دوم به تصویر کشیدن این اطلاعات و اهداف در یک طرح بود. او مایل بود با استفاده از قالبی ساده و خلاقانه طرح خود را به نمایش بگذارد. بنابراین با الهام از اجرام آسمانی و DNA، اثر خود را خلق نمود. همچنین برای طراحی هویت سازمانی این مرکز نیز همین روند را طی کرد و مجدد از المان‌های مذکور استفاده نمود.

برای دیدن تصاویر و آثار مربوط به این مسابقه روزرنگ را دنبال کنید.

اخترزیست شناسی اروپا

اخترزیست شناسی اروپا اخترزیست شناسی اروپا اخترزیست شناسی اروپا لوگو و هویت بصری انستیتو اخترزیست شناسی اروپا