مصطفی اسدالهی:دولت به حرف متخصصان حوزه گرافیک گوش دهد

عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران معتقد است دولت باید برگزاری دوسالانه های هنری را به انجمن های تخصصی بسپارد و به حرف متخصصان این حوزه ها گوش دهد.
مصطفی اسدالهی عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره لزوم برگزاری دوسالانه های هنری و تعویق برگزاری دوسالانه گرافیک گفت: خیلی واضح و روشن است که ما به برگزاری بی ینال گرافیک نیاز داریم زیرا دوسالانه ها فعالیت های اختصاصی در حوزه هنرهای تجسمی هستند. ما در انجمن خودمان بعد از برگزار نشدن بی ینال گرافیک، دوسالانه «سرو نقره ای» را راه اندازی کردیم اما این دو با هم متفاوت است و جای همدیگر را نمی گیرند. در واقع انجمن ها می توانند در کنار بی ینال ها، نمایشگاه های داخلی خود را برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری دوسالانه های تخصصی به صورت اجرایی کار دولت ها نیست، بیان کرد: دولت ها نه تخصص برگزاری یک بی ینال تخصصی را دارند و نه اینکه در همه حوزه ها کارشناس دارند. ضمن اینکه وقتی ان جی اوهای قوی در حوزه هنر تشکیل می شود باید کار مردم را از طریق این ان جی اوها به خودشان واگذار کنیم. کار دولت ها حمایت و نظارت در این حوزه هاست. مسلم بدانید وقتی خود دولت بخواهد در همه امور نقش مجری را به عهده بگیرد چیزی از دل آن حرکت ها بیرون نمی آید و بهتر است دولت ها حرف متخصصان و شوراها را گوش کنند.

این طراح گرافیک با اشاره به برگزاری چند دوره موفقیت آمیز بی ینال گرافیک توسط انجمن طراحان گرافیک اظهار کرد: چند دوره برگزاری بی ینال به انجمن واگذار شد و ما بسیار تخصصی آن را برگزار کردیم ولی ناگهان دولت تصمیم گرفت خودش متصدی امور بشود و عملا این بی ینال برگزار نشد.

اسدالهی با اشاره به این موضوع که انجمن صنفی طراحان گرافیک آمادگی این را دارد که به صورت ملی و بین المللی بی ینال گرافیک را برگزار کند درباره لزوم برگزاری دوسالانه های تخصصی توضیح داد: ما ناچار هستیم در برگزاری رویدادهای هنری با آهنگ روز دنیا پیش برویم. در رشته تخصصی خودم که گرافیک است می توانم بگویم که شرایط امروز با شرایط دهه ۱۹۶۰ یا ۱۹۸۰ میلادی بسیار متفاوت شده است. دیگر طراحان گرافیک خود را متخصص همه گرایش ها نمی دانند و در یک شاخه متخصص می شوند.

وی ادامه داد: ما بی ینال گرافیک را هم به صورت تخصصی پیش می بردیم مثلا دوره نهم، بی ینال پوستر را برگزار کردیم و دوره ای روی موضوع جلد کتاب تمرکز کردیم و می خواستیم در دوره دهم گرافیک تبلیغاتی را استارت بزنیم که بی ینال متوقف شد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره مهمترین فعالیت های این انجمن اظهار کرد: ما یک اساسنامه ای داریم که چارچوب کاری ما را مشخص می کند. حرف اصلی این اساسنامه هم این است که باید صنفی حرکت کنیم و به رونق اقتصادی طراحی گرافیک در ایران توجه داشته باشیم. بندهایی در اساسنامه هست که می گوید سطح کیفی طراحی گرافیک را باید ارتقا بدهیم و طراحی گرافیک را به صورت حرفه ای به جامعه معرفی کنیم در نتیجه در حال حاضر تمرکز ما روی آموزش های صنفی است.

اسدالهی ادامه داد: شغل طراحی گرافیک دچار بحران اقتصادی است و باید به این موضوع توجه کنیم که دقیقا به چه دلایلی دچار این بحران شده ایم و معضلات و ضعف های حرفه خود را شناسایی کنیم و با یک رفتار علمی درست آن را پوشش دهیم.

این طراح گرافیک در پایان با اشاره به اینکه این روزها مشغول تدریس و کار روی سفارش های طراحی است درباره دیگر فعالیت های این روزهای خود گفت: مشغول تهیه کتابی هستم که تجربیات چندین ساله ام را در آن عرضه کنم. در عین حال امیدوارم تا پایان سال بتوانم یک نمایشگاه انفرادی برپا کنم که اگر این امر محقق نشد حتما در بهار ۹۷ این نمایشگاه را برپا خواهم کرد.

منبع