ماجراهای شوتکی

شوتک، شاتو و گردالو شخصیت های مجموعه ۱۰ جلدی هستند که کتاب “نردبان”، واحد کودک “نشر فنی” تا به حال ۷جلد از آنها را چاپ و به پیشخوان کتابفروشی ها فرستاده است. این مجموعه دو تصویرگر دارد. ۵جلد نخست را “سمانه صلواتی” و ۵جلد پایانی را “گلریز گرگانی” تصویر کرده اند. متني که در ادامه می خوانید از سوی هر دو این تصویرگران نوشته و در اختیار روزرنگ قرار گرفته است:

« شوتک قهرمان اصلي داستان هاست، دختری با موهای غیرعادی و زیاد. او در هر جلد از این مجموعه مهارتی از زندگی را یادآوری و به بچه ها آموزش می دهد. حدود یکسال تصویرسازی کل ۱۰جلد طول کشید. هر کتاب شامل۱۰ فریم داستانی است و همین طور تصاوير جلد، آستر بدرقه، تمامی عناصر تصویری و لوگو نوشتاری آن توسط ما تصویرگران طراحی و اجرا شده است. برای حفظ خط و ربط تصویری کتاب ها در تمام ۱۰جلد، با همکاری و ارتباط متقابل هر دو ما سعی شده مخاطب پیوستگی تصويري را در کل داستانها از دست ندهد و سردرگم نشود. برای این کار قراردادهایی تصویری بین خودمان گذاشتیم. برای مثال: یکی بودن تکنیک اصلی اجرا، پوشیدن یک تیپ لباس خاص برای شخصیت اصلی، رعایت و دنباله روی از فضاسازی های داخلی و خارجی. البته داشتن حق خلق تصویر و تنوع برای هر تصویرگر به طور جداگانه در نظر گرفته شد. در حقیقت تمام سعی ما این بود که تا حد امکان شبیه هم کار کنیم نه کپی هم! تکنیک اصلی کارها اکولين است که گاهی با مدادرنگی، راپيد و کلاژ ترکیب شده است. می شود گفت این تجربه خیلی جالب و خيلي سختی بود.»

« گلریز گرگانی» متولد ۱۳۶۲، فوق لیسانس تصویرسازی از دانشگاه هنر و معماری و دیپلم تکمیلی مولتی مدیا و موشن گرافیک  از مدرسه هنرهای کاربردی “ام.ژ.ام” پاریس است. کانون پرورش فکری، چکه، نشر فنی، علمی فرهنگی، سروش، کتاب خروس و نشر بدون از ناشريني هستند که تا به حال آثار او را چاپ کرده اند.

« سمانه صلواتی» هم متولد۱۳۶۹ است و دانشجو کارشناسی ارشد رشته نقاشی پردیس هنرهای زيبا. ۹جلد کتاب با تصویرسازی های او از سوي انتشارات همشهری، فنی و ادبیات کودک و نوجوان به چاپ رسیده است.

 

گلربر گرگانیgolriz-gorgani02

golriz-gorgani03 golriz-gorgani08 golriz-gorgani07 golriz-gorgani13 golriz-gorgani14 golriz-gorgani01 golriz-gorgani-sketch3 golriz-gorgani-sketch4 golriz-gorgani-sketch1 golriz-gorgani-sketch2

سمانه صلواتی

1

2-copy 3-copy 4-copy 5-copy 6-copy 7-copy 8-copy 10-copy 11-copy 12-copy 9-copy

image 
imageimageimage