معاون دانشگاه هنر باهاوس در ایران چه گفت؟

با حضور مارکوس وایزبک معاون دانشگاه هنر باهاوس در ایران؛ نشست معرفی مکتب باهاوس به عنوان بزرگترین جریان هنر آکادمیک در قرن بیستم که چهره‌های تابناکی همچون “پل کله”، “واسیلی کاندینسکی”، “یوهانس ایتن” و… را به عالم هنر معرفی کرد؛ برگزار شد.

در این نشست علیرضا سمیع آذر کارشناس عالی هنر معاصر و یکی از پژوهشگران هنر مدرن جهان در کنار مارکوس وایزبک معاون دانشگاه هنر باهاوس و گرافیست باسابقه اروپا به معرفی دستاوردهای یک قرن اخیر مدرسه باهاوس پرداختند. مارکوس وایزبک به منظور تفاهم همکاری میان دانشگاه باهاوس و مدرسه ایده به ایران سفر کرده است و عصر روز پنج‌شنبه 22 خردادماه نیز نمایشگاهی از آثار گرافیکی این هنرمند برجسته اروپایی در گالری ایده برپا شد. همچنین این طراح، کارگاه آموزشی نیز برای علاقمندان در مدرسه ایده برپا کرد که با استقبال جامعه هنری روبرو شد. در ابتدای این نشست نمایش فیلم دستاوردهای یک قرن اخیر مدرسه باهاوس پخش شد که در این فیلم روند شکل گیری این مدرسه مهم هنری که برمعماری و آموزش هنر جهان تاثیرگذاشته پخش شد و پس از آن آرش سلطان علی در سخنان کوتاهی گفت:مدرسه ایده به عنوان یکی از پیشرو ترین مراکز خصوصی آموزش هنر در ایران از سال ها پیش قصد داشت که به منظور به روز رسانی برنامه محتوای آموزشی و فراهم کردن شرایطی برای همکاری با مدرسه باهاوس وارد گفت وگو و تعامل شود که در نهایت چنین امری مسیر شد و زمینه ای فراهم شد تا مارکوس وایزبک به ایران سفر کند و نمایشگاهی از آثارش را در گالری ایده برپا کند. او افزود: نمایشگاه و رورکشاپ که با آثار و حضور وایزبک در گالری ایده برپا شد با استقبال ویژه ای روبرو شد. این کارگاه برای من از جذابیت ویژه ای برخوردار بود و اطلاعات ارزشمندی در خلال آن برای خلق اثر کسب کردم.

02-mb-als-rangmagazine

او در ادامه به معرفی مارکوس وایربک پرداخت و گفت: مارکوس وایزبک متولد 1965 در شهر افنبرگ آلمان است. او معاون دانشکده و استاد گرافیک دانشکده هنر دانشگاه باوهاوس و عضو باشگاه مدیرتن هنری و انجمن گرافیک بیم المللی AGIاست . او همچنین مدیر هنری و طراح گالری های هنری و موزه های معتبر جهان است. او همچنین کتاب های متعدد در زمینه هنر، فرهنگ و گرافیک تالیف کرده است که از منابع مهم در این حوزه به شمار می روند.

در ادامه مارکوس وایزبک معاون مدرسه معماری و هنرهای کاربردی باوهاوس گفت: من از آرش سلطانعلی که زمینه سفر من را به ایران فراهم کرد تشکر می کنم. ایران و به ویژه تهران برای من از جذابیت خاصی برخوردار هستند و من پیش از سفر به ایران بسیاری از طراحان گرافیک ایران را می شناختم و اتفاقا برای آن ها احترام خاصی قائل بودم. تعدادی از طراحان ایرانی عضو AGI هستند. او در ادامه به جای سخنرانی های مرسوم؛ در 2 بخش اقدام به نمایش آثار دانشجویان باهاوس و آثار خودش پرداخت و هر جایی که احساس نیاز می کرد توضیحات کوتاهی درباره این آثار می داد. او گفت: باوهاوس 4 دانشکده مختلف در زمینه معماری، تبلیغات و روابط عمومی، ارتباط تصویری داردو در کل 4 هزار دانشجو و 80 استاد و کارمند دارد. در شهری که این مدرسه وجود دارد یک دانشکده موسیقی هم هست که 2500 دانشجو دارد. از این رو مردم شهری که باوهاوس در آن قرار دارد یا هنرجو باهاوس هستند یا دانشکده موسیقی. او گفت: هنرجویان باوهاوس در مدت آموزش شان آثارشان را با تکنیک ها و امکانات متنوعی می سازند و آثارشان با این که دانشجویی است اما در بیشتر موارد با استقبال عمومی روبرو می شود. برخی از هنرجویان با استفاده از برنامه های کامپیوتری و برخی نیز به صورت آنالوگ آثارشان را می سازد. برخی از آثار نیز ترکیبی از این دو است. به گفته وایزبک ؛ تمام آثاری که توسط دانشجویان مدرسه ساخته می شود، پیش از آن بارها درباره آن در کلاس ها صحبت شده است و با بررسی تمام جوانب این آثار به مرحله اجرا می رسند. او با اشاره به وضیعت آلمان شرقی در دوره جنگ جهانی گفت: در این دوران در آلمان شرقی هر چیزی که در آن اثری از مالکیت عمومی مطرح بود، ممنوع بود از این رو فنس و سیم خاردار و هر چیزی که دیواری یا فضای خانه ای را خانه دیگر که معنای جدا کند ممنوع بود. در این دوره یکی از مجسمه سازانی که در مکتب باوهاوس تحصیل کرده بود با ساخت حجم هایی بزرگ دیوار مانندی که در آن سوراخ هایی وجود داشت، توانست راهکار جدیدی را به جامعه ارائه دهد. در واقع باوهاوس همواره در زمینه معماری و طراحی اجسام کاربردی ایده های نو و تاثیرگذاری ارائه کرده است. او در ادامه تعدادی از آثار خودش را شامل تصاویری از طراحی گالری ها و موزه ها و امکان عمومی بود و فیلم های متعددی که در این زمینه ساخته بود نمایش داد.

635385131273575000

635385131282793750

 

منبع


image 
imageimageimage